Bildfråga haveriplats S-AABM

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bildfråga haveriplats S-AABM

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 31 jul 2017, 14:41

Jag har skannat ett antal 6x9 cm negativ med DH.60 Moth S-AABM, S-AABN och S-AABO. Bland negativen fanns även några med en havererad Moth, och där jag tolkar registering till S-AABM. I bakbrunden syns byggnad med skylt "Lidingövarvet".
Men underlag jag funnit om S-AABM, bl.a. Svenskt Civilregister som utkom som FR 2010, havererade flygplanet den 1928-05-04 i Malmö. Lidingövarvet ligger i varje fall idag på Lidingö.
Är det vraket av ett annat flygplan som finns på bilderna eller är Malmö felaktigt?

Tacksam för hjälp.
Sven-Erik

002-1160465.jpg

002-1160464.jpg
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga haveriplats S-AABM

Inläggav Stellan » 31 jul 2017, 14:48

Jämförde med bilder från dagens Lidingövarv och det ser i stort sett likadant ut. Bara byggnaderna i bakgrunden som fått lite tillbyggnation på sig. Så nog är det Lidingö (granne med Stockholm) alltid.
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Bildfråga haveriplats S-AABM

Inläggav eralehm » 31 jul 2017, 17:53

Är du säker att det står S-AABM på haveristen? Överdelen på bokstaven före "BM" ser ut att ha en kantig eller rundad överdel, och på den tiden skrevs väl A alltid med spetsig överdel.

/Leif H
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Bildfråga haveriplats S-AABM

Inläggav Henrik Bergman » 31 jul 2017, 19:12

Avståndet mellan bokstaven B och M är parallell, men det är en vinkel mellan A och B.
Förmodligen är det något som skymmer bokstaven A i överkant, därav den rundade kanten.
Min gissning är att de tre sista bokstäverna är ABM.


/Henrik Bergman, Vargön
Användarvisningsbild
Henrik Bergman
 
Inlägg: 271
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:08
Ort: Vargön

Re: Bildfråga haveriplats S-AABM

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 31 jul 2017, 19:33

Leif H skriver
Är du säker att det står S-AABM på haveristen?

Inget är säkert förrän det är bevisat och jag är högst osäker, men sista bokstäverna är BM. Flygplanet ligger i vatten och det kan vara brytningsfel eller att beklädnaden där bokstaven före B står är defomerad.
På fena och/eller stabbe står dock ett S, flygplanet är alltså svenskt och civilt. Årtalet knappast senare än 1928. Typen sannolikt en Moth med hänsyn till formen på fena/stabbe. Det finns då inte så många individer att välja på.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga haveriplats S-AABM

Inläggav DB605 » 31 jul 2017, 20:07

Jag tycker mig se att det är en del av vraket som skymmer bokstaven A i bild 2.

/Thomas Adamsson
DB605
 
Inlägg: 78
Blev medlem: 22 feb 2009, 11:28

Re: Bildfråga haveriplats S-AABM

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 07 aug 2017, 17:57

Jag besökte idag biblioteket och fann i tidningen Halland från den 1928-05-05 en notis om haveri den 4 maj med en av AB Aeromateriels Mothar vid Lidingö.
Det kan då knappast vara någon annan kärra än S-AABM som havererat vid Lidingö enligt foto ovan och således är uppgift om plats i Civilregistret tom. SE-AZZ felaktigt, datumet sätmmer dock.

002-1160760.jpg
Notis om haveri vid Lidingö i tidningen Halland.
Avfotograferad från microfilm i microfilmläsare.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bildfråga haveriplats S-AABM

Inläggav Stellan » 07 aug 2017, 19:14

Bra jobbat! Då kan den bockas av.
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Bildfråga haveriplats S-AABM

Inläggav Lars Sundin » 07 aug 2017, 22:23

Jag försökte hitta något i SvD:s arkiv på webben men sökte för brett och slarvigt först. När jag nu såg Sven-Eriks svar var det lätt att hitta SvD:s artikel om olyckan. Den innehåller en del ytterligare detaljer som kan vara "kul":

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... _05_05.jpg

Den omnämnde kapten John Nerén var en känd motorskribent (och mer därtill, se Wikipedia samt https://sok.riksarkivet.se/sbl/Presenta ... px?id=8833 ). Min första lärobok inför mitt körkort 1957 var skriven av honom. Jag trodde tills idag att han var "gammal officer" men det var sjökapten han varit.

Bengt Unander-Scharin tävlade med racerbåtar och hade certifikat från Thulins flygskola.

Haveriet och bärgningen har till viss del fångats på film, se http://www.sfi.se/sv/svensk-filmdatabas ... E&iv=Story
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Bildfråga haveriplats S-AABM

Inläggav Bengt Ekbladh » 25 nov 2017, 22:09

Någon som tänker ändrar haveriplatsen på nedanstående forum::...?
"""Date: 04-MAY-1928
Time: day
Type: Silhouette image of generic DH60 model; specific model in this crash may look slightly different
de Havilland DH.60X Moth
Owner/operator: Aero Materiel A/B
Registration: S-AABM
C/n / msn: 480
Fatalities: Fatalities: 0 / Occupants: 2
Other fatalities: 0
Airplane damage: Written off (damaged beyond repair)
Location: Malmö Airport, Malmö, Skåne - Sweden
Phase: Take off
Nature: Training
Departure airport: Malmö Airport, Malmö, Skåne, Sweden
Destination airport: Malmö Airport, Malmö, Skåne, Sweden
Narrative:
DH.60X [Cirrus II] sold to Aero Materiel A/B, Sweden with C of A issued 2.12.27 (and delivered 2.1.28). Registered as S-AABM [C of R 57/C of A 81] 28.1.28 to Aero Materiel A/B, Stockholm and used by their flying school.

Written off (damaged beyond repair) when crashed at Malmö Airport, Malmö, Skåne, Sweden 4.5.28. Crew was engaged in a training mission in Malmö Airport. Shortly after takeoff, while climbing, aircraft crashed for unknown reason. Both pilots were injured while the aircraft was damaged beyond repair. Registration cancelled 12.5.28

https://aviation-safety.net/wikibase/wiki.php?id=163259

ÄR uppgifter på ett forum felaktigt Måste man rätta till det.....eller hur? Gör du det Sven-Erik ?
Bengt Ekbladh
 

Re: Bildfråga haveriplats S-AABM

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 26 nov 2017, 10:45

Jag har sänt in en rättelse. Det tar väl lite tid innan den är granskad och godkänd.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9841
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst