SFF-forumet och hemsidan

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

SFF-forumet och hemsidan

Inläggav Arne M » 17 jun 2018, 15:13

Under helgen har det varit stört omöjligt att nå forumet eller hemsidan i övrigt. Först nu kommer jag in. Tidigare under lördagen och fram till 15-tiden nu på söndagen har jag bara fått felmeddelanden och hänvisningar som inte heller fungerade. Vad är det som orsakade detta? Jag kan inte minnas att det varit ett så här långt stopp i forumet på länge. Det vore intressant med en analys av det hela eftersom vi normalt är så förskonade från fel.

PS. Tidsangivelsen i SFF-forumet är UTC +1 enligt texten längst ned till höger på sidan. Men det är fel nu under Centraleuropeisk sommartid som ju är UTC +2. Det här inlägget postades alltså ursprungligen klockan 15:13 och inte en timme tidigare som felaktigt anges på forumsidan.
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: SFF-forumet och hemsidan

Inläggav Mats Averkvist » 17 jun 2018, 18:26

Ser ut som något allvarligt har hänt så att man har backat och lastat upp en serverbackup.
Länkar som är lästa är nu olästa...

Endast forumet funkar, inte själva hemsidan nu 180617 kl 18.25.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: SFF-forumet och hemsidan

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 17 jun 2018, 19:13

Kl 1800 i fredags kväll påbörjade Fujitsu ett på förhand annonserat utbyte av en hårdvarukomponent hos vår internetleverantör. Man hade annonserat att hemsida och forum skulle kunna ligga nere i 1-3 timmar. Detta informerades också om här på forumet i fredags, men har inte kommit med på den backup som nu ligger ute. Något gick snett och allt försvann. Sedan har man jobbat kontinuerligt för att lägga tillbaka backup. Den jag varit i kontakt med hade jobbat i 38 timmar och fått 2 timmars sömn. Det är många företags och föreningars webbsidor som drabbats. Man har lovat att göra sitt yttersta för att även hemsidan skall komma upp igen så snart som möjligt.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SFF-forumet och hemsidan

Inläggav Arne M » 17 jun 2018, 20:16

Sven-Erik Jönsson skrev:Kl 1800 i fredags kväll påbörjade Fujitsu ett på förhand annonserat utbyte av en hårdvarukomponent hos vår internetleverantör. Man hade annonserat att hemsida och forum skulle kunna ligga nere i 1-3 timmar. Detta informerades också om här på forumet i fredags, men har inte kommit med på den backup som nu ligger ute. Något gick snett och allt försvann. Sedan har man jobbat kontinuerligt för att lägga tillbaka backup. Den jag varit i kontakt med hade jobbat i 38 timmar och fått 2 timmars sömn. Det är många företags och föreningars webbsidor som drabbats. Man har lovat att göra sitt yttersta för att även hemsidan skall komma upp igen så snart som möjligt.
/Sven-Erik


Tack för kompletterande information om forumet och hemsidan. Det har känts trist att inte ha kunnat komma in på SFF-forumet och hemsidan nu under veckoslutet. Jag har försökt söka efter eventuell info på nätet men allt jag funnit har varit olika felmeddelanden och föreslagna hjälplänkar som inte heller fungerat.

Varför har exempelvis http://www.flyghistoria.org/ inte fungerat kan man fråga? Den sidan borde nog inte ligga på samma server som forumet en sådan här gång. Och vilken ISP använder föreningen? Hade jag vetat vilket webbhotell som används hade man ju kunnat gå in på deras hemsida och där fått någon form av statusinfo och/eller beräknad tid för avhjälpningen av det aktuella felet.

Men som nu var har det saknats sådana alternativa sidor på nätet där man kunnat söka hjälpinfo om det aktuella problemet. Kanske man skulle ha ett intalat meddelande på en gammaldags hederlig telefonsvarare på kansliet för sådana här situationer?
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: SFF-forumet och hemsidan

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 18 jun 2018, 07:46

Vår hostleverantör skriver på sin facebooksida:
https://www.facebook.com/35093826161702 ... 246957706/

Det finns mycket data både på vår hemsida och speciellt i bildarkivet, ca 500 GB, så det kan vara en orsak att det tar tid att kopiera tillbaka en backup.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SFF-forumet och hemsidan

Inläggav Bengt Ekbladh » 18 jun 2018, 16:37

Telium Network AB skriver:
""Det mesta ska nu vara åtgärdat men vi flaggar för att det eventuellt kan finnas någon störning kvar. ""
Ja funkar ALLT nu?

ANNANT..
Då jag ville svara funkade inte koderna för inloggning....fick alltså mata in dessa igen....och sen kanske det funkar igen?
Vad vet jag...ni kanske inte kan läsa detta?

OBS...Efter någon tid funkar inte inloggningskoderna ordentligt igen..!
Tar SFF någon visdom om denna uppdatering?

Vad har du för upplevelse inför "uppdateringar"?'
Menar i detta fall, din egen dator.
Hur många har inte tittat på att % stiger sååå sakta....(det händer nästan ingenting)

SFF Admin aviserade ju 1-3 timmars nedsläckning.....( gick åt hel...!)
Fast man "" jobbat i 38 timmar och fått 2 timmars sömn"".,?!

Herr Admin har möjligtvis sin syn på saken och kanske kan kommentera ?
....
Ser att en delposter i ledningen ev. avgått?
Tack till Sven-Erik Jönsson för info , snart/nu funkar det ju:
Bengt Ekbladh
 

Re: SFF-forumet och hemsidan

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 21 jun 2018, 11:00

Nu verkar det som allt åter är stabilt, vi får hoppas att det nu håller.
Det som inträffat ligger helt utanför SFF:s möjligheter att påverka.
En komponent i SAN hos vår leverantör indikerade på att den behövde bytas ut. Vid bytet inträffade oväntade saker och all data försvann med följd att hemsidorna gick ned. När sedan backup för forumet lades tillbaka har viss data inte hängt med, möjligen pga att systemet då ännu inte varit stabilt.
I efterhand har vi kunnat konstatera att vissa inlägg, i några fall hela trådar som lagts in under senare tid har försvunnit i kategorin Civilregistret. Jag har inte sett något konstigt i andra kategorier, men har inte heller hunnit göra någon grundligare kontroll. Tyvärr är det inte möjligt att få tillbaka de uppgifter som försvunnit.

De uppgifter som vi vet försvunnit helt eller delvis gäller:
SE-LHF (jag har nu åter lagt in de uppgifter jag har, kanske någon hade kompletterat tråden med foton eller annat?
SE-RCZ och SE-RDL finns nu endast en bild, här fanns flera inlägg som lagts in tidigare.
SE-ROF och SE-ROK finns nu endast tillägg, ett eller flera inlägg har försvunnit.
SE-RNA, ROI, RMY är helt borta, vi får skriva in dessa på nytt som helt nya trådar.

Det kan finnas fler inlägg som helt eller delvis är borta. Hoppas att om ni upptäcker att något som ni lagt in är borta, gör om inlägget.

Vi kan åter konstatera att den digitala världen är sårbar, men även en anteckning på ett papper eller en hel A4 pärm kan försvinna.

Önskar alla här på Forum en Glad Midsommar.
Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SFF-forumet och hemsidan

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 21 jun 2018, 13:04

Vi har även upptäckt forummedlemmen AndersNilsson försvunnit tillsammans med alla hans inlägg.
Vårt serverhotell kommer i eftermiddag att titta på om det trots allt går att återställa på något sätt.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SFF-forumet och hemsidan

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 21 jun 2018, 17:26

Nu är AndersNilssons inlägg åter på forumet, :D . Förhoppningsvis får vi in övrigt som försvunnit i början nästa vecka.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SFF-forumet och hemsidan

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 21 jun 2018, 19:18

Ytterligare tre användare har försvunnit, dessa är nu samtliga identifierade och deras profiler i forumet kommer att återskapas på måndag.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SFF-forumet och hemsidan

Inläggav Bengt Ekbladh » 21 jun 2018, 21:37

Sven-Erik skriver::En komponent i SAN hos vår leverantör indikerade på att den behövde bytas ut.
Vid bytet inträffade oväntade saker och all data försvann med följd att hemsidorna gick ned.
När sedan backup för forumet lades tillbaka har viss data inte hängt med, möjligen pga att systemet då ännu inte varit stabilt.

Ytterligare tre användare har försvunnit, dessa är nu samtliga identifierade
Måste ändå undra.

Back-upp är väl något som är nödvändigt?
Såväl även i SFF...!
Back-uppen skall väl återspegla även det senaste som hänt?

Hur kan det då uppstå detta problem med att vissa inlägg ändå inte kan återges?..utan andra åtgärder?

Back-uppen var kanske inte uppdaterad?
Eller skyller man på , ja vadå?

Telium Network AB skriver..
Uppdatering 180621: Det mesta från helgens driftstörningar är nu åtgärdat.
https://www.facebook.com/35093826161702 ... 246957706/

Man skriver " Det mesta från helgens driftstörningar är nu åtgärdat."
Och då är de nöjda...ÄR SFF nöjd ?
Bengt Ekbladh
 

Re: SFF-forumet och hemsidan

Inläggav Arne M » 21 jun 2018, 22:37

Sven-Erik Jönsson skrev:Ytterligare tre användare har försvunnit, dessa är nu samtliga identifierade och deras profiler i forumet kommer att återskapas på måndag.
/Sven-Erik


Det är ju bra att man lyckats återskapa det mesta. Men helt bra är det inte så länge som inlägg saknas eller blivit korrupta. Hur ofta tas för övrigt back-up på forumet av Telium Network AB?

Och när ska klockan för forumets postningar ändras tillbaka till korrekta UTC + 2 timmar som ju är Centraleuropeisk sommartid? Som det nu är står det nere till höger på forumsidan fortfarande UTC + 1 timme som ju är normaltiden här i landet. :-)

PS. Det här inlägget är alltså postat 22:37 och inte 21:37!
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: SFF-forumet och hemsidan

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 21 jun 2018, 23:07

Arne skrev
Och när ska klockan för forumets postningar ändras tillbaka till korrekta UTC + 2 timmar som ju är Centraleuropeisk sommartid? Som det nu är står det nere till höger på forumsidan fortfarande UTC + 1 timme som ju är normaltiden här i landet. :-)


När jag läser när du postat ditt inlägg, så står det 22.37. Nu vet jag inte säkert var i världen du befinner dig, och därför får du själv ställa om tiden i kontrollpanelen till din tidszon och om det är sommartid eller inte som gäller. Sannolikt har du inte gjort det och därför får du en timme fel i din dator.
Betr. backup:
Problemet är inte när backup har tagits utan att den har blivit skadad när den fördes över. Exakt hur kan jag inte förklara. Men om en medlem i forumet raderas eller tas bort försvinner också allt denne skrivit, och nu när dessa användare inte helt kom med i uppdateringen försvann allt de skrivit. Jag tror inte det är så många webbhotell som skulle ställt upp och försöka hjälpa oss, som nu vårt webbhotell har gjort. Själv är jag både glad och tacksam att det ser ut att ordna sig.
Dessutom har jag bara tagit på mig uppgiften att försöka hjälpa till att få allt att bli bra. Därmed vill jag inte längre ödsla tid på fler kommentarer i frågan.

2018-06-21 forum.jpg
Överst läser jag 22.37
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SFF-forumet och hemsidan

Inläggav Arne M » 22 jun 2018, 17:05

Sven-Erik Jönsson skrev:Arne skrev
Och när ska klockan för forumets postningar ändras tillbaka till korrekta UTC + 2 timmar som ju är Centraleuropeisk sommartid? Som det nu är står det nere till höger på forumsidan fortfarande UTC + 1 timme som ju är normaltiden här i landet. :-)


När jag läser när du postat ditt inlägg, så står det 22.37. Nu vet jag inte säkert var i världen du befinner dig, och därför får du själv ställa om tiden i kontrollpanelen till din tidszon och om det är sommartid eller inte som gäller. Sannolikt har du inte gjort det och därför får du en timme fel i din dator.

8<...


Tack Sven-Erik och en Glad Midsommar!

Du hade helt rätt i att jag inte prickat för aktiveringen av sommartid i Kontrollpanelen. Slarvigt av mig! Men nu har jag ställt in tidvisningen att det ska vara sommartid som visas och alltså att det är UTC + 2 timmar.

/Arne :-)
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: SFF-forumet och hemsidan

Inläggav Christer Engdahl » 22 jun 2018, 17:39

Slarvigt av mig! Men nu har jag ställt in tidvisningen att det ska vara sommartid som visas och alltså att det är UTC + 2 timmar.

Om jag minns rätt att det är detta forum som har "manuell" omställning så måste du komma ihåg att ställa tillbaka till hösten!
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: SFF-forumet och hemsidan

Inläggav Björn Bäcklund » 26 jun 2018, 09:42

Är en av dom användares profiler som försvann och vill tacka SFF för det jobb som gjorts för att återställa mitt konto. Man har letat rätt på mitt telefonnummer för att kunna ringa upp och efter mejladress dit dom kunde skicka nya inloggningsuppgifter för att jag skulle kunna komma in på forumet igen. Går nu detta inlägg att läsa så fungerar detta och jag vill än en gång tacka för hjälpen.

Björn
Användarvisningsbild
Björn Bäcklund
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: SFF-forumet och hemsidan

Inläggav Lars Sundin » 26 jun 2018, 13:26

Jo visst ska vi vara tacksamma för allt slit som några haft med återställningen. Men notera att det tryvärr inte går att komma åt dina tidigare inlägg och inte heller att ta reda på när du gick med!

Jag minns hur man i digital- och datateknikens barndom på 70-talet använde argumentet att med digitalteknik blir allt perfekt - den tusende generationens kopian av en ljudinspelning är exakt lik originalet. När man försökte bräcka någon ljudknutte som trodde på analogteknik och dess mer eller mindre magiska överlägsenhet för ljudkvaliteten...)

Nu har digitaltekniken utvecklats så långt att den liknar analogtekniken...
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: SFF-forumet och hemsidan

Inläggav Björn Bäcklund » 26 jun 2018, 15:54

Det verkar som mina inlägg finns där för jag hittar dom när jag letar i profilen trots att det står att jag gjort endast två inlägg. Teknikens under.....
Användarvisningsbild
Björn Bäcklund
 
Inlägg: 42
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: SFF-forumet och hemsidan

Inläggav Lars Sundin » 26 jun 2018, 16:50

Nu kan jag se alla (?) dina inlägg! Kan jag kanske ha tittat slarvigt tidigare!
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: SFF-forumet och hemsidan

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 26 jun 2018, 20:32

Förhoppningsvis är allt nu återställt och fungerar likt tidigare.
De som skall ha ett speciellt tack är personalen på Telium Network som verkligen engagerade sig i problemet och speciellt tack till Felix Andersen med firma Istocat AB som Telium Network anlitade för att lösa problemet. Felix är den som skapat SFF nya sökfunktion för bildarkivet på hemsidan. Därtill mycket flygintresserad.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst