Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.
Moderator: Sven-Erik Jönsson
av eralehm » 13 jan 2018, 17:06
Hittade några papper på Krigsarkivet angående beståndet av arméflygplan. För de första Cubarna hade benämningen "Spaningsplan 601" strukits med penna och ersatts av Flygplan 51 A.
Tror mig aldrig ha hört talas om 601:an. Någon som vet mer om detta?
Också intressant att notera att Fpl 51 A-individerna formellt tillhörde A1, A4, A6 och A 8. Alla Arméns flygplan och helikoptrar var tagna i uppbörd av olika regementen, i alla fall fram till slutet av 1960-talet. Samtliga Fpl 53 tillhörde t.ex. Ing 3.
/Leif H
-
eralehm
-
- Inlägg: 400
- Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
- Ort: Tullinge
av Lennart A » 13 jan 2018, 19:26
Intressant! Robotarna hade ju nummer i 300-serien och 200-serien användes för rena experimentflygplan (t ex 210 för en ombyggd SAAB Safir). Var detta möjligen kopplat till målnumren i Flygförvaltningens målnummerförteckning?
Lennart A
-
Lennart A
-
- Inlägg: 497
- Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14
av eralehm » 13 jan 2018, 21:47
Det här var nog efter att man övergivit målnumren och börjat använda M-nummer i stället. Det ursprungliga M-numret var först M5800-601 men ändrades till M5800-51 A, vilket i sin tur blev M5800-510011.
Dessutom var det Arméförvaltningen och inte Flygförvaltningen.
-
eralehm
-
- Inlägg: 400
- Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
- Ort: Tullinge
av Bengt Ekbladh » 17 jan 2018, 22:52
Mycket intressant..
....
När övergavs målnumren?
När började man använda M-nummer?
Tack för info ....skall bli intressant att ta del.
-
Bengt Ekbladh
-
av eralehm » 18 jan 2018, 12:13
Skiftet till M-nummer skedde omkring 1952.
/Leif H
-
eralehm
-
- Inlägg: 400
- Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
- Ort: Tullinge
av eralehm » 18 jan 2018, 12:21
Vid närmare eftertanke tror jag att bytet från 601 till 51A sannolikt berodde på att Armén till en början planerade att numrera sina flygplan i en serie som passade med numreringen av fordon (flygplan och helikoptrar tillhörde tyggrupp Tp, som täckte fordon) men att man i stället övergick till en numrering som stämde med FV:s numreringssystem.
/Leif H
-
eralehm
-
- Inlägg: 400
- Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
- Ort: Tullinge
av Lennart A » 18 jan 2018, 13:45
Hur var det med fpl 801 (MFI-9)?
Lennart A
-
Lennart A
-
- Inlägg: 497
- Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14
av blockhaj » 08 mar 2024, 01:24
Kan fylla i här med Saab 401 (experimentsvävare 401), den första och kanske sista i 400-serien.
-
blockhaj
-
- Inlägg: 72
- Blev medlem: 02 apr 2017, 11:12
- Ort: Stöckhölm
Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
Vilka är online
Användare som besöker denna kategori: Google [Bot], goran och 1 gäst