284
J 4
Typ: Heinkel HD 19
Tillverkad av Svenska Aero AB, Lidingö
c/n: 60
Tillverkningsår: 1929
1929 Till F2 Kod 284, 2284
1929-07-16 Godkänd
1932-08-15 Haveri på Hårsfjärden.
Motorhaveri pga defekt tändstift.
Ff och mek oskadda.
1932-09-13 Kasserad pga totalhaveri.
Gångtid: 214,50
284 J 4
Moderator: Sven-Erik Jönsson
Re: 284 J 4
284 J 4
….
1932-08-15 Haveri på Hårsfjärden.
…
Haveriet inträffade strax efter start från Hårsfjärden för flygning till CVV. Omkring 5 minuter efter start, och på en höjd av drygt 400 meter, inträffade motorstörningar med kraftiga skakningar i fpl.
Ff drog av gasen till tomgång och gick i plane mot sjöf- lygstationen, vilken passerades på c:a 100 meters höjd. Ff svängde därefter vänster men märkte att fpl hade för låg fan varför han drog på motorn. De kraftiga vibrationerna tvingade dock ff att åter dra av motorn. Svängen avbröts och ff beslutade att landa i flygriktningen.
Till följd av för låg fart, och för låg höjd hann ff icke ta upp fpl före sättning som därvid blev mycket hård. Fpl tog vatten med vänster flottör först vilken bröts av på mitten, varefter höger flottör slets av. Fpl sjönk men bibehöll horisontalläge med öven/ingen i vattenytan. Fpl totalhavererade medan besättningen (ff och mek) undkom oskadda och bärgades av en tillskyndande barkass.
Haveriorsaken har varit motorstörningar till följd av att ett tändstift förlorat sin elektrod. Vid landningen borde ff – trots de kraftiga skakningarna – bibehållit det högre motorvarvet för att med hjälp av ökad motoreffekt bringa fpl i lämpligt läge för landningen. Avståndsbedömning försvårades vid landningen av bleke.
https://svfplhist.home.blog/j-4-haverier-mm/
….
1932-08-15 Haveri på Hårsfjärden.
…
Haveriet inträffade strax efter start från Hårsfjärden för flygning till CVV. Omkring 5 minuter efter start, och på en höjd av drygt 400 meter, inträffade motorstörningar med kraftiga skakningar i fpl.
Ff drog av gasen till tomgång och gick i plane mot sjöf- lygstationen, vilken passerades på c:a 100 meters höjd. Ff svängde därefter vänster men märkte att fpl hade för låg fan varför han drog på motorn. De kraftiga vibrationerna tvingade dock ff att åter dra av motorn. Svängen avbröts och ff beslutade att landa i flygriktningen.
Till följd av för låg fart, och för låg höjd hann ff icke ta upp fpl före sättning som därvid blev mycket hård. Fpl tog vatten med vänster flottör först vilken bröts av på mitten, varefter höger flottör slets av. Fpl sjönk men bibehöll horisontalläge med öven/ingen i vattenytan. Fpl totalhavererade medan besättningen (ff och mek) undkom oskadda och bärgades av en tillskyndande barkass.
Haveriorsaken har varit motorstörningar till följd av att ett tändstift förlorat sin elektrod. Vid landningen borde ff – trots de kraftiga skakningarna – bibehållit det högre motorvarvet för att med hjälp av ökad motoreffekt bringa fpl i lämpligt läge för landningen. Avståndsbedömning försvårades vid landningen av bleke.
https://svfplhist.home.blog/j-4-haverier-mm/