Vad händer - i SFF:s arkiv...?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Vad händer - i SFF:s arkiv...?

Inläggav Hans Krensler » 06 nov 2017, 16:14

Vi läser i senaste SFT under rubriken "Ordföranden har ordet" bl.a. följande:

"...Allt är dock inte bara positivt i vår verksamhet. Tyvärr har vår arkivföreståndare valt att avsluta sitt avtal med SFF. Medhjälparna i arkivet har också aviserat att de avslutar sitt ideella arbete..."

Hoppla! Vårt utmärkta arkiv förlorar på en gång hela sin besättning! Vad betyder detta gemensamma och som jag menar överraskande beslut? Varför säger arkivchefen Lennart Berns upp sig, och samtidigt också alla volontärer i den gruppen? Vad i herrans namn ligger bakom ett sådant beslut?

Jag tror nog att inte bara undertecknad gärna önskar veta mer om detta - kan vi hoppas på att de involverade ger oss medlemmar klara och ärliga besked i den saken!?

Tack Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Vad händer - i SFF:s arkiv...?

Inläggav Bengt Ekbladh » 09 nov 2017, 22:19

Är det inte dags att SFF kommenterar mera.....!
Vad händer nu?

Kanske dags att berätta.......mera......(allt) !

Som arkivföreståndare, vad krävs?
Bengt Ekbladh
 

Re: Vad händer - i SFF:s arkiv...?

Inläggav Hans Krensler » 12 nov 2017, 13:23

Utan att behöva gripa till de grova orden...så undrar nog en hel del av SFF-medlemmarna varför de inblandade i denna historien hitintills har valt att inte yttra sig...

Kan vi hoppas på en ändring? Jag vet inte om orden transparens och kommunikation står någonstans i föreningens statuter - de bör stå där...och också följas...

tycker Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Vad händer - i SFF:s arkiv...?

Inläggav Lars Ekström » 13 nov 2017, 09:32

Hur svårt kan det vara för någon från styrelsen att svara på den här frågan?
Otroligt svagt.
Man jan ju faktiskt ge ett diplomatiskt svar, vare sig det är delade meningar om verksamheten i arkivet eller personliga konflikter.
Att de direkt inblandade inte vill/kan svara har jag full förståelse för.
Lars Ekström
 
Inlägg: 79
Blev medlem: 07 mar 2008, 11:24
Ort: Torslanda

Re: Vad händer - i SFF:s arkiv...?

Inläggav eralehm » 14 nov 2017, 01:09

Läser man styrelseprotokollen med bilagor på medlemssidan så framgår det att styrelsen har lagt fram vissa krav och förslag på åtgärder i arkivet, bl.a. har man tydligen tagit in en utomstående arkivkonsult som haft en del specifika åsikter om hur arkiveringen borde hanteras. Uppenbarligen har meningarna gått isär om saker och ting även om alla turer inte framgår av protokollen.

/Leif H
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Vad händer - i SFF:s arkiv...?

Inläggav Alexander Thörn » 14 nov 2017, 19:32

Hur kommer man in på medlemssidan? Får bara upp att jag inte har behörighet till sidan. Finns det någon inloggning någonstans?
Här igen är ett exempel på dålig kommunikation från SFF. Helt plötsligt dyker en medlemssida upp utan att ge information till medlemmarna hur man får tillgång till den.
Alexander Thörn
 
Inlägg: 27
Blev medlem: 19 apr 2008, 20:36
Ort: Asker, Norge

Re: Vad händer - i SFF:s arkiv...?

Inläggav eralehm » 14 nov 2017, 20:12

Medlemssidan har nog funnits ett bra tag ...

Man måste logga in på huvudsidan, INNAN man försöker gå in på medlemssidan. Minns inte hur man fick behörighet men det var troligen via kansliet.

/Leif H
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Vad händer - i SFF:s arkiv...?

Inläggav Mats Averkvist » 14 nov 2017, 20:21

Alexander Thörn skrev:Hur kommer man in på medlemssidan? Får bara upp att jag inte har behörighet till sidan. Finns det någon inloggning någonstans?
Här igen är ett exempel på dålig kommunikation från SFF. Helt plötsligt dyker en medlemssida upp utan att ge information till medlemmarna hur man får tillgång till den.


Se rubriken login: http://flyghistoria.org/home/mer-om-hemsidan
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Vad händer - i SFF:s arkiv...?

Inläggav Bengt Bergholm » 17 nov 2017, 08:20

Det kan nog vara fel att förutsätta att någon i styrelsen återkommande besöker detta forum och ser de (berättigade) frågor som framläggs här från medlemmarna. Så, elda inte upp er av anledning att ni inte får svar här utan sök andra kontaktvägar med styrelsen. Jag har just kontaktat en av styrelsemedlemmarna med länk till den här tråden, så svar kanske kommer.
Användarvisningsbild
Bengt Bergholm
 
Inlägg: 170
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:47
Ort: Linköping

Re: Vad händer - i SFF:s arkiv...?

Inläggav ecafrze » 17 nov 2017, 09:18

Hej allihop..!

Jag ber om ursäkt att jag inte varit inne på ett tag. Har fått nytt jobb som tar mycket tid! Ni får ta detta inlägg som mina personliga åsikter, snarare än styrelsens officiella ställning. Jag ska se om jag kan få vår ordförande att kommentera också!

Det är riktigt att arkivgruppen har sagt upp sig. Bakgrunden är att vi inom styrelsen initierat ett arbete för att skapa en långsiktig strategi för arkivet. Lennart Berns och hans medarbetare har gjort ett fantastiskt jobb med att bygga upp vårt arkiv och intentionen var kort och gott att det goda arbetet skulle säkras för framtiden. Det innebar bland annat att se över hur material förvaras. Tyvärr verkar detta ha lett till att arkivmedarbetarna känt sig överkörda, vilket inte alls var avsikten.. Konflikten har eskalerat under året och jag vet ärligt talat inte riktigt varför. Nu pågår ett arbete för att försöka säkra arkivets fortsatta funktion och arbete. Min personliga förhoppning är att vi ska kunna ha en lösning på plats innan årsmötet.

Vis av erfarenheten kanske man kan hade kunnat agera annorlunda, men det är alltid lätt att vara efterklok. För det handlar inte om VAD vi har gjort tror jag, utan HUR vi har gjort det. Tyvärr..

Med vänlig hälsning

Fredrik Zetterberg
Webmaster och ledamot SFF styrelse
Fredrik Zetterberg
ecafrze
 
Inlägg: 162
Blev medlem: 28 jul 2009, 15:34
Ort: Värmdö

Re: Vad händer - i SFF:s arkiv...?

Inläggav Klas Andersson » 17 nov 2017, 09:35

Efter mycket strul har jag lyckats logga in på medlemssidorna !!det var inte lätt !!
Håller fullt med Alexander Thörn om att det är "dålig kommunikation"

MEN ! när man sen kommer in så finns ju styrelseprotokollet sen 8 Oktober, då bråket verkar blivit "känt "
tydligen så illa !!!!!att även en styrelsemedlem "UD" direkt avgått !!!!!!
totalt krig med Arkivgruppen är väl vad det kan definieras som !

Ordföranden har utsetts till medlare
men han verkar inte haft någon framgång ?

sen har vi protokoll från telefonmöten 23/10 och 8/11

verkar som sista budet är att "MS" avtalats som tillfällig Arkivföreståndare fram till årsmötet ?
och "förhandlingar" förs med frivilliga ?

Så styrelsen verkar jobba för fullt med det uppkomna problemet !
vem / vad som är "Boven" i den uppkomna situationen finns det säkerligen !!! 2 olika uppfattningar om !

Att nån sen inte svarat på frågor på Forumet .... ja det är väl ungefär samma som när bla,skrotningen av "viggenprototypen" var uppe
Styrelsen bryr sej inte alls om att Föreningen har ett forum ! om de ens vet det ! så läser dom inte ! och bryr sej definitivt inte om att svara förrän de tvingas
så illa är det nog fortfarande ...

men det är nog inte heller helt lätt att dagligen ! kommentera / uppdatera en pågående "förhandling "
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Vad händer - i SFF:s arkiv...?

Inläggav Hans Krensler » 17 nov 2017, 17:05

ecafrze skrev:Jag ska se om jag kan få vår ordförande att kommentera också!
Med vänlig hälsning
Fredrik Zetterberg
Webmaster och ledamot SFF styrelse

Ett utmärkt förslag...
tycker Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Vad händer - i SFF:s arkiv...?

Inläggav NACE » 17 nov 2017, 18:55

Kära medlemmar,

SFF-medlemmarnas arkiv på Östermalmsgatan i Stockholm försvinner inte eller drastiskt förändras. Det kommer att finnas där för alla medlemmar som har behov av att söka i den svenska flyghistorien.
Det är rätt att arkivföreståndaren på eget initiativ har sagt upp avtalet hans firma har haft med SFF och att volontärerna som skött det dagliga arbetet också valt att upphöra med sina sysslor. Jag kommer inte att gå in i någon diskussion om deras skäl till sina beslut.
Styrelsen har ansvar för verksamheten och SFF ekonomi och står till svars inför årsmötet som valt styrelsen. Vi inser hur värdefullt arkivet är framförallt för de som producerar böcker och tidningsartiklar till gagn för SFF medlemmar och tar vårt ansvar för att se till att tillgängligheten består. Styrelsen har därför ingått ett avtal med vår kansliföreståndare Michael Sanz att även axla ansvaret för arkivet fram till årsmötet 2018. Under tiden söker vi en mer permanent situation. Likaså söker vi frivilliga att hjälpa Michael med dagliga sysslor, en dag i veckan.

Kernells enormt stora samling som donerades till SFF har resulterat i att extra lokaler hyrdes in för ett par år sedan. En utsortering pågår och värdering av vad som tillför SFF ett mervärde. Förhoppningen är att det ska vara avklarat inom kort och att vissa lokaler kan sägas upp. För att förbereda SFF bättre inför stora donationer, vi misstänker det kommer flera, startades då också tanken på att etablera en arkivstrategi och handlingsplan för att underlätta hur SFF ska värdera att ta emot donationer. Under året har en strategi bearbetas, men som fortfarande är ett levande dokument. Det har dock resulterat i att innehållsförteckningar över vad som finns arkiverat ska vidareutvecklas att omfatta mer av innehållet och vara sökbara via hemsidans sökmotor. Med utökade service till medlemmarna ute i landet kan det hjälpa till för att besluta om tid och kostnader är värt ett besök i arkivet när innehållet blir mer lättillgängligt. Ett samarbete med museet på Ålleberg och F 10 kamraftförening om att exponera deras register är också etablerat.
Slutförvaring av dokument som mycket sällan används kan arkiveras med minimering av hyllmeter. Ett exempel är omläggning av föreningsarkivets 69 pårmar med protokoll och skrivelser som nu arkiveras med mer än 40% färre hyllmeter. En inventering ang. potential för liknande besparingar bör genomföras.
Donations och depositionsdokument ska tas fram för att hålla koll på det SFF framförallt deponerar, men också donerar till andra museer.

En annan utveckling som står inför dörren är en uppdatering av inloggning och sökning i fotoarkivet. SFF har ca 166 000 digitala bilder i bildarkivet. Planen är att inloggning till hemsidan ger direkt tillgång till bildarkivet. Speciell auktorisation kan komma att ges till storanvändare att själva ta ut högupplösta bilder. Uppladdning av nya bilder ska också göras mer flexibelt. Sökrutinen och presentation av sökresultaten ska också förbättras.

Har du intresse att medverka i SFF strävan att vidareutveckla vår service till medlemmarna och har konstruktiva förslag hör gärna av dig till mig, ordf@flyghistoria.org

Bästa hälsningar

Bengt Olov

Ordförande
NACE
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 02 jan 2011, 12:05
Ort: Jonstorp

Re: Vad händer - i SFF:s arkiv...?

Inläggav Hans Krensler » 20 nov 2017, 16:36

Vi tackar Bengt-Olov Näs för hans information, att arkivet kommer att fortsätta att erbjuda sina tjänster - och ärligt talat betvivlar jag inte att det av Lennart Berns och medarbetare så utmärkt uppbyggda SFF-arkivet också i framtiden kommer att fungera bra!

MEN...det var bara en del av min fråga...den kanske viktigare delen löd så här:
Hans Krensler skrev: Varför säger arkivchefen Lennart Berns upp sig, och samtidigt också alla volontärer i den gruppen? Vad i herrans namn ligger bakom ett sådant beslut?

...och till detta har SFFs ordförande blott följande svar:
NACE skrev:Jag kommer inte att gå in i någon diskussion om deras skäl till sina beslut.
Bengt Olov
Ordförande


Reaktion föregås av en aktion har Newton visat - och om vi får lov att tillämpa den lagen här, så är frågan...när en så drastisk förändring som det totala avhoppet av samtliga arkivmedlemmar händer, måste det betyda att något icke alldagligt har hänt som ledde fram till ett sådant beslut.

Och när SFFs ordförande inte önskar delge sina tankar i den saken - vilket i mina ögon inte är acceptabelt - så frågar jag/vi övriga samtliga involverade ytterligare en gång:
Hans Krensler skrev:Varför säger arkivchefen Lennart Berns upp sig, och samtidigt också alla volontärer i den gruppen? Vad i herrans namn ligger bakom ett sådant beslut?


Hans K som fortfarande hoppas på svar...
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Vad händer - i SFF:s arkiv...?

Inläggav Ola Laveson » 20 nov 2017, 21:29

Hej allesammans!
Vi är många, som i åratal använt oss av SFF arkiv, följt dess uppbyggnad och utveckling under ledning av Lennart Berns och arkivets växande skara av hängivna, kompetenta och flitiga volontärer. Klagomål mot skötseln av SFF eller dess arkiv har åtminstone inte jag uppfattat.
Så plötsligt lägger SFF styrelse genom sin ordförande fram en strategiplan för arkivet och uppenbarligen utan eller endast med ringa medverkan från de som kan arkivet, dess förutsättningar och de krav som brukar ställas från användarna av arkivet.
Därav följer något som inte får hända i en servicefunktion som SFFs arkiv! Arkivets ledare och volontärer säger upp sig. Detta tyder på flagranta mangement missgrepp och en överkörning av de berörda.
Nu vill jag liksom Hans Krensler höra varför har styrelsen störtat sig över arkivet, vad måste ändras och nu om en förändring måste företagas, hur skall den genomföras och av vilka, till vilka kostnader och under vilken tidsrymd samt vad är målet! Detta har uppenbarligen ej diskuterats med den sk. arkivgruppen och då kan resultatet ej bli annat än det vi nu tyvärr måste uppleva.
Detta är riktigt dålig ledning av en förening av SFF karaktär!
Så känner i varje fall Ola Laveson
Ola Laveson
 
Inlägg: 30
Blev medlem: 24 feb 2008, 19:02

Re: Vad händer - i SFF:s arkiv...?

Inläggav NACE » 22 nov 2017, 17:45

Jag har i mitt tidigare inlägg framfört att inga drastiska förändringar av arkivet kommer att ske.
Det vore förmätet av mig att uttala mig om andras personliga beslut.

Som styrelsens talesman kan jag dock informera om vad som faktiskt företagits av styrelsen.
Ett utkast till strategidokument togs fram tidig under året. Skäl och bakgrundt beskrev jag tidigare. Arkivföreståndaren erbjöds då delta i författande av ett utkast och bidra med sin erfarenhet till innehållet. Första utkastet diskuterades vid ett möte i maj med arkivföreståndare och delar av volontärerna.
Vi kom överens om utvecklande av sökbara utvidgade innehållsförteckningar och en test av omläggning av föreningsarkivet i syfte att spara utrymme. Inget annat har företagits av styrelsen. Påståenden om radikal förändring av arkivet är rena spekulationer.
Styrelsen har enbart sökt samarbete och konstruktiva förslag för att vidareutveckla ett unikt arkiv till förmån för alla medlemmar.

Jag välkomnar de som har sakliga synpunkter på arkivets innehåll, tillgänglighet och utveckling att höra av sig. Om någon vill se strategidokumentet gå in på hemsidan, medlemssidan, bilaga till protokoll 2017-10-23.
Låt oss använda forumet för att gemensamt vidareutveckla SFF. Spekulationer och anklagelser leder inte till en bättre utveckling.

Bästa hälsningar
Bengt Olov Näs
Ordförande
NACE
 
Inlägg: 14
Blev medlem: 02 jan 2011, 12:05
Ort: Jonstorp

Re: Vad händer - i SFF:s arkiv...?

Inläggav Gunnar Berns » 23 nov 2017, 21:34

Låt oss först, apropå ordförandens inlägg ovan, till alla medlemmar rikta följande:
Vi tänker inte gå in i någon öppen debatt/polemik med styrelsen i detta Forum.
Adekvata personer är väl informerade om bakgrunden och skälen till vårt beslut att upplösa gruppen. Låt oss bara konstatera att om allt vore på det sätt som ordföranden beskriver ovan så vore det i sanning ett mysterium varför nio högst kvalificerade, erfarna och engagerade arkiv-volontärer som inget hellre vill än att arbeta med SFF arkiv skulle ta detta drastiska beslut.
Med detta sagt, anser f.d. Arkivgruppen att det är viktigt att en seriös ideell förening som SFF kännetecknas av såväl professionalism som transparens och öppenhet, och vi vill därför på ett övergripande sätt försöka förklara varför vi kände oss tvingade att, med sorg i hjärtat, lämna de uppgifter som vi dittills tyckt vara mycket intressanta, stimulerande och meningsfulla (och vad vi förstår också uppskattade av våra ”kunder”).
Hösten 2016 initierade styrelsen ett arbete med att ta fram en strategi- och utvecklingsplan för SFF arkiv. Ingen kontakt togs med någon av volontärerna inom arkivgruppen för detta arbete. Inom gruppen har en person varit strategiansvarig sedan många år, vilket tydligt framgått av SFF:s Årsredovisning vid årsmöten och hemsidans flik för Arkivet, men har aldrig tillfrågats då man i styrelsen tydligen inte haft kännedom om detta. Våren 2017 presenterade styrelsen sitt första utkast av sin strategi- och utvecklingsplan. Vi i arkivgruppen hade många synpunkter på denna men styrelsen vidhöll i stort sin skrivning i dokumentet. Bland annat skulle samtliga arkivmappar bytas ut mot arkivlådor, något som senare ett tiotal kända flygskribenter samfällt sagt nej till, samt att ”i samband med fortsatt sortering och gallring av Kernells donation registreras varje dokument digitalt som arkiveras”.
Dessutom, ”digitalisering av innehållsregister ska utvidgas att omfatta alla dokument och publikationer”. Det handlar om flera tusentals dokument. Ingen dialog fördes med arkivgruppen om dessa direktiv.
Sommaren 2017 kom ett nytt utkast av strategidokumentet som vi i arkivgruppen hade fortsatta synpunkter på, varför 8 frågor formulerades och ställdes till styrelsen. 7 av dessa besvarades endast delvis, men på sådant sätt att svaren inte kunde accepteras. Ingen hänsyn hade tagits till de kommentarer som arkivgruppen haft utan allt berodde enligt styrelsen på gruppens missförstånd och missuppfattningar. Då beslutade gruppen att den skulle upplösas, det fanns inget incitament att fortsätta då vårt arbete och våra synpunkter inte uppskattades eller togs på allvar. Detta, bland annat, fick i sin tur till följd att arkivföreståndaren Lennart Berns också beslöt att avsluta sitt arbete efter att ha haft ansvar för arkivets uppbyggnad sedan 1999 till vad det är idag.
Vi vill vara tydliga med att Arkivgruppens uppsägning inte primärt beror på meningsskiljaktigheter vad gäller specifika sakfrågor. Det fanns skiljaktigheter i vår respektive styrelsens uppfattning kring en del saker, men inte värre än att de kunnat lösas. Sakfrågorna har enbart varit de utlösande faktorerna, enär gruppens kritik och begäran om klargörande/förtydligande mottogs på ett negativt sätt och inte med en konstruktivt positivt samarbetsinriktad attityd.
Då vi anser att positiva, kunniga, konstruktiva och engagerade volontärer bör bemötas med ett respektfullt tilltal och en vilja till konstruktiv dialog och inte med en förlegad ledningsstil, chef till underlydande, så blev situationen till sist omöjlig. Det handlar helt enkelt om ett bristfälligt ledarskap, inte minst vad gäller att ”leda” ideellt arbetande volontärer.

F d Arkivgruppen

Sven Bäckström, Steve Jernströmer, Henrik Gyllenskiöld, Kjell Hallbjörn, Bertil Tallinder, Jan Gladh, Robin Lindholm, Per Sviberg samt Gunnar Berns
Användarvisningsbild
Gunnar Berns
 
Inlägg: 24
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:21
Ort: Hälleforsnäs

Re: Vad händer - i SFF:s arkiv...?

Inläggav Bengt Ekbladh » 23 nov 2017, 22:24

Ja vad säger man::
""Vi tänker inte gå in i någon öppen debatt/polemik med styrelsen i detta Forum.""
Här kan man ju säga....(jag håller tyst?)

EX.
" fortsatt sortering och gallring av Kernells donation registreras varje dokument digitalt som arkiveras”.

Vad hände?
Måste säga att man i detta fall inte verkar kunna kommminucipera med medlemmar!......eller skall sådant maskas för medlemmar?
OM man frågar så här....
När är personal i arkivet och kan jag dyka upp hos dem?
Bengt Ekbladh
 

Re: Vad händer - i SFF:s arkiv...?

Inläggav Hans Krensler » 24 nov 2017, 16:49

Vi tackar framför allt Gunnar Berns och Arkivgruppen för de klara orden. Det är beklämmande och dystert att i detta fall behöva höra hur vår flyghistoriska förening styrs från ovan. Med konsekvenser - ett framgångsrikt uppbyggt arkiv förlorar samtliga volontärer samt dess chef. Vilket uppenbarligen hade kunnat undvikas om ordförande och styrelse hade varit tillräckligt kommunikativ och villig att inleda en dialog. Som sagt - beklämmande...

Som utomstående undrar man om alla broar är brända - vad finns det för möjligheter att gruppens avgång kan annulleras? Förändringar i de "högre etagen"? Nota bene - senast vid nästa SFF årsmöte - i april 2018 - har SFFs alla medlemmar möjlighet att välja in den styrelse och den ordförande som föreningen förtjänar.

Kanske dags att börja tänka på det redan nu...!

Mvh Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Vad händer - i SFF:s arkiv...?

Inläggav Klas Andersson » 24 nov 2017, 18:04

ja det är ju en ide att försöka få en förändring på årsmötet ..... :? :?
undertecknad ställde sig för några år sedan bakom en motion som Emil Lindberg författat
och som avsåg få till förändringar i styrelsens sätt att hantera "kommunikation"

de som glömt kan här friska upp minnet med hur fullständigt sågad den blev av den då sittande styrelsen !
viewtopic.php?f=1&t=10463&p=32746&hilit=%C3%A5rsm%C3%B6tet&sid=ce045c18f332f5c5d5b10a9172756e47#p32746

någon bättring har det uppenbarligen inte blivit ?
Men i detta fallet så är det tydligen även en styrelsemedlem "UD" som direkt avgått !
uppenbarligen för att han inte ställer upp på de övrigas beslut ,så lite hopp kanske det finns ?

Kan inte undvika att än en gång göra följande "spåning"
Flygboks författaren Roy Fröjd har ju i olika former fört ett privat "krig" mot SFF ,och främst dess styrelse.
sedan dess så borde rimligen styrelsen bytts ut ? men det kanske är nåt som "sitter i väggarna"
Roy må vara lite "speciell" med sin kritik men man får nog snart helt instämma !
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: Vad händer - i SFF:s arkiv...?

Inläggav Hans Krensler » 07 feb 2018, 11:43

Efter det att det gått över två månader sedan jag skrev detta...

Hans Krensler skrev:Vi tackar framför allt Gunnar Berns och Arkivgruppen för de klara orden. Det är beklämmande och dystert att i detta fall behöva höra hur vår flyghistoriska förening styrs från ovan. Med konsekvenser - ett framgångsrikt uppbyggt arkiv förlorar samtliga volontärer samt dess chef. Vilket uppenbarligen hade kunnat undvikas om ordförande och styrelse hade varit tillräckligt kommunikativ och villig att inleda en dialog. Som sagt - beklämmande...

Som utomstående undrar man om alla broar är brända - vad finns det för möjligheter att gruppens avgång kan annulleras? Förändringar i de "högre etagen"? Nota bene - senast vid nästa SFF årsmöte - i april 2018 - har SFFs alla medlemmar möjlighet att välja in den styrelse och den ordförande som föreningen förtjänar.

Kanske dags att börja tänka på det redan nu...!

Mvh Hans K


...är min mening att vi SFF-medlemmar nu bör agera. Om ett par månader är föreningens årsmöte, och då senast har vi medlemmar möjligheter att yttra våra åsikter om SFFs ordförande och styrelse. Därför, som Arkivgruppen i Gunnar Berns läsvärda inlägg säger, vi har för närvarande ett "bristfälligt ledarskap" - vi saknar den öppna och konstruktiva dialogen, vi saknar kommunikation och respekt.

Med all respekt, SFF förtjänar bättre!

anser Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Vad händer - i SFF:s arkiv...?

Inläggav kenjohan » 07 feb 2018, 21:41

Hej alla,
Jag anar av Gunnar Berns inlägg att styrelsen, eller delar av den, uppträtt autokratiskt mot arkivgruppen. Kan det möjligen vara på det viset att det sitter ett gäng "gamla knektar" i styrelsen som, av gammal vana, kör med kaserngårdsfasoner trots att man lagt av sig grönkläderna?

K.
Användarvisningsbild
kenjohan
 
Inlägg: 20
Blev medlem: 06 okt 2014, 11:28

Re: Vad händer - i SFF:s arkiv...?

Inläggav Hans Krensler » 21 feb 2018, 17:40

Det rör på sig...
"Jag kandiderar för att fortsätta leda styrelsen, men det har avvisats av valberedningen..." läser vi där "Ordföranden har ordet" i senaste SFT! Samtidigt meddelar Bengt Olov Näs att detta är hans sista OHO.

Då kan vi bara hoppas på en ny ordförande som kan bjuda på både kommunikation och respekt. Till nytta inte bara för arkivet...

Apropå arkivet...kommer våra duktiga volontärer tillbaka nu...och vem övertar ledningen i arkivet?

undrar Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst