Lilldraken på utställning

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Lilldraken på utställning

Inläggav eralehm » 12 jul 2017, 21:32

Lilldraken var vid något tillfälle på 1950-talet med på en större utställning kallad "Vårt Försvar". Vet någon var och när detta var? Omgivningen ser något lantlig ut.

Ast-Bild 6-285-13.jpg

Ast-Bild 6-285-11 [Vårt Försvar].jpg

/Leif H
eralehm
 
Inlägg: 400
Blev medlem: 25 feb 2008, 01:22
Ort: Tullinge

Re: Lilldraken på utställning

Inläggav Lars Sundin » 12 jul 2017, 21:41

Kan det vara Storängsbotten i Stockholm 1960. Enligt en tidiga tråd http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=2454

Jag kan ha läst slarvigt. Och enligt den tidigare tråden stod planet där på ett torn. Vandringsutställning?

Kan ha varit i Göteborg i september 1957 enligt gluttande i SvD arkiv. Såg ingen bild där.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Lilldraken på utställning

Inläggav Stellan » 13 jul 2017, 18:34

Onekligen intressant. Har blivit väldigt känslig för horisontlinjer på sistone och för mitt öga ser det väldigt bergigt ut i bakgrunden. Knappast Stockholm sålunda. Sen ser jag något som jag inte riktigt kan identifiera, strax ovanför Lilldraken. Ser ut som antingen en pipeline på ställning eller så är det sidan på en byggnad?
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Lilldraken på utställning

Inläggav Mats Averkvist » 14 jul 2017, 15:28

...och vad står det på banderollen?
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Lilldraken på utställning

Inläggav Stellan » 14 jul 2017, 16:33

Funderar på om det är master eller kranar man ser sticka upp i bakgrunden till höger..ser jämnhöga ut. Och så sticker det upp en rejäl mast strax ovanför cockpit.
Stellan
 
Inlägg: 402
Blev medlem: 05 maj 2008, 15:14

Re: Lilldraken på utställning

Inläggav Lennart Berns » 28 jul 2017, 08:38

På skylten står Saab 210 vilket är flygplanets beteckning, benämningen var Draken (se t ex Ett År i Luften, årgång 1952). Den senare benämningen Lill-Draken, ibland Lilldraken, tillkom när den fullskaliga J 35 gjorde debut 1955. Då hade 210:an i huvudsak flugit färdigt. Intressant med bilden är att den visar 210:an i sitt sista och korrekta utförande. Vid en av de försvarsutställningar (denna?) när flygplanet visades för allmänheten, tappades det vid lastningen inför återtransporten och nosen slogs sönder. En ny nos tillverkades, men som skilde sig från den ursprungliga nosen genom att få ett lite mera kantigt utförande. Detta syns när flygplanet nu står utställt på Flygvapenmuseum. I samband med reparationen målades nosen röd, kanske tyckte plåtslagaren att det såg snyggare ut. Den röda färg som det på Flygvapenmuseum utställda flygplanet har, hade det således aldrig. Det fanns en förklaring till den svarta färgen, nämligen att flygplanet under sina testflygningar lättare skulle kunna följas av teodoliterna i Kolmården. Detta fick jag berättat för mig av 210:ans provflygare, Olle Klinker. I SFF arkiv finns både filmsekvenser och färgbilder som visar 210:ans korrekta målning och märkning.
Användarvisningsbild
Lennart Berns
 
Inlägg: 533
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:13
Ort: Stockholm


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst