Talko

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Talko

Inläggav Lennart Berns » 28 dec 2017, 13:38

Fram till mitten eller andra hälften av 60-talet, genomfördes vid Flygvapnets flottiljer något som benämndes talko, innebärande att all personal, militär och civil, från flottiljchefen och neråt, drog på sig blåstället och vårstädade flottiljen. Talko är ett låneord från finskan (talkoot) och betyder ungefär oavlönat och frivilligt arbete, vilket görs tillsammans för en gemenskap eller för en enskild person. Är det någon som minns dessa talko eller har bilder? Genomfördes de vid alla flottiljer eller bara vid några? Talko var trevliga tillställningen där det också bjöds på kaffe och bullar och där olika personalkategorier kom samman och lärde känna varandra under otvungna former. De skapade också samhörighetskänsla. Jag antar att de upphörde när arbetstidsregleringen infördes.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: Talko

Inläggav Bengt Ekbladh » 28 dec 2017, 16:28

Hej, jag minns man hört talas om det...säkert i några flottiljböcker?
Har hört mig för lite och tex::
F15 hade talko 1956 åtminstone samt att även på F12 förekom talko.
Återkommer ev. med fler ex.
Bengt Ekbladh
 

Re: Talko

Inläggav Per Björkqvist » 28 dec 2017, 16:47

F 4 hade denna aktivitet även i modern tid, men det kallades inte för "Talko" vad jag minns , mer en allmän städdag med fika osv.
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Talko

Inläggav Bengt Ekbladh » 28 dec 2017, 18:16

Hej, lite senare svar::
Kommer ihåg att vi genomförde talko på F7 i slutet av 90-talet men det skedde då på arbetstid och var mer ett begrepp för gemensam städdag.
Samt
Vid Herrevadskloster förekom Talko in på 70-talet
På F4 genomförde vi TALKO-dag med alla! Vpl, civilanställda och officerare.
Mycket trevligt inslag som avslutades med middag.2002 genomfördes den senaste?
Har inget minne av detta från F6....var på F6 från 1963 till -90 och kommer inte ihåg att det förekommit på F6!
Fanns på F17

Som synes rätt utbrett och även i senare tid....även om namnet talko försvann.
Allmän uppstädning på flottilj-området var säkert behövlig och nödvänlig.
Samt att det ev. skapade mer sammhörighets känsla
(Jmf senare tiders städdagar i tex villaområden)

Finns fler uppgifter om talko i FV ?....Berätta!

Gott Nytt År
Bengt Ekbladh
 

Re: Talko

Inläggav Bengt Ekbladh » 28 dec 2017, 18:43

Senaste tillägg:...om Talko
På F7 förekom det på 50-60 och 70 talet. Stor områden att städa.
Bengt Ekbladh
 

Re: Talko

Inläggav Bengt Ekbladh » 28 dec 2017, 19:33

Lite humoristiskt ;;Talko, Ta Alla Löv Kratta Området

MEN även detta::
Förekom även på I 5 och då som kvällstjänst med de c:a 800 värnpliktiga. Blev "soperent" efter de fyra timmarna.
(misstänker att det inte var populärt?)
Men igen...Men middag var det nog inte fråga om...Jo det var middag!
Vi grillade kött utanför Muklan och det var efter en TALKO
Alltså förekom Talko i Hela Försvaret?
Bengt Ekbladh
 

Re: Talko

Inläggav Bengt Ekbladh » 30 dec 2017, 20:20

Om Talko:
obs det jag återger är personliga minnen från olika personers tjg.

Minns inte talko från F8.
Däremot från F7 på 70-talet. Alla deltog med liv och lust.

Var på F2, F8 och F13 under tiden 1965-92 och har aldrig hört talas om denna aktivitet,
Mycket möjligt att man kan ha kört Talko på någon enskild flottilj, men inte generellt i FV.

Som jag minns hade vi på Herrevadskloster under min utbildning -71 till våren -73 men inte senare

Visst hade vi " talko " på F15 i början på sextiotalet. Plocka fimpar o skräp. Men jag tror det upphörde 1961 eller 1962.

Vill minnas vi hade städdagar på F5 också.

Chefen på F4, dåvarande Öv.Hugosson på 1950 talet genomförde denna operation årligen.

Vad kan man säga om frågan om Talko i Fv?
(samt att fenomenet kanske även var vanligt i hela försvaret?)

Enligt mig :: Talko vanligt i FV, vet dock inte när man började.....Vet DU?

Vi kanske så småningom får höra frågeställarens synpunkter?.....
Bengt Ekbladh
 

Re: Talko – ordet 'dugnad' kommer även osökt i tankarna

Inläggav Arne M » 01 jan 2018, 02:04

Bengt Ekbladh skrev:Lite humoristiskt ;;Talko, Ta Alla Löv Kratta Området

MEN även detta::
Förekom även på I 5 och då som kvällstjänst med de c:a 800 värnpliktiga. Blev "soperent" efter de fyra timmarna.
(misstänker att det inte var populärt?)
Men igen...Men middag var det nog inte fråga om...Jo det var middag!
Vi grillade kött utanför Muklan och det var efter en TALKO
Alltså förekom Talko i Hela Försvaret?


Per Björkqvist nämner tidigare i den här tråden att företeelsen 'Talko' förekom på F 4 på Fröson; dock möjligen under annat namn. Och nu skriver du om att det förekom som kvällstjänst på I 5 i Östersund också. Det slår mig därför att det på båda dessa jämtländska förband förekommit sådan här frivillig aktivitet (tjänstgöring) som hos Ola Nordmann på andra sidan Kölen vid Storlien kallas för det norska ordet 'dugnad'!

I Norge finns företeelsen 'dugnad' mycket rikligt förekommande i hela det norska samhället. Det är så att säga en slags allmän 'nationaldygd' att ställa upp på dessa frivilliga aktiviteter. Därför undrar jag om man kan ha kallat det här för 'dugnad' även här hos 'søta bror'; åtminstone på F 4 på Frösön på denna sidan av den norskjämtska gränsen skulle nog 'dugnad' kunna förekomma. I de gamla norska trakterna Jämtland/Härjedalen lever mycket av den norska andan och samhörigheten kvar. :-)
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Talko

Inläggav Lars Sundin » 01 jan 2018, 06:35

Googlade litet och fann att det kan för en del ligga mer av påtvingad än frivillig verksamhet i ordet dugnad. Några tycker sig ha goda skäl att inte bidra för att sköta det gemensamma (vi känner alla ett aktuellt exempel!) Men i många fall ger "talko" ett välkommen omväxling i vardagsslitet

På Gotland finns ordet "ating" för samma gemensamma aktivitet. https://sv.wikipedia.org/wiki/Ating

http://javielsker.blogspot.se/2007/05/n ... enska.html

Nu har jag svävat iväg men för att åtminstone hålla sig litet till flyg så minns jag i min flygklubb diskussioner kring "arbetsplikt". Hur får man medlemmarna att ställa upp på att städa, måla hangarväggar och göra annat nödvändigt underhäll. En arbetsplikt om så och så många timmar (som krävde bokförings) kunde kanske ersättas med att man betalade en summa pengar. Vi segelflygare vistades mycket på fältet men var ofta rätt sysslolösa i väntan vår tur att flyga, medan motorflygare såg man sällan. De dök väl upp när de bokat ett plan...
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Google [Bot] och 1 gäst