Krigsrätt?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Krigsrätt?

Inläggav Bengt Ekbladh » 30 okt 2018, 21:25

Krigsrätt?

Min fråga är...
Krigsrätten avskaffades vad jag sett ca 1948
Militär personal kunde efter ev. "misstag" dömmas eller frikännas
Frågan är finns något register som man kan ta del av på webben och ta del av ärendena?
Bengt Ekbladh
 

Re: Krigsrätt?

Inläggav Per Björkqvist » 31 okt 2018, 13:08

Hej Bengt!
Det lär nog knappast gå att hitta något på webben med personaluppgifter etc.
Detta borde rimligen finnas i Krigsarkivet, och kanske det är sökbart i deras databas?
Misstänker att varje flottilj hade egna "rättegångar", eller vad man ska kalla det....
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Krigsrätt?

Inläggav Eastanglia » 02 nov 2018, 01:11

Vitsen med Krigsrätt är att de enbart tillämpas när landet är i krig. Så man måste nog gå tillbaka till 1808-1809 för att hitta Krigsrättsprotokoll, och de finns alldeles säkert på Krigsarkivet. Under förutsättning att det begicks sådan brottslighet att Krigsrätt behövde tillsättas. Militära rättegångslagslagen 1948:472 upphävdes 1986. Idag i utlandsstyrkan, låter man Försvarsmakten själva utreda, åtala och döma i enklare brottslighet, om jag förstått rätt. MP utreder, Legal advisor eller Provost marschal fungerar som åklagare, och Commanding officer dömer. Den senare är i regel överste. Har det gjorts ett rättsligt utslag har det samma juridiska värde som laga ikraftvunnen dom, i hemlandet. I Sverige fanns dödsstraffet kvar i krig fram till 1972 eller 1973 om jag också kommer ihåg rätt. I samma veva togs ju graden Fältmarskalk bort (fanns bara i krig). Kanske finns et andra här på forumet som kan detta bättre.
/Ragnar Dyrssen, Linköping
Eastanglia
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 okt 2010, 23:12
Ort: Linköping


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst