FV rulltankar

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

FV rulltankar

Inläggav hanfeh » 27 nov 2017, 23:55

Under vilken tidsperiod användes FV "fasta" rulltankar på brygga? Har letat efter måttsatta översiktsritningar på FVM utan framgång. Någon som har tips på annat arkiv? Har varit på Krigsarkivet men kanske inte använt rätt sökbegrepp?
Var max volymen 2400 l?
När började man använda släpvagn 801 med tank?

Hoppas jag får återkomma med flera frågor om ritningar på FV Ground Support Equipment för CAD framtagning för modeller.
Just rulltank och Pugg har funnits som resingjuten modell men tyvärr går inte ritningarna att återfinna.

Bild
/Hasse
hanfeh
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 apr 2017, 15:30
Ort: Enskede, Stockholm

Re: FV rulltankar

Inläggav Eastanglia » 29 nov 2017, 00:06

Hej, Föreningen Svensk flygbasmateriel hjälper dig. Föreningens syfte är att i utställning och uppvisning, visa materiel och metoder för att efter 1945 klargöra FV flygplan. Föreningen disponerar därför viss basmateriel. "Rulltank flygdrivmedel 2400L" finns tillgänglig. Släpvagn 801 B och C finns även den tillgänglig. Rulltankställ finns tillgängligt. Ring mig på 070-6820945 så kan jag hjälpa dig med dina behov. Föreningen har forskat och har vissa fakta. /Ragnar, ordförande
/Ragnar Dyrssen, Linköping
Eastanglia
 
Inlägg: 25
Blev medlem: 14 okt 2010, 23:12
Ort: Linköping

Re: FV rulltankar

Inläggav hanfeh » 29 nov 2017, 11:15

Toppen, jag ringer dig! Då kan jag också förklara mitt intresse för FV GSE.
Vänliga Hälsningar
/Hasse
hanfeh
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 apr 2017, 15:30
Ort: Enskede, Stockholm

Re: FV rulltankar

Inläggav Lennart Berns » 29 nov 2017, 14:23

Som kuriosum kan nämnas att rulltankarna konstruerades av Bertil Östbo, under finska vinterkriget baschef i frivilligflottiljen F 19. Han var under hela sitt liv en stor supporter av Flygvapnet och hedersmedlem i Svensk Flyghistorisk Förening. Han tog initiativet till och bekostade de minnestavlor över F 19 som finns dels på de olika baseringsplatserna i Finland, dels i Sverige i Militärhögkvarteret och på Flygvapenmuseum. Rulltankarna var fiffiga i sin konstruktion, och kunde transporteras både på räls och på väg.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm

Re: FV rulltankar

Inläggav eralehm » 03 dec 2017, 22:44

Som en av dem som tog fram rulltanken i resin åt Apron Models för många år sedan måste jag erkänna att själva tanken inte blev bra utan var i minsta laget. Men kärran och puggen var bra.

/Leif H
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: FV rulltankar

Inläggav hanfeh » 12 dec 2017, 15:10

Jag använde 2 rulltankar med kärra i mitt Rb68 diorama http://www.rb68diorama.se/40815002 och 2 puggar i mitt Undplut 37 diorama http://www.123minsida.se/Rb67S37Diorama/99443379. Visste inte att det var Apron Models som gjutit modellerna. Kartongerna var bara märkta med Maestro Models. Det var en hel del luftbubblor i gjutningarna.
Det finns många som är intresserade av att bygga lite mer än bara flygplan för att skapa miljö runtomkring. Med dagens teknik går det att producera modeller i mindre serier till betydligt lägre kostnader.
/Hasse
hanfeh
 
Inlägg: 16
Blev medlem: 16 apr 2017, 15:30
Ort: Enskede, Stockholm


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst