J 26 26031 Blå Niklas, snabbaste J 26'an?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

J 26 26031 Blå Niklas, snabbaste J 26'an?

Inläggav blockhaj » 08 jan 2018, 05:48

Hejsan. Jag har hört nånstans för länge sedan att J 26 nummer 26031 Blå Niklas var den snabbaste J 26'an som flygvapnet hade. Är det någon som har en källa som nämner detta och kanske lite mer detaljerat beskriver hur mycket snabbare den är?
Användarvisningsbild
blockhaj
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:12
Ort: Stöckhölm

Re: J 26 26031 Blå Niklas, snabbaste J 26'an?

Inläggav eralehm » 10 jan 2018, 09:17

Det är nog egentligen ett rätt meningslöst påstående, att en viss individ var snabbast. Det beror på så många faktorer, inte minst dagsform på motor och annat. Så över tiden varierade det säkert. Dessutom var 26031 målad och det är högst osannolikt att den skulle ha varit snabbare än omålade flygplan: vanligen drog färgen ned farten med åtskilliga km/h.

/Leif H
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: J 26 26031 Blå Niklas, snabbaste J 26'an?

Inläggav Lars Sundin » 12 jan 2018, 05:59

Instämmer med Leif H, det är så mycket som spelar in. Jag letade förgäves efter ett forum jag fann för några år sedan där en f d USAAF-mekaniker beskrev hur man "i fält" justerade förgasarna efter förarnas önskemål för att få planet "litet bättre". Men jag hittar inte nu sajten. Sedan sas det väl att P-51B (exempelvis vit David) som inte hade "bubbelhuv" i princip var snabbare.

Det fanns mycket att skruva på; man kunde ta ut mer ur motorn men den slets då mer. Här ett lästips för Mustang-freaks: http://www.wwiiaircraftperformance.org/ ... gtest.html

Tillägg; Har inte lyckats hitta någon om hur amerikanske mekaniker skruvade på Mustangmotorn. Sedan har ju många imponerats av att Mustangen var så bra och förklarat det med den speciella, "laminära" vingprofilen. Men många aerodynamiker var skeptiska; en laminärprofil är känslig för ojämnheter i ytan som varje segelflygare vet (eller fick lära sig på min tid), och här en liten betraktelse kring detta:

http://wp1113056.server-he.de/ABL/20-fo ... gel_en.htm (texten är på engelska, var lugn)

Slutsatsen är: Concluding you can say that the performance of the Mustang could not be attributed to its laminar flow airfoil. It was the overall low drag design of this aircraft with clean surfaces including the careful design of the radiator that was the key of its good performance. Edgar Schmued succeeded to build an aircraft as clean as the wind tunnel model - a remarkable aircraft and a remarkable designer.


Kan ske Lift/Drag-kurvan för en laminärprofil är ganska "peakad" och Mustangen därför inte var så bra i kurvstrid.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: J 26 26031 Blå Niklas, snabbaste J 26'an?

Inläggav blockhaj » 14 jan 2018, 21:04

Asså jag vet att man kan fiddla med motorn och sådant för att få flygplan lite snabbare. Men jag har hört specefikt att just J 26 blå niklas var den snabbaste och det är det som driver mig att få reda på ifall det är sant. Och om det är sant, varför?
Användarvisningsbild
blockhaj
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:12
Ort: Stöckhölm

Re: J 26 26031 Blå Niklas, snabbaste J 26'an?

Inläggav Bengt Ekbladh » 14 jan 2018, 21:19

blockhaj skriver:::
"jag har hört specefikt att just J 26 blå niklas var den snabbaste"
...
Dra dig till minnes Var du "hört" detta och även när.
Bengt Ekbladh
 

Re: J 26 26031 Blå Niklas, snabbaste J 26'an?

Inläggav blockhaj » 15 jan 2018, 04:01

Bengt Ekbladh skrev:blockhaj skriver:::
"jag har hört specefikt att just J 26 blå niklas var den snabbaste"
...
Dra dig till minnes Var du "hört" detta och även när.

Jag tror att jag har läst det i en gammal bok eller tidsskrift men folk refererar den som den snabbaste på forum.
Under skrivandet av denna kommentar hittar jag en bra källa på ett forum XD
"Aaahhh! Snabbaste Mussen i flygvapnet (läs om Olle Åhnstrand och "hans" Mustang i Leif Hellströms Mustang-bok) - alltid välkommen!"
Då får jag vell gå till bibblan och läsa :D
Användarvisningsbild
blockhaj
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:12
Ort: Stöckhölm

Re: J 26 26031 Blå Niklas, snabbaste J 26'an?

Inläggav Lars Sundin » 15 jan 2018, 07:02

En misstanke om Blå Niklas fartöverlägsenhet kan vara att den var allmänt välhållen och målningen väl skött (även om Åhnstrand säger i Hellströms bok säger att den såg nött ut). På 40-talet polerade man på sina håll (bl a i Luftwaffe) målade plan för bättre prestanda. Amerikanska Mustangers vingar var spacklade har jag läst. Man trodde att det hjälpte, speciellt vid en laminärprofil, och kanske det gjorde det även i praktiken. Världen är hur som haver full av myter.

När jag var telegrampojke på televerket en sommar i slutet av 50-talet minns jag att det gällde att välja rätt Sachs-moped för arbetspasset. De var alla av samma typ men ack, hur mycket skilde inte när det gällde prestanda. Några var eländigt tröga och skeva, några riktigt pigga.

Hellström skriver att det förekom två motorversioner och läser man manualen på http://wiki.hoggit.us/images/8/83/North ... Manual.pdf, sid 13 ser man att de var litet olika vad gäller omkopplingen mellan höghöjds-kompressorläge och låghöjds-kompressorläge. Kanske Blå Niklas hade den ovanliga motorversionen och i något höjdintervall kunde bli litet snabbare än de andra. Det fanns ju också en omkopplare att spela med.

En gissning.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: J 26 26031 Blå Niklas, snabbaste J 26'an?

Inläggav blockhaj » 15 jan 2018, 08:16

Lars Sundin skrev:En misstanke om Blå Niklas fartöverlägsenhet kan vara att den var allmänt välhållen och målningen väl skött (även om Åhnstrand säger i Hellströms bok säger att den såg nött ut). På 40-talet polerade man på sina håll (bl a i Luftwaffe) målade plan för bättre prestanda. Amerikanska Mustangers vingar var spacklade har jag läst. Man trodde att det hjälpte, speciellt vid en laminärprofil, och kanske det gjorde det även i praktiken. Världen är hur som haver full av myter.

När jag var telegrampojke på televerket en sommar i slutet av 50-talet minns jag att det gällde att välja rätt Sachs-moped för arbetspasset. De var alla av samma typ men ack, hur mycket skilde inte när det gällde prestanda. Några var eländigt tröga och skeva, några riktigt pigga.

Hellström skriver att det förekom två motorversioner och läser man manualen på http://wiki.hoggit.us/images/8/83/North ... Manual.pdf, sid 13 ser man att de var litet olika vad gäller omkopplingen mellan höghöjds-kompressorläge och låghöjds-kompressorläge. Kanske Blå Niklas hade den ovanliga motorversionen och i något höjdintervall kunde bli litet snabbare än de andra. Det fanns ju också en omkopplare att spela med.

En gissning.

Låter som en bra gissning. Ska gräva lite på det.
Användarvisningsbild
blockhaj
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 02 apr 2017, 11:12
Ort: Stöckhölm


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst