Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
av Stig Jarlevik » 26 mar 2018, 18:22
Hej
Kan någon tala om varför von Bahr överhuvudtaget inköpte denna Catalina?
Jag har hört att Fiskeristyrelsen (eller vad man nu hette 1952) var intresserade av att leasa ett flygplan för utökad kustbevakning.
Stämmer detta? Någon som vet?
Enligt information från David Legg besökte maskinen Croydon åtminstone två gånger och tydligen har någon i besättningen låtit meddela att maskinen var tänkt att lånas ut till denna styrelse.
Hälsningar
Stig i Göteborg
-
Stig Jarlevik
-
- Inlägg: 233
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
av Stellan » 26 mar 2018, 19:28
-
Stellan
-
- Inlägg: 402
- Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14
av Stig Jarlevik » 26 mar 2018, 23:51
Tack Stellan
Bloggarna gav inget nytt.
Är inte storförtjust i att kommunicera med någon jag inte vet vem det är. Personen verkar förövrigt kommunicera det mesta om Catalinan utom just den svenska biten.
Hälsningar
Stisse
-
Stig Jarlevik
-
- Inlägg: 233
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
av Lars Sundin » 27 mar 2018, 09:13
Här finns litet att läsa. Kanske inget nytt och mindre detaljerat än i den nämnda bloggen. Texten kommer från nr 100 av tidskriften "Kontakt", februari 1991.
http://www.svfplhist.com/index.htm?s=tp47/tp47.htmEtt klipp:
Under relativt kort tid i början av 1950-talet var en Consolidated Catalina (Mk III) civilregistrerad i Sverige. Flyplanet var registrerat SE-BUB. Ursprungligen bar flygplanet USAF-serial 44-34082 varefter det övergick i civil tjänst, först registrerad VR-HDS och senare VT-DEX.
Rolf von Bahr, med firma "Helikopter-Flyg", förvärvade 1952 denna Catalina vilken först fick registreringen SE-XAD (interimsregistrering) och slutligen SE-BUB. Flygplanet fick snart, syftande på registreringen, öknamnet "BELSEBUB" dvs f-n själv! Flygplanets tekniska status bidrog med all säkerhet härtill. SE-BUB försåldes dock ganska snart till East African Airlines som VP-KKJ. "Belsebub" blev på sitt sätt historisk. Dels är det den enda Catalina som varit civilregistrerad i Sverige, och dels kom den att spela roll i filmen MOCAMBO med Clark Gable i en av huvudrollerna. Flygplanet tog år 1954 vägen till USA och dess vidare öde är okänt.
-
Lars Sundin
-
- Inlägg: 2903
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
av Stig Jarlevik » 27 mar 2018, 18:20
Tack Lars
Jag har alla nummer av Kontakt, så jag har redan läst detta.
Hälsningar
Stig
-
Stig Jarlevik
-
- Inlägg: 233
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
av Stig Jarlevik » 02 apr 2018, 15:45
Hej igen
Eftersom jag ganska sällan är på detta forum så stänger jag nu denna tråd.
Om till äventyrs någon senkommen läsare skulle ha något mer att säga, kan hen då återkomma till mig direkt på sjarlevik at gmail.com ?
En förfrågan hos Havs- och Vattenmyndigheten har i alla fall inte hittills gett något resultat.
Hälsningar
Stisse
-
Stig Jarlevik
-
- Inlägg: 233
- Blev medlem: 29 apr 2009, 20:58
Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst