Blondie B3 nr 150 för signalspaning

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Blondie B3 nr 150 för signalspaning

Inläggav Bengt Ekbladh » 20 dec 2017, 18:11

Blondie B3 nr 150 för signalspaning

Blondie B3 nr 150 för signalspaning är ju rätt känt.
Men hur gick det till i början?

Så föddes "Blondie"

B3 ”Blondie”, utan färg och försedd med plywoodburk under kroppen
Läs mer på:
http://www.f11museum.se/bilder/old_info/info1_04.pdf
Kanske lite mer personligt?
Annars finns ju tex B3 boken eller Ikaros 2002
Bengt Ekbladh
 

Re: Blondie B3 nr 150 för signalspaning

Inläggav Per Björkqvist » 20 dec 2017, 22:25

Var denna B 3 den allra första typen att användas för renodlad signalspaning, kan man fråga sig?
Användarvisningsbild
Per Björkqvist
 
Inlägg: 376
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:09
Ort: Linköping

Re: Blondie B3 nr 150 för signalspaning

Inläggav Lennart A » 21 dec 2017, 09:29

Det stämmer. Denna B 3:a och periodvis ytterligare en, användes för signalspaning från 1946 och framåt. Vi var först med signalspaning i Östersjöområdet och orsaken var bland annat de så kallade "spökraketerna", en typ av UFO-fenomen som man trodde var sovjetiska robotförsök. Först 1947 började USAF flyga med B-17 och B-29 och US Navy med PB4Y-2 Privateer. Året därpå började också RAF flyga med Lancaster och Mosquito.

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst