Är det tre olika inloggningar hos SFF?

Frågor om datoranvändning och forumtekniska frågor, som inte har med flyghistoria att göra.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Är det tre olika inloggningar hos SFF?

Inläggav bem » 16 aug 2017, 17:02

Hej,
Jag kan logga in på bildarkivet med ett login, I bildarkivet loggar jag in med min e-postadress som användarnamn (och ett lösen).
På forumet med ett annat användarnamn (och lösen).
På SFF hemsida finns ett Logga in i övre högra hörnet som verkar kräva ett tredje login.
Kan ej dra mig till minnes att jag lyckats logga in där.
Jag har försökt med funktionen "glömt användarnamn" resp. "glömt lösenord" så att det mailas till mig men trots att jag skriver rätt mailadress (har haft samma mailadress i över 20 år) står det t ex "Din påminnelse om användarnamn misslyckades. Se till att ange en giltig e-postadress i fältet."
Jag har då ingen annan e-postadress privat än den enda jag har.
Har Win 10, har provat med IE 11, Edge, Crome, Firefox.
Har varit medlem i SFF ganska många år.

Är det skit bakom spakarna eller kajko i SFF hemsidesmaskineri på mitt login för medlemsinloggning?
Det är lite skumt att jag kan logga in med min mailadress som användarnamn på bildarkivet men inte på hemsidan (medlemssidan).

Nån som råkat ut för detta tidigare?

/Bo
bem
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 okt 2014, 18:04

Re: Är det tre olika inloggningar hos SFF?

Inläggav Bengt Ekbladh » 31 dec 2017, 22:51

SE Även här en fråga som INTE besvarast.......!!!!????

KAN man överhuvud taget HÄR få något SVAR????????
bem » ons aug 16, 2017......skulle få ett svar::::::?

SFF Måste UPPDATERA och läsa av medlemmars frågor samt SVARA
Det är alltså INTE tillfredställande hur man neglotierar (ursäkta ev fel stavn,) medlemmar.

TILL styrelsen...(ops måste de ställa upp?...JA någon gång kanske det sker.....?
Säkerhetsnyckel kanske är nyckeln ??
viewtopic.php?f=1&t=18038
kanske känns igen?

MED mångårig på detta forum måste jag säga;;;;;;;FINNS SFF STYRELSE bland sina medlemmar????.....och kollar man?..(verkar inte)
Med just nu 1556 st medlemmar på forumet frågar man sig ....

TYSTNADEN .....Är...tyst just det SFF styrelsemedlemmar är TYST ....(måste man vara på SFF Forum? .det sa man inte när jag invaldes..!)

NYTT års möte närmar sig....Fråga varför skall du sitta kvar....vad har du gjort för SFF?
Bengt Ekbladh
 

Re: Är det tre olika inloggningar hos SFF?

Inläggav Mats Averkvist » 01 jan 2018, 12:37

Ja, det är tre olika login.

Sök i Fotoarkivet
Observera:
I den nya hemsidan krävs t.v. ett separat eget login för själva fotoarkivet:
Det användarid och lösenord som du använt tidigare för login gäller här!
Använd helller ej någon annan meny än just "Fotoarkivet" när du loggat in!
Fotoarkivet och dess koppling till medlemslogin är så pass integrerade att det kommer att behövas mer tid för att kunna ”bryta loss” den och koppla den till nya medlemslogin.
Således måste man idag, t.v., ha två logins, ett för medlemmars sidor och ett för bilddatabasen.


Fotoarkivet ligger idag på en gammal server, men skall flytta över på samma server som hemsidorna under februari månad. Detta är ett omfattande arbete som utförs av externt företag. (enligt styrelseprotokoll 10 december 2017) Först då kommer det att bli samma login.

Och så är det naturligtvis ett eget login på forumet...
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Är det tre olika inloggningar hos SFF?

Inläggav Bengt Ekbladh » 01 jan 2018, 15:30

Hej.
Hur vet jag vad min "Säkerhetsnyckel" är för kod?
Bengt Ekbladh
 

Re: Är det tre olika inloggningar hos SFF?

Inläggav Roger Andreasson » 01 jan 2018, 19:31

Jag fick en fråga om säkerhetsnyckel på SFF hemsida.
Klickade på att jag glömt lösenordet och därefter följde jag instruktionerna och satte ett nytt lösen.
När man sedan ombeds att logga in igen så lämnar man fältet med säkerhetsnyckel blank...

/Roger
Roger Andreasson
 
Inlägg: 650
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: Är det tre olika inloggningar hos SFF?

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 03 jan 2018, 19:09

Än så länge är det tre olika inloggningar till olika delar av SFF hemsida.
1. En inloggning till medlemmars sida, där Du finner protokoll, kan söka i artiklar och och ta del av SFF tidskrifter i pdf-format.
2. En inloggning till SFF bildarkiv, men snart kommer ett nytt bildarkiv att finnas på hemsidan och då kommer detta att finnas tillgängligt under samma inloggning som till medlemmars sida.
3. En inloggning till SFF Forum. Forumet ligger helt separat från hemsidan och kräver därför särskild inloggning

Du har sannolikt klickat på något som t.ex. är avsett för funktionärer eller styrelsen, då det krävs en säkerhetsnyckel.

/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9840
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Är det tre olika inloggningar hos SFF?

Inläggav Roger Andreasson » 03 jan 2018, 22:44

Sven-Erik Jönsson skrev:Du har sannolikt klickat på något som t.ex. är avsett för funktionärer eller styrelsen, då det krävs en säkerhetsnyckel.
/Sven-Erik

Om man anger fel användarnamn eller lösenord så kommer man till inloggningssidan med fält för säkerhetsnyckel, som uppenbarligen kan lämnas blank om man inte har sådan.

/Roger
Roger Andreasson
 
Inlägg: 650
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: Är det tre olika inloggningar hos SFF?

Inläggav ecafrze » 16 jan 2018, 22:54

Jag är evigt tacksam för Sven-Eriks svar.. Skicka gärna frågor till webmaster@flyghistoria.org eller fråga via Facebook. Då kan jag besvara i telefonen.

(Jag har för övrigt meddelat valberedningen att jag inte ställer upp för omval, eftersom jag kort och gott inte tycker att jag skött jobbet som det förtjänas att skötas.. Om ni känner någon som kan tänkas vara intresserad av att ta över, meddela gärna dem. )

Vi har en hel del digital konsolidering att göra. Ett exempel är just de olika lösenorden, ett annat att våra sociala medier inte är kopplade till hemsidan. Allt jobb måste alltså göras manuellt. Jag funderar på att föreslå att hemsidan flyttas över till ett mer lättarbetat webverktyg än det nuvarande också, eftersom det i princip krävs djup kunskap för att göra även enkla förändringar..

Jag ber om ursäkt att det tar lång tid att svara m.m. Men som sagt, jag finns tillgänglig på mailadressen ovan, är det brådskande så ring mig på 0760-440 699.

MVH
Fredrik Zetterberg'
Webmaster SFF (fram till årsmötet i alla fall..)
Fredrik Zetterberg
ecafrze
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Är det tre olika inloggningar hos SFF?

Inläggav Lars Sundin » 25 jan 2018, 00:25

Hej Fredrik! Jag passar på att tacka dig för din insats innan jag glömmer bort att göra det. Som du säger finns det mycket för SFF att göra när det gäller att använda webben. Lycka till, du håller i en del annat flygiskt har jag sett på Internet.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Data- och forumfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst