Moderator: Sven-Erik Jönsson
Bengt Ekbladh skrev:blockhaj skriver:::
"jag har hört specefikt att just J 26 blå niklas var den snabbaste"
...
Dra dig till minnes Var du "hört" detta och även när.
Lars Sundin skrev:En misstanke om Blå Niklas fartöverlägsenhet kan vara att den var allmänt välhållen och målningen väl skött (även om Åhnstrand säger i Hellströms bok säger att den såg nött ut). På 40-talet polerade man på sina håll (bl a i Luftwaffe) målade plan för bättre prestanda. Amerikanska Mustangers vingar var spacklade har jag läst. Man trodde att det hjälpte, speciellt vid en laminärprofil, och kanske det gjorde det även i praktiken. Världen är hur som haver full av myter.
När jag var telegrampojke på televerket en sommar i slutet av 50-talet minns jag att det gällde att välja rätt Sachs-moped för arbetspasset. De var alla av samma typ men ack, hur mycket skilde inte när det gällde prestanda. Några var eländigt tröga och skeva, några riktigt pigga.
Hellström skriver att det förekom två motorversioner och läser man manualen på http://wiki.hoggit.us/images/8/83/North ... Manual.pdf, sid 13 ser man att de var litet olika vad gäller omkopplingen mellan höghöjds-kompressorläge och låghöjds-kompressorläge. Kanske Blå Niklas hade den ovanliga motorversionen och i något höjdintervall kunde bli litet snabbare än de andra. Det fanns ju också en omkopplare att spela med.
En gissning.
Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst