Ny frågesport?

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Re: Ny frågesport?

Inläggav Lars Sundin » 03 jul 2017, 02:44

Hans O. Sandström skrev:Min gissning får bli George Cayley och hans glidflygning 1804!

Hans SFF-Småland


Cayley själv flög inte själv, men han var en analytiskt lagd person som även gjorde försök. Det sägs att han beordrat en av sina tjänare att flyga hans drake, men att betjänten då sade upp sig. Kanske vis av tidigare flygförsök.

En replika av Cayleys drake flögs på 70-talet av Derek Piggott, också en man med en hel del på sitt "samvete". Vi svenskar kan ju berömma oss av det i sammanhanget användes en Volvo.

Se https://en.wikipedia.org/wiki/Derek_Piggott
http://www.pprune.org/aviation-history- ... lider.html

Jag må sväva ut och trassla till trådar men jag anammar Lennart Berns för tråden ledande visdomsord om att man lär sig mycket på frågesport.
Senast redigerad av Lars Sundin 03 jul 2017, 08:09, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Ny frågesport?

Inläggav Hans O. Sandström » 03 jul 2017, 06:58

Hej Arne!!

Klockrent svar!! Visst var det Roland Garros.
Han blev den förste som flög nonstop över Medelhavet Frankrike-Tunisien.Han fick även Stade Roland Garros i Paris uppkallad efter sig. Den byggdes 1928.
Här vann Mats Wilander en Grand Slam turnering som den yngste någonsin (17 år) som vunnit en sådan.

Bra jobbat Arne , då är bollen din,

/Hans SFF-Småland
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Ny frågesport? – tredelad flygfråga

Inläggav Arne M » 03 jul 2017, 17:24

Hans O. Sandström skrev:Hej Arne!!

Klockrent svar!! Visst var det Roland Garros.
Han blev den förste som flög nonstop över Medelhavet Frankrike-Tunisien.Han fick även Stade Roland Garros i Paris uppkallad efter sig. Den byggdes 1928.
Här vann Mats Wilander en Grand Slam turnering som den yngste någonsin (17 år) som vunnit en sådan.

Bra jobbat Arne , då är bollen din,

/Hans SFF-Småland


Tack för det! Jag har en tredelad fråga med flyganknytning. So here goes!

1. Vilken flygare har landat på Kebnekaise? Vad var det för flygplan och när skedde detta? Vad var flygarens egentliga yrke?

2. Nämn ett i aviatiken berömt - men delvis omtvistat - ljushuvud? Han utvandrade från ett europeiskt land till US of A.

3. Astronauterna Alfred Worden och John Young har gjort sig berömda för många olika saker vilka skett under deras rymdflygningar. Al Worden är exempelvis först med en speciell sak, vilken? Datum och plats önskas också för händelsen. Och John Young i sin tur är unik bland NASAs astronauter. Nämn några speciella höjdpunkter i Youngs långa karriär!

Lycka till med svaren! :-)
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Ny frågesport? – var är forumets skickliga kalenderbitar

Inläggav Arne M » 05 jul 2017, 23:17

Är det verkligen ingen här i vårt eminenta flyghistoriska forum som vågar sig på några kvalificerade gissningar på mina frågesportfrågor? Jag avvaktar lite till innan jag lägger ut några flera ledtrådar än de som redan finns.

Men åtminstone när det gäller delfråga 3 så borde forumets skickliga kalenderbitare kunna googla fram svar rörande de namngivna amerikanska astronauternas CV tycker jag. Majjister Lars S, var är du? :-)
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Ny frågesport?

Inläggav Lars Sundin » 06 jul 2017, 05:24

Hej Arne!

Naturligtvis har jag läst dina frågor.

Den första var enkel tyckte jag, Man kan hitta mycket på webben om denne persons verksamhet därtill. Så finns ju en möjlig slamkrypare...

Den andra frågan föreföll helt omöjlig tills polletten föll ned. Naturligtvis är det... Finns också mycket att läsa.

Den tredje har jag noterat och om man googlar hittar jag säkert svaret. Och mycket annat mer eller mindre intressant därtill. Man lär sig något.

(Det är litet avigt att inte kunna se det inlägg man besvararar/kommenterar. En inställningsfråga?)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Ny frågesport?

Inläggav Christer Engdahl » 06 jul 2017, 08:50

(Det är litet avigt att inte kunna se det inlägg man besvararar/kommenterar. En inställningsfråga?)


Öppna forumet i två flikar så löser det sig!
Christer Engdahl
 
Inlägg: 98
Blev medlem: 23 feb 2008, 12:23

Re: Ny frågesport? – behövs några fler ledtrådar?

Inläggav Arne M » 06 jul 2017, 23:11

Lars Sundin skrev:Hej Arne!

Naturligtvis har jag läst dina frågor.

Den första var enkel tyckte jag, Man kan hitta mycket på webben om denne persons verksamhet därtill. Så finns ju en möjlig slamkrypare...

Den andra frågan föreföll helt omöjlig tills polletten föll ned. Naturligtvis är det... Finns också mycket att läsa.

Den tredje har jag noterat och om man googlar hittar jag säkert svaret. Och mycket annat mer eller mindre intressant därtill. Man lär sig något.

(Det är litet avigt att inte kunna se det inlägg man besvararar/kommenterar. En inställningsfråga?)


För att kommentera det sista först så förutsatte jag att man inte behövde ha de tre frågorna i repris för att kunna lämna sina svar på respektive fråga med sina delkomponenter. Och skulle man behöva se frågorna kan man ju som skrivits öppna inläggen i separata flikar.

Men för att återgå till mina tre frågor måste ju någon först lämna sina svarsförslag här i tråden för att jag ska kunna rätta svaren. Det räcker inte med att att antyda att man klarat frågeställningarna. Så låt oss läsa dina svar, Lars, så får jag se om du hittat fram till vem som landade på Kebnekaises sydtopp, vem som emigrerade till USA och förekommer i den unga amerikanska flyghistorien i början av 1900-talet och vad som astronauterna Al Worden och John Young har gjort sig berömda för?

Eller önskas några fler ledtrådar så kan jag lägga ut dessa i morgon?! :-)
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Ny frågesport?

Inläggav Lars Sundin » 07 jul 2017, 07:56

Hej Arne! Ja det är inte lätt att göra alla glada. Antingen skriver man för mycket och blir då ibland beskylld för att "avvika från ämnet". Ibland för litet så att många inte förstår. Här ville jag ge andra en chans att vara först men ändå uppmuntra frågeställaren.

Alltog.

1) Fotografen Sven Hörnell, född i Örnsköldsviktrakten 1919, avled "under vandring på fjället" 1992. Flyttade sin fotografverksamhet till orten Riksgränsen 1940. Framgångsrik "fjällfotograf", hans verk är omtyckta och hans dotter för hans verk vidare (rent kommersiellt; finns att läsa på webben). Om han hade något yrke innan han blev fotograf vet jag ej. Har ej läst något självbiografiskt av honom. Kanske han inte orkade med alla strapatser på fjällvandringar. Att flyga var "bekvämare"

Här kan man se resultatet av ett fotouppdrag; en del av bilderna finns tydligen i bildtidskriften "Se": http://www.belisa.se/anor/abefa/befalb/ ... 1997/liv4/ Om jag får avvika från ämnet... Men det finns ett porträtt av Hörnell mot slutet av berättelsen, bra att få se hur han såg ut.

Den store småvuxne fjällflygaren Olle Ek (en man med "stil" har det berättats mig) landade på Storglaciären redan på 50-talet, men jag gissar att Hörnell landade högre upp, kanske på samma glaciär. 119 meter under toppen står det i alla fall i SFF:s civilregisterforum för Hörnells Super Cub SE-EPF.

Här en not i SFF Kronologi, jag vet tyvärr nu ej var jag fann källan till denna uppgift: I mitten på 1950-talet, 1955 eller 1957, landade fjällflygaren Olle Ek från Kiruna på Storglaciären på östra sidan av Kebnekaise-topparna samt på Tarfalasjön. Fredric Lagerqvist har skrivit om Ek på sin blogg. Artiklar finns också i MACH.

2) Gustav Weisskopf som efter flytten från Tyskland och via andra länder någon gång i slutet av 1890-talet kom till USA tog där namnet Gustave Whitehead. Han sägs ha flugit före bröderna Wright. Inte otroligt men bröderna satte fler spår i den tidiga flyghistorien. Mycket finns att läsa härom på webben, en startpunkt är https://de.wikipedia.org/wiki/Gustav_Wei%C3%9Fkopf Se även https://sv.wikipedia.org/wiki/Gustave_Whitehead

3) Om de två astronauterna kan man också läsa på Wikipedia; svårt att för mig bedöma vad som är viktigast. Young hade en ovanligt lång karriär med "flygningar" av flera olika slag av farkoster. Worden var en gång under en rymdflygning med Apollo 15 runt månadsskiftet juli/augusti 1971 världens "Most isolated human being" enligt Guinness Rekordbok där han ensam i sin kommandomodul kretsade runt månen när hans kompisar knallade omkring på marken. Han hade också oturen att få en knäpp på näsan för att han tjänat pengar på "filatelistiska brev" som han tagit med sig på en rymdfärd. Sådant hade förekommit tidigare men NASA hade då sett genom fingrarna. Han fick dock nytta av pengarna han tjänade.

P.S: Två klipp ur Svenska Dagbladet webbarkiv. Att landa på en hängdriva. Tja. Jag minns en hängdriva då jag åkte skidor mot Ulvåtjärn. Såg inte mycket, allt var vitt och jag var utmattad. Lyckligvis blev fallet inte högt!

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... aj1964.jpg

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... j_1967.jpg

Men det är väl mycket som talar för att Hörnell var betydligt närmare toppen än Ek.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Ny frågesport? – Bravo, Lars!

Inläggav Arne M » 07 jul 2017, 15:34

Lars Sundin skrev:Hej Arne! Ja det är inte lätt att göra alla glada. Antingen skriver man för mycket och blir då ibland beskylld för att "avvika från ämnet". Ibland för litet så att många inte förstår. Här ville jag ge andra en chans att vara först men ändå uppmuntra frågeställaren.

Alltog.

1) Fotografen Sven Hörnell, född i Örnsköldsviktrakten 1919, avled "under vandring på fjället" 1992. Flyttade sin fotografverksamhet till orten Riksgränsen 1940. Framgångsrik "fjällfotograf", hans verk är omtyckta och hans dotter för hans verk vidare (rent kommersiellt; finns att läsa på webben). Om han hade något yrke innan han blev fotograf vet jag ej. Har ej läst något självbiografiskt av honom. Kanske han inte orkade med alla strapatser på fjällvandringar. Att flyga var "bekvämare"

Här kan man se resultatet av ett fotouppdrag; en del av bilderna finns tydligen i bildtidskriften "Se": http://www.belisa.se/anor/abefa/befalb/ ... 1997/liv4/ Om jag får avvika från ämnet... Men det finns ett porträtt av Hörnell mot slutet av berättelsen, bra att få se hur han såg ut.

Den store småvuxne fjällflygaren Olle Ek (en man med "stil" har det berättats mig) landade på Storglaciären redan på 50-talet, men jag gissar att Hörnell landade högre upp, kanske på samma glaciär. 119 meter under toppen står det i alla fall i SFF:s civilregisterforum för Hörnells Super Cub SE-EPF.

Här en not i SFF Kronologi, jag vet tyvärr nu ej var jag fann källan till denna uppgift: I mitten på 1950-talet, 1955 eller 1957, landade fjällflygaren Olle Ek från Kiruna på Storglaciären på östra sidan av Kebnekaise-topparna samt på Tarfalasjön. Fredric Lagerqvist har skrivit om Ek på sin blogg. Artiklar finns också i MACH.

2) Gustav Weisskopf som efter flytten från Tyskland och via andra länder någon gång i slutet av 1890-talet kom till USA tog där namnet Gustave Whitehead. Han sägs ha flugit före bröderna Wright. Inte otroligt men bröderna satte fler spår i den tidiga flyghistorien. Mycket finns att läsa härom på webben, en startpunkt är https://de.wikipedia.org/wiki/Gustav_Wei%C3%9Fkopf Se även https://sv.wikipedia.org/wiki/Gustave_Whitehead

3) Om de två astronauterna kan man också läsa på Wikipedia; svårt att för mig bedöma vad som är viktigast. Young hade en ovanligt lång karriär med "flygningar" av flera olika slag av farkoster. Worden var en gång under en rymdflygning med Apollo 15 runt månadsskiftet juli/augusti 1971 världens "Most isolated human being" enligt Guinness Rekordbok där han ensam i sin kommandomodul kretsade runt månen när hans kompisar knallade omkring på marken. Han hade också oturen att få en knäpp på näsan för att han tjänat pengar på "filatelistiska brev" som han tagit med sig på en rymdfärd. Sådant hade förekommit tidigare men NASA hade då sett genom fingrarna. Han fick dock nytta av pengarna han tjänade.

P.S: Två klipp ur Svenska Dagbladet webbarkiv. Att landa på en hängdriva. Tja. Jag minns en hängdriva då jag åkte skidor mot Ulvåtjärn. Såg inte mycket, allt var vitt och jag var utmattad. Lyckligvis blev fallet inte högt!

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... aj1964.jpg

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... j_1967.jpg

Men det är väl mycket som talar för att Hörnell var betydligt närmare toppen än Ek.


Bravo! Jag visste väl att du skulle klara av att gräva fram de korrekta svaren, Lars!

Några följdkommentarer kommer här.

Fråga 1. Sven Hörnell, född 1919, död 4 oktober 1992, svensk fotograf. Han föddes i Järved i närheten av Örnsköldsvik och var utbildad bagare/konditor innan han i samband med kriget kom till det militära (den legendariska Skidlöparbataljonen i Boden som sedermera blev till Jägarskolan i Kiruna).

Bakom dessa kortfattade data finns ett fantastiskt liv både som fotograf, fjällflygare och människa. Jag hade förmånen att träffa Sven ett antal gånger och lära känna honom, både på plats i hans hem i Riksgränsen och ute i landet vid olika aktiviteter.

Han landade strax under Kebnekaises sydtopp den 1 maj 1967 efter att först ha cirklat runt och kastat ned röda markeringar på den branta snösluttningen så att han skulle kunna rätt bedöma läget på den gnistrande vita snön när han landade i uppförsbacken med sin Piper Super Cub.

Att Sven började att flyga 1961, då han tog sitt cert, och sedan köpte sitt första egna flygplan 1965 berodde inte på någon lathet eller för att det skulle vara bekvämare. Efter att i femton år följt med och dokumenterat fjälljägarnas i Kiruna årliga marsch plus otaliga andra fjällvandringar sedan 40-talet var helt enkelt knäna slut. Han opererades men för att kunna komma ut i fjällen och kunna fortsätta fotografera alla sina fantastiska bilder var lösningen ett eget flygplan. Han utarbetade också en egen fotograferingsteknik där han i sidled gled in mot motivet under en vingglidning med korsade roder (sidorodret för en högersväng och skevrodret för en vänstersväng) och motorn på tomgång. På det här sättet fick han fri fotograferingsikt framåt; kameran sköttes med ena handen, flygningen med den andra.

En sak som jag länge har varit ledsen för är att jag av tidsbrist var tvungen att tacka nej till Svens erbjudande om att följa med upp på en fjällflygning i hans plan från dess bas på sjön nedanför hans hem i Riksgränsen. Men sådant är livet.

Fråga 2. Naturligtvis var det åsyftade ’ljushuvudet’ Gustav Weisskopf som i USA ändrade namnet till Gustave Whitehead.

Fråga 3. Astronauterna Alfred ’Al’ Worden och John Young skulle man kunna skriva många böcker om, det finns så mycket att berätta. Några höjdpunkter som jag tänkte på var att Al Worden var den som gjorde den första promenaden, EVA, i augusti 1971 i rymden utanför Apollo 15:s kommandomodul under återresan från månen till jorden efter avslutad månresa. Det var alltså den första gången en människa gjorde en sådan rymdpromenad i den djupa rymden, alltså långt från kretsbanor kring jorden eller månen. Wordens uppgift var att hämta in exponerad film m.m från apparatur på utsidan av servicemodulen, SM.

Citat: The next day, on the return trip to Earth, Worden performed a spacewalk in deep space, the first of its kind, to retrieve exposed film from the SIM bay. Later on in the day, the crew set a record for the longest Apollo flight to that point.

Astronauten John Young slutligen är NASAs meste astronaut med en enastående rymdkarriär på 42 år. Han var bland annat den nionde människan på månen under Apollo 16 rymdfärd 1972. Här lite mer data från engelska Wikipedia:

Captain John Watts Young (born September 24, 1930) is an American former astronaut, naval officer and aviator, test pilot, and aeronautical engineer, who became the ninth person to walk on the Moon as Commander of the Apollo 16 mission in 1972.

Young enjoyed the longest career of any astronaut, becoming the first person to make six space flights over the course of 42 years of active NASA service, and is the only person to have piloted, and been commander of, four different classes of spacecraft: Gemini, the Apollo Command/Service Module, the Apollo Lunar Module, and the Space Shuttle.

In 1965, Young flew on the first manned Gemini mission, and commanded another Gemini mission the next year. In 1969, he became the first person to orbit the Moon alone during Apollo 10. He drove the Lunar Roving Vehicle on the Moon's surface during Apollo 16, and is one of only three people to have flown to the Moon twice. He also commanded two Space Shuttle flights, including its first launch in 1981, and served as Chief of the Astronaut Office from 1974–1987. Young retired from NASA in 2004.


Ja, det här var lite mer ‘kött på benen’ så att säga. Men det viktigaste var att Lars S lyckades klura ut mina frågor så bra. Så nu är det din tur Lasse att ta över stafettpinnen i denna flygfrågesporttävling. Lycka till!
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Ny frågesport?

Inläggav Mats Averkvist » 07 jul 2017, 15:34

Tror mig minnas en bild av en Hkp 10 som har landat på toppen av Kebnekaise...
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Ny frågesport?

Inläggav Lars Sundin » 07 jul 2017, 16:13

Jag hittade ingen bild av en Hkp 10 uppe på toppen men rimligtvis måste en sådan varit där många gånger. Även tidigare typer; första besöket skedde enligt tidigare SvD-notis 1953 (måste ha varit en Bell 47 från Ostermans). Och senare, senaste toppstugan inte långt under toppen är byggd för ett par år sedan av material som helikopterfraktats upp. Nyligen behövde några vandrare helikopterräddas.

Skärmflygning förekommer från toppen: https://www.youtube.com/watch?v=U0g9Yhb9s98

Jag har aldrig varit uppe där och har motsats till min son Robert inget grepp om terrängen. Roberts bilder, dock inte dem från toppen: http://www.panoramio.com/user/1550978

En persons Hörnell-minne: http://www.allehanda.se/vilken-underbar ... n-flygning

I min dator fann jag en avplåtad bild om landningen i någon bok vilken det nu är: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... kaise2.jpg . Det ser inte riktigt ut som en hängdriva. Och kan han ha landat på Rabots glaciär, d vs på västra sidan av massivet. Det fanns väl inte plats i en trespråkig text att uttrycka sig helt exakt. I varje fall flög han ut över den.

Någonstans såg jag också att den då kände SR-journalisten Per Åke Blidegård var med i planet och man kan ju hoppas att det finns fler bilder någonstans, kanske rörliga.

Här en video som jag tycker ger en viss insikt i hur det ser ut uppe vid Sydtoppen: https://www.youtube.com/watch?v=Dk_vN_rXhho
Senast redigerad av Lars Sundin 07 jul 2017, 19:08, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Ny frågesport? – landningen var på 2000 meter höjd!

Inläggav Arne M » 07 jul 2017, 17:58

Lars Sundin skrev:Jag hittade ingen bild av en Hkp 10 uppe på toppen men rimligtvis måste en sådan varit där många gånger. Säkert även tidigare typer. Och senare, senaste toppstugan inte långt under toppen är byggd för ett par år sedan av material som helikopterfraktats upp. Nyligen behövde några vandrare helikopterräddas.

Skärmflygning förekommer från toppen: https://www.youtube.com/watch?v=U0g9Yhb9s98

Jag har aldrig varit uppe där och har motsats till min son Robert inget grepp om terrängen. Roberts bilder, dock inte dem från toppen: http://www.panoramio.com/user/1550978

En persons Hörnell-minne: http://www.allehanda.se/vilken-underbar ... n-flygning

I min dator fann jag en avplåtad bild om landningen i någon bok vilken det nu är: https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... kaise2.jpg . Det ser inte riktigt ut som en hängdriva. Och kan han ha landat på Rabots glaciär, d vs på västra sidan av massivet. Det fanns väl inte plats i en trespråkig text att uttrycka sig helt exakt.

Någonstans såg jag också att den då kände SR-journalisten Per Åke Blidegård var med i planet och man kan ju hoppas att det finns fler bilder någonstans, kanske rörliga.

Här en video som jag tycker ger en viss insikt i hur det ser ut uppe vid Sydtoppen: https://www.youtube.com/watch?v=Dk_vN_rXhho


Bilden av den mycket glade Sven Hörnell vid sidan av sitt flygplan Piper Super Cub SE-EPF är tagen alldeles intill sydtoppen på Kebnekaise den 1 maj 1967 och inte längre ned på Rabots glaciär. Sven skriver själv i bildtexten till bilden i boken 'Mitt Lappland' följande apropå den lite udda landningsplatsen:

"Jag valde Kebnekaise, Sveriges högsta fjäll. Landningen skedde på 2000 m höjd alldeles intill Sydtoppen den 1 maj 1967. Det var första gången någon landat här med ett konventionellt flygplan! Tekniskt var landningen inte svår, svårigheten var att övervinna sig själv. Jag landade i uppförsbacke, vände och startade i motsatt riktning i utförsbacke, ut över tusenmeterstup och Rabots glaciär..."

Och utan att förringa prestationen med att i nutid landa med en Super Puma helikopter vid Kebnekaises sydtopp tycker jag nog att Sven Hörnells premiärlandning den här gången i maj 1967 är strået vassare; detta sagt även med kännedom om Super Cubens erkänt korta landnings- och startsträckor!
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Ny frågesport?

Inläggav Per Svantesson » 07 jul 2017, 21:56

Hej!
På tal om flygning i Kebnekaisemassivet.
Under 60-talet drev Stockholms universitet en tunnel i Isfallsglaciären(1000 m nivå Ö själva K-massivet och vid Tarfalasjön). Jag hade förmånen att få flyga dit och det fanns en med små vimplar utmärkt bana på några hundra meter alldeles vid lägerbyn, som var målet. Strålande väder en januaridag och Olle Ek styrde sin(Ostermans?) Dornier 27 rätt in mot banan,som var väl synlig och vår höjd var väl c:a 50 m i förhållande till den. Plötsligt så var det berg framför och ovan oss! Ek fick stiga rätt kraftigt för att vi skulle komma i rätt höjd igen. Ganska otäckt men Ek tog det lugnt.(Han var nog van).
Vi kom ned utan vidare problem och radioreportern, som var med, försvann in i tunneln för sitt reportage.
Efter någon timme började det snöa i ett alldeles vindstilla väder och allt blev allt vitare och Ek allt oroligare. Jag kommenderades in i tunneln för att skynda på reportern.Till slut kom han ut, Ek hade startat motorn och då hade det blivit alldeles vitt - inget berg och inga kontraster syntes längre.
Ingenjören, som ledde arbetet instruerade Ek: "Styr rakt fram efter banslutet i 500 m, sväng sedan höger och dyk tills du ser skog och Ladjojaure!"
Som bekant överlevde de, men nog var det otäckt, när Dorniern bara försvann direkt.
På natten blev det en våldsam snöstorm så att det var nog tur för flygplanet att det kom iväg - det hade vi aldrig kunnat göra fast det!
Ett alldeles speciellt minne för
Per S, som inte är någon erfaren flygare.
Per Svantesson
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 25 maj 2008, 16:57

Re: Ny frågesport? Båten i Ladtjojaure!

Inläggav Arne M » 07 jul 2017, 22:14

Per Svantesson skrev:Hej!
På tal om flygning i Kebnekaisemassivet.
Under 60-talet drev Stockholms universitet en tunnel i Isfallsglaciären(1000 m nivå Ö själva K-massivet och vid Tarfalasjön). Jag hade förmånen att få flyga dit och det fanns en med små vimplar utmärkt bana på några hundra meter alldeles vid lägerbyn, som var målet. Strålande väder en januaridag och Olle Ek styrde sin(Ostermans?) Dornier 27 rätt in mot banan,som var väl synlig och vår höjd var väl c:a 50 m i förhållande till den. Plötsligt så var det berg framför och ovan oss! Ek fick stiga rätt kraftigt för att vi skulle komma i rätt höjd igen. Ganska otäckt men Ek tog det lugnt.(Han var nog van).
Vi kom ned utan vidare problem och radioreportern, som var med, försvann in i tunneln för sitt reportage.
Efter någon timme började det snöa i ett alldeles vindstilla väder och allt blev allt vitare och Ek allt oroligare. Jag kommenderades in i tunneln för att skynda på reportern.Till slut kom han ut, Ek hade startat motorn och då hade det blivit alldeles vitt - inget berg och inga kontraster syntes längre.
Ingenjören, som ledde arbetet instruerade Ek: "Styr rakt fram efter banslutet i 500 m, sväng sedan höger och dyk tills du ser skog och Ladjojaure!"
Som bekant överlevde de, men nog var det otäckt, när Dorniern bara försvann direkt.
På natten blev det en våldsam snöstorm så att det var nog tur för flygplanet att det kom iväg - det hade vi aldrig kunnat göra fast det!
Ett alldeles speciellt minne för
Per S, som inte är någon erfaren flygare.


Spännande flygresa! Vart tog ni vägen när ni kommit fram och sett sjön Ladtjojaure? Flög ni mot Kiruna? Själv har jag bara i soligt höstväder flugit helikopter från Nikkaluokta till Kebnekaise fjällstation tur och retur. Och då passerar man ungefär halvvägs just denna kända sjö Ladtjojaure som förkortar vandringen avsevärt för de som ska till fjällstationen sommartid tack vare den lokala båten i sjön. :-)
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Ny frågesport? - Ettöresflygarn?

Inläggav Lars Sundin » 08 jul 2017, 10:37

Vem var "Ettöresflygarn" (Ettöresflygaren)? Vad blev han känd för, var levde han och så vidare. Han är inte svår att finna på webben och den händelse han blev känd för har med en känd svensk flygpionjär att göra.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Ny frågesport?

Inläggav Per Svantesson » 08 jul 2017, 16:44

Hej igen!
Nu blev det ju så att Arne M ställde två frågor - visserligen utom tävlan eftersom det är väl bara en som kan besvara dem.
Nej, jag var inte med Olle Ek på turen till Kiruna utan blev kvar i tre veckor med arbetsuppgift att sköta tryckluftanläggningen(sponsrad av välkänt svenskt företag i branschen).
Då dök det upp en stor enmotorig Cessna på himlen och den sökte sig ner genom att cirkla mellan bergväggarna och det var nog ganska påfrestande för när den landade for en skaplig dålig herre ut och hängde sig över vingstöttan och började ett intensivt inspekterande av sin tidigare intagna frukost. Nåväl med denne aviatör startade min resa mot Kiruna - från Ladtjojaure- för vi blev för många för att starta på Tarfalas höjd. Jag vet inte vem den i Gällivare boende piloten var men han och hustrun hade sitt hus vid sjön där och den var deras bas.
Vi frågade naturligtvis lite om fjällflygning och han berättade hur han styrde in för landning på det vita snötäcket. Vindsfönstret på huset låg mot sjön och vindslampan hölls alltid tänd. När den blev klart synlig var det rätt höjd och dags att sätta!
Han var motståndare till att banbelysningen i Kiruna tändes när han kom dit, därför brukade han tvära över banan och landa någonstans i närheten och när det var dags låta bli att betala räkningen!
Mvh
Per S
Per Svantesson
 
Inlägg: 82
Blev medlem: 25 maj 2008, 16:57

Re: Ny frågesport? - Ettöresflygarn?

Inläggav Arne M » 09 jul 2017, 18:44

Lars Sundin skrev:Vem var "Ettöresflygarn" (Ettöresflygaren)? Vad blev han känd för, var levde han och så vidare. Han är inte svår att finna på webben och den händelse han blev känd för har med en känd svensk flygpionjär att göra.


Den s.k. 'ettöresflygarn' var en sexårig pojke Åke Nyberg som storögt hade beundrat Albin Ahrenberg och hans Junker F13 i Gävle strax efter midsommar 1926. Enligt storyn så hade den unge Åke frågat Ahrenberg hur mycket det kostade att få flyga med på en uppvisningstur. Femton kronor svarade då Ahrenberg men som såg den stora besvikelsen i unge Åkes ögon och därför direkt frågade sexåringen hur mycket pengar den unge pojken då hade. Svaret blev 'ett öre' vilket Ahrenberg efter ett kort ögonblicks funderande accepterade. På det viset fick Åke flyga med för endast ett öre; de andra i Junkersmaskinen hade förstås betalat fullt pris femton kronor.

Det blev sedan naturligt att Åke Nyberg under hela sitt korta liv – han blev inte ens 27 år gammal – fick smeknamnet 'ettöresflygarn' efter händelsen sommaren 1926 när den berömde flygaren Albin Ahrenberg gästade staden. På ett mer personligt plan så fick min vid tillfället något äldre pappa någon gång på 1920-talet flyga med på en sådan här uppvisningsflygning med Ahrenberg över Kolmården och Bråviken i Östergötland. Men vad jag kan minnas fick han (eller säkert min farfar) betala ordinarie flygpris för den flygrundturen; alltså inga ett öre då inte! :-)
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Ny frågesport?

Inläggav Lars Sundin » 09 jul 2017, 19:25

Helt rätt och därtill bra beskrivet Arne!

Nu är det din tur att skapa en fråga!

Historien är vida spridd och finns i olika varianter. Ettöresflygarn var på sätt och vis en tragisk person, som dog ung och hankade sig fram genom springa ärenden o d. Udda men väl sedd av alla. Musikalisk; kunde spela trumpet på ett cykelstyre och vissla tvåstämmigt med sig själv. Lärde sig engelska genom att om och om igen se samma film.

Ahrenbergs egen version i memoarerna "Ett flygarliv" är fin, även om den kanske inte är sannast. Han bommade t ex på gossens ålder. Å andra sidan har han en fin slutkläm. Ahrenberg var en bra berättare:

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... ygaren.jpg

På min blogg har jag då och då nämnt ettöresflygarn och länkat till texter om honom men jag har aldrig mött honom:

https://larsan13.wordpress.com/
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Ny frågesport? – vem var X och vad har han gjort?

Inläggav Arne M » 09 jul 2017, 21:11

X föddes den 21 januari 1919 i Skottland och dog den 21 februari 2016 i England drygt 97 år gammal. Han innehade diverse olika flygrelaterade rekord varav speciellt siffrorna 487 samt 2407 syftar på två av dessa, vilka då?

Han var även först i världen med en alldeles speciell bedrift, vilken då? X hade stora färdigheter i tyska språket vilket kom till användning vid ett visst tillfälle, vilket då? X hade ett väldigt speciellt smeknamn, vilket?

X var en i alla avseenden unik människa. Om någon skulle kunna karaktäriseras som vara gjord av 'the right stuff' (det rätta virket) så var det denna flygande gentleman!
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Ny frågesport?

Inläggav Hans O. Sandström » 10 jul 2017, 21:02

Vi får hoppas att någon annan svarar i nuläget även om jag väl känner till E.B. och hans möte med i första hand E.U.

Kanske en ledtråd till nästa!

/Hans SFF-Småland
Användarvisningsbild
Hans O. Sandström
 
Inlägg: 578
Blev medlem: 25 feb 2008, 11:44
Ort: Habo

Re: Ny frågesport?

Inläggav Mats Averkvist » 10 jul 2017, 22:40

Känner också väl till honom och träffade honom då han besökte Norge för ca tio år sedan...
Han höll ett föredrag i flysamlingen på Gardermoen.

Han berättade bl a om sin skräckblandade flygning med Me 163 och hemflygningen av Ar 234 från Sola...
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Ny frågesport?

Inläggav Arne M » 11 jul 2017, 00:09

Hans O. Sandström skrev:Vi får hoppas att någon annan svarar i nuläget även om jag väl känner till E.B. och hans möte med i första hand E.U.

Kanske en ledtråd till nästa!

/Hans SFF-Småland


Hans, det verkar onekligen som du förstått mina frågor med ledtrådar och kan svaren. Men varför vill du då inte då svara själv? Räknar du med att någon annan ska försöka istället? Det är ju förvisso ytterst gentlemannamässigt att stå åt sidan själv för att släppa fram andra. Men med tanke på de här i forumet ytterst långsamma reaktionerna på våra postade inlägg generellt sett så blir nog dessvärre hela den här idén med den återuppståndna flygfrågesporten en klart segdragen historia! Så kan någon svaren bör man inte vänta utan svara själv! :-)
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Ny frågesport?

Inläggav Arne M » 11 jul 2017, 00:15

Mats Averkvist skrev:Känner också väl till honom och träffade honom då han besökte Norge för ca tio år sedan...
Han höll ett föredrag i flysamlingen på Gardermoen.

Han berättade bl a om sin skräckblandade flygning med Me 163 och hemflygningen av Ar 234 från Sola...


Mats, jag säger samma sak till dej som jag gjort i svaret till Hans. Varför inte svara själv om du uppenbarligen förstått vem min flygare X är? Om ingen svarar så blir ju hela den här frågesporten både utdragen och seg! Det vinner nog ingen på i längden! Så fram för snabbare svar i den här återfödda flygfrågesporten.
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Ny frågesport?

Inläggav Lars Sundin » 11 jul 2017, 11:57

Ja vilka regler ska gälla? Wikipedia och Google har förändrat förutsättningarna för frågesport. Annat var det när Gösta Knutsson med Ejnar Haglund som "orakel" introducerade frågesporten i radion. (Min särbo minns förresten Ejnar H från Uppsalas studentliv, han var väl inte så tilldragande för en ung tjej så att säga. Själv trodde jag länge han var hörselskadad men han lät tydligen så.)

Man kan inte göra alla glada skrev jag nyligen, också att jag gillade Lennart Berns ord om att man lär sig mycket av frågesport. I alla fall lär sig den som ställer frågan att forska för att i sinom tid kunna ge bra kommentarer till det rätta svar som förhoppningsvis kommer. I form av länktips eller "udda fakta", såsom en bild av Eric Browns MG-sportbil som han faktiskt fick behålla när han 1939 utvisades ur Tyskland vid krigsutbrottet och huvudstupa begav sig till Schweiz. "Vi har ju ändå inte reservdelar till den" lär någon officiell tysk tulltjänsteman sagt lätt elakt.

Här nedan en bild av Eric Brown tagen på Duxfords boksignerande 2007 samt en samtidig bild av en annan brittisk testflygare, också med viss Royal Navy-anknytning. Båda bilderna tagna i smyg; jag var inte kapabel att närma mig så lärda herrar. Först över Mach 2 i Europa tror jag han var, säkert till froggisarnas förtret. Såg på Wikipedia att han varit gift hela sex gånger, varav en hustru dött en naturlig död. (Missförstå mig nu rätt.) Bilderna är tagna i smyg och den av Brown är beskuren för där syns en kvinna vid han sida och en känd svensk flygskribent sa att Brown brukade framträda med olika kvinnor och jag tyckte att jag därför skulle vara diskret men jag tror att "The Aeroplane" omnämnt henne som "hustru".

Tjafsigt eller hur!?

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... -brown.jpg
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... _twiss.jpg Vem han är framgår av filnamnet
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Ny frågesport? – Eric Melrose 'Winkle' Brown var Mr X

Inläggav Arne M » 11 jul 2017, 21:13

Lars Sundin skrev:Ja vilka regler ska gälla? Wikipedia och Google har förändrat förutsättningarna för frågesport. Annat var det när Gösta Knutsson med Ejnar Haglund som "orakel" introducerade frågesporten i radion. (Min särbo minns förresten Ejnar H från Uppsalas studentliv, han var väl inte så tilldragande för en ung tjej så att säga. Själv trodde jag länge han var hörselskadad men han lät tydligen så.)

Man kan inte göra alla glada skrev jag nyligen, också att jag gillade Lennart Berns ord om att man lär sig mycket av frågesport. I alla fall lär sig den som ställer frågan att forska för att i sinom tid kunna ge bra kommentarer till det rätta svar som förhoppningsvis kommer. I form av länktips eller "udda fakta", såsom en bild av Eric Browns MG-sportbil som han faktiskt fick behålla när han 1939 utvisades ur Tyskland vid krigsutbrottet och huvudstupa begav sig till Schweiz. "Vi har ju ändå inte reservdelar till den" lär någon officiell tysk tulltjänsteman sagt lätt elakt.

Här nedan en bild av Eric Brown tagen på Duxfords boksignerande 2007 samt en samtidig bild av en annan brittisk testflygare, också med viss Royal Navy-anknytning. Båda bilderna tagna i smyg; jag var inte kapabel att närma mig så lärda herrar. Först över Mach 2 i Europa tror jag han var, säkert till froggisarnas förtret. Såg på Wikipedia att han varit gift hela sex gånger, varav en hustru dött en naturlig död. (Missförstå mig nu rätt.) Bilderna är tagna i smyg och den av Brown är beskuren för där syns en kvinna vid han sida och en känd svensk flygskribent sa att Brown brukade framträda med olika kvinnor och jag tyckte att jag därför skulle vara diskret men jag tror att "The Aeroplane" omnämnt henne som "hustru".

Tjafsigt eller hur!?

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... -brown.jpg
https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... _twiss.jpg Vem han är framgår av filnamnet


Ja, den Mr X som jag ställde frågor om var alltså britten Eric Melrose 'Winkle' Brown (97), som får alla andra flygare, både i verkligheten och fiktionen, att blekna i jämförelse. Han har världsrekordet i flugna flygplanstyper med 487 stycken men som egentligen var avsevärt fler eftersom han också flög många varianter på respektive basmodell. Exempelvis flög han fjorton olika varianter på Spitfire vilka inbördes var som helt olika plan men som i Browns statistik förekommer bara en gång som Spitfire.

Han har också rekordet i antal landningar på hangarfartyg med 2407 gånger. Han var även först i världen med att landa ett jetflygplan på ett hangarfartyg. Citat: the world's first carrier landing of a jet aircraft, landing the de Havilland Sea Vampire LZ551/G on the Royal Navy carrier HMS Ocean on 3 December 1945. Han var även först med att landa ett tvåmotorigt propellerplan på ett hangarfartyg. Samt mycket, mycket mer.

Att han kunde tala tyska flytande berodde på att han vid en Tysklandsresa med sin pappa (också han pilot) för att besöka Berlinolympiaden 1936 sjutton år gammal träffade bland andra 1VK flygaresset Ernst Udet som tog med honom upp i en tvåsitsig Bücker Jungmann. Udet blev imponerad av den unge Eric Brown och rekommenderade denne både att lära sig flyga och att lära sig tyska flytande.

Citat: Brown soon discovered in himself and Udet a shared love of flying and Udet offered to take Eric up with him. Brown eagerly accepted the German's offer and after his arrival at the appointed airfield at Halle, he was soon flying in a two-seat Bücker Jungmann. Brown recalled the incident nearly 80 years later on the BBC radio programme Desert Island Discs,

"You talk about aerobatics – we did every one I think and I was hanging on to my tummy. So, when we landed, and he gave me the fright of my life because we approached upside-down and then he rolled out just in time to land, he said to me as I got out of the cockpit, slapped me between the shoulder-blades, and gave me the old WW1 fighter pilots' greeting, Hals- und Beinbruch, which means broken neck and broken legs but that was their greeting. But he said to me, you'll make a fine fighter pilot – do me two favours: learn to speak German fluently and learn to fly."


Eric Browns tyskkunskaper kom väl till nytta då han fick intervjua tillfångatagna tyska fiender och frågade ut dem om deras flygstridskrafter. Vid krigsslutet var Brown med vid befrielsen av koncentrationslägret Bergen-Belsen. Han förhörde Nazitysklands flygvapenchef Hermann Göring och ovetandes förhörde han även Heinrich Himmler, som dolt sin identitet under aliaset Henrich Hitzinger.

Eric Brown hade smeknamnet 'Winkle' som är en förkortning av 'periwinkle' som är en liten ätbar mollusk, 'strandsnäcka'. Namnet lär han ha fått eftersom han själv var ganska liten och kort i rocken (1,70 m) för att vara flygare. En egenskap som dock kom att rädda livet på Brown vid en av hans flygkrascher.

Ja, det här var bara att skrapa lite på ytan av det hav med flygbedrifter med mera som Eric Winkle Brown hann med under sitt 97-åriga liv. Han är väl värd att studera närmare om man vill läsa något annat än de gamle Biggles-böckerna!

Avslutningsvis vill jag gratulera Lars S för att klarat av ännu en frågesportsfråga – även om Lasse inte kommenterade alla mina delfrågor ;-) – så det blir majjister Sundin som får klura ut en ny fråga i denna flygfrågesport. Både Hans och Mats antydde att de hade svaret på min Mr X men det gäller också att skriva ut namnet i klartext för att det ska gillas! :-)
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

FöregåendeNästa

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst