Tidig svensk användning av raketer

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Tidig svensk användning av raketer

Inläggav blockhaj » 08 mar 2018, 23:23

Jag har grävt runt lite på internet efter information om tidig svensk användning av raketer men har knappt hittat nånting förutom ett par beteckningar och lite mindre data som diametern på raketmotorn. Det mesta som man hittar via internet handlar mest om lansens raketer men dessa är från mitten av 50-talet. Är det nån här som har koll på tidig svensk användning av raketer och dess historia och kanske prestanda? All info är uppskattat :D

De raketer jag undrar mest om är de britiska raketerna:
* 8 cm pansarraket m/46
* 8 cm pansarraket m/46C
* 15 cm sprängraket m/46

Samt de svenska raketerna:
* 10,3 cm övningsraket m/49
* 14,5 cm pansarsprängraket m/49
* 14,5 cm pansarsprängraket m/49B
* 15 cm sprängraket m/51
* 15 cm sprängraket m/51A
* 18 cm halvpansarraket m/49
Användarvisningsbild
blockhaj
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:12
Ort: Stöckhölm

Re: Tidig svensk användning av raketer

Inläggav blockhaj » 30 mar 2018, 05:31

Så efter lite grävande har jag lyckats gräva upp info om 8 cm raket m/46 och dess stridsdelar (hette stridshuvud på 40-talet).
Uppdaterade wikipedia med infon också. https://sv.wikipedia.org/wiki/RP-3
Bilderna är gjorde av mig efter mått och manualer men sjävla tjockleken på raketen är fel då jag gjorde den 7,62 cm (3-tum) efter namnet 3-inch rocket projektile, men den ska va va 8,25 cm (3,25-tum) istället. Färgerna är brittiska arme färger. I Sverige borde de ha haft den brittiska marin svarta färgen eller svensk grå färg.
Raket m/46 testades på Saab 17, 18 och 21 ock såg vad jag vet bara tjänst på A 21 men kan även ha sett mindre tjänst på B 18B.

8 cm pansarraket m/46C är av modellen Shot, 25 lb., "AP" Mk II.
Bild
Denna stridsdelen är av pansarbrytande typ och skulle användas mot ubåtar och stridsvagnar. Dykvinkeln för attack var under 15°. Typen var väldigt effektiv mot ubåtar då de inte slogs sönder om de träffade vattenytan utan fortsatte frammåt och träffade ubåten under vattenlinjen. Enligt en kompis ska den ha ca 100 mm i genomslag men han har tappat källan.
Stridsdelen var ca 37,3 cm (14,7-tum) lång och hade en diameter på ca 9,65 cm (3,8-tum). Den vägde ca 11,22 kg (24,75 pund). Hela stridsdelen var i solid metal.

Varför den heter C har jag ingen aning om men jag anar att Shot, 25 lb., "SAP" Mk I och Shot, 25 lb., "AP" Mk I (tidigare varianter) testades och fick beteckningarna A och B under testerna men eftersom dessa typer var föråldrade togs de troligen alldrig i tjänst.

Synns här på en A 21.
Bild

15 cm sprängraket är av modellen Shell, H.E. 60 lb., "SAP" No. 2 Mk I.
Bild
Denna stridsdel var högexplosiv men kunde med ett byte av tändrör bli en halvpansarraket men jag tror alldrig Sverige tod dessa tändrör i tjänst. De hade ett tjockt metalhölje fyllt med sprängmedel med tändröret centrerat i sprängdegen.
Stridsdelen var ca 55,3 cm (21,8-tum) lång och hade en diameter på ca 15,24 cm (6-tum). Den vägde 27.21 kg (60 pund). Den explosiva laddningen vägde 5,44 kg (12 pund) och var av antingen Trotyl, Hexogen eller Hexotol.

Har inte hittat nån bild på denna monterad på ett svenskt flygplan (dock vet jag att det finns bilder på en Saab 17 som testades med dem) men det är den generella brittiska flygburna raketen som användes under kriget.

10 cm Övningsraket m/47 är av modellen Head Practice 12 lb., No. 1 Mk 1.
Det finns knappt nån info om denna raket och inga bilder heller men det är en stridsdel som britterna konstruerade efter kriget och var troligen helt ny när Sverige tog den i tjänst 1947.
Användarvisningsbild
blockhaj
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:12
Ort: Stöckhölm


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst