3811, S 14B

I tjänst 1938-1961
Antal i Flygvapnet: 2 st S 14, 6 st S 14A och 18 st S 14B.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

3811, S 14B

Inläggav Lars Larsson » 30 dec 2017, 19:46

3811
S 14B
Typ: Fiesler Fi.156C-3 Storch
Tillverkad av Ing. J. Mráz, továrna na letadla - Ing. J. Mráz, Flugzeugfabrik
c/n: 110 063
Tillverkningsår: 1943

1943 Till F3 Kod F3-
1943-07-20 Godkänd
1948-06-28 Haveri vid Reijmyre.
Motorstopp pga att ff glömt skifta tank.
Ff och två passagerare oskadda.
1948-07-14 Kasserad, totalhaveri.

Gångtid:
Senast redigerad av Lars Larsson 10 jan 2018, 16:40, redigerad totalt 1 gång.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 3811, S 14B

Inläggav Bengt Ekbladh » 30 dec 2017, 21:35

3811 S 14B
....
1948-06-28 Haveri vid Reijmyre.
""Motorstopp pga att ff glömt skifta tank.
Ff och två passagerare oskadda.""

Jag har:: motorstopp, bränslebrist, nödlandning skog
3811 hade 560 ftim och motor nr. 4456256...354 tim
Bilder finns hos Kra.
Bengt Ekbladh
 

Re: 3811, S 14B

Inläggav Bengt Ekbladh » 05 feb 2019, 17:50

3811, S 14B

Om haveriet::
Haveri 480628 vid Reijmyre. Strax efter passage av Reijmyra på 150 m höjd började fpl spotta och hacka och varvet sjönk. Ff försökte få liv i motorn genom att pumpa med bränslehandpumpen men det misslyckades. Motorn stannade och ff svängde upp mot vinden och ansatte landning. Lämplig nödlandningsplats saknades - under fpl fanns bara gran- och tallskog. Allt gick snabbt neråt, "spaken i magen" och fpl rusade ner bland träden med stjärten först. Fpl fastnade bland trädtopparna och när dessa fjädrade tillbaka åkte fpl "hiss" de sista 15 m ned till marken. Ff och två passagerare oskadda. Fpl blev svårt ramponerat - vänster vinge bortsliten, halva högervingen bruten o.s.v. Kabinen ganska så intakt. Orsak: Motorstopp pga att ff kört slut på bränslet och icke (i tid) kopplat om till fylld bränsletank.
Bengt Ekbladh
 


Återgå till S 14, Fieseler Fi 156C Storch

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster