Riktlinjer gamla länkar!

Frågor om datoranvändning och forumtekniska frågor, som inte har med flyghistoria att göra.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Riktlinjer gamla länkar!

Inläggav Bengt Ekbladh » 19 mar 2016, 19:27

Hej, söker lite riktlinjer angående användningen av länkar!...de har ju en tendens att ”försvinna” efter ett antal år.
Det kan man se numera rätt ofta..... och det är ju Jäkl...synd om man skulle vilja läsa. Länken.

Så här gjorde jag om J 29 29107
TILLÄGG:
Då en del länkar har en ”tendens” att upphöra väljer jag denna gång att återge hela texten,,,man kan ju undra om detta skall bli vanligare? Finns någon respons på detta?
Här är texten::
….Ja du får gå in o kolla J 29A 29107 !.................

Finns någon annan metod att ”bevara” texten som man länkat till ?
Bengt Ekbladh
 

Re: Riktlinjer gamla länkar!

Inläggav Bengt Ekbladh » 22 mar 2016, 21:18

? alltså nada reaktion !
Var alltså ett försök att "bevara" insända inlägg och så att säga ha kvar inläggen från länkarna.
Men finns tydligen litet intresse för frågan att dryfta.
Man får väl ursäkta att jag tog upp din tid !
Bengt Ekbladh
 

Re: Riktlinjer gamla länkar!

Inläggav Hans Krensler » 22 mar 2016, 23:10

Bengt Ekbladh skrev:Hej, söker lite riktlinjer angående användningen av länkar!...de har ju en tendens att ”försvinna” efter ett antal år.
Det kan man se numera rätt ofta.....
Om det stämmer, är det nog en fråga som någon i forumets redaktion säkert kan svara på. Det är väl det vi har en administrator till...!

anser Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Riktlinjer gamla länkar!

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 03 apr 2016, 20:13

Om länkar:
Som fd webbmaster (det är 2 år sedan jag lämnade över) har jag fortfarande lite kunskap om detta.
Att externa länkar upphör att gälla är inget ovanligt, alltså sådana länkar till externa sidor som SFF inte har någon möjlighet att påverka. Orsaken kan vara av flera olika anledningar. Det är ju någon som äger och ansvarar domänen där den länkade sidan finns. Det kan vara att ägaren har valt att ta bort länken, att ägare inte har förnyat avgiften för domänen eller flyttat den till en helt ny adress.

Vissa länkar i SFF forum, t.ex i katergorin "Svenska militära flygplan och helikoptrar", vad avser haveriutredningar som sparats i pdf-format har tyvärr gått förlorade vid omläggning till nya hemsidan. Det avser sådana länkar (interna), där länken pekade på dokument, t.ex. haveriutredningar i pdf-format som låg i SFF gamla server. Dessa borde webbmaster kunna flytta över och rädda så att de åter är åtkomliga för framtiden. Jag skulle vara tacksam om så kan ske.

Annars är det nog omöjligt att sätta upp några riktlinjer vad avser externa länkar, vi har ingen som helst möjlighet att påverka vad som händer med dessa. Men upptäcker Du att en länk inte längre fungerar, så finns ju alltid möjlighet att googla och finna en ny lämplig länk som Du kan lägga in som ett nytt inlägg i aktuell tråd.

/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9832
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Riktlinjer gamla länkar!

Inläggav Bengt Ekbladh » 17 sep 2016, 20:45

Sven.Erik skrev::
>>Vissa länkar i SFF forum, t.ex i katergorin "Svenska militära flygplan och helikoptrar", vad avser haveriutredningar som sparats i pdf-format har tyvärr gått förlorade vid omläggning till nya hemsidan. Det avser sådana länkar (interna), där länken pekade på dokument, t.ex. haveriutredningar i pdf-format som låg i SFF gamla server. Dessa borde webbmaster kunna flytta över och rädda så att de åter är åtkomliga för framtiden. Jag skulle vara tacksam om så kan ske.>>

Vad säger webbmaster?....Är DU närvarande och kanske kan åtgärda och Svara?
Bengt Ekbladh
 

Re: Riktlinjer gamla länkar!

Inläggav Johan Kjellin » 23 dec 2017, 15:34

Den här frågan är väldigt viktig för ett fortsatt bra och fungerande forum, så varför svarar ingen?!

Det postas många länkar idag till diverse sidor och dessa kommer inte att fungera i all evighet. Det bör finnas en regel som gör att man måste spara bilden i tråden med upphovsrätt skrivet bredvid och text inklippt istället för länk. Och om det inte går och länk är enda utvägen så använd inte en Facebooklänk då alla inte är medlemmar där.
Johan Kjellin
 
Inlägg: 73
Blev medlem: 23 feb 2008, 23:49
Ort: Stockholm

Re: Riktlinjer gamla länkar!

Inläggav Bengt Ekbladh » 26 dec 2017, 00:27

Tack Johan Kjellin för att du tar upp detta igen.
Som vanligt fås inga svar från "styrelsen".....

Tar ett ex. i nutid...I somras mejlade jag L.Berns och frågade om Leif Fredins "bildskatt" som försvunnit från hans alla inlägg:
EX. kolla tex:
viewtopic.php?f=80&p=42886&sid=c1cb38d6fc465ae0f3e6cc59b25dedfb#p42886
Här 5 foton som inte kan visas.
http://photobucket.com/gallery/user/Lei ... cGc=/?ref=

Antar det i dettta fall har med förnyelse/betalning av avgifter....(och ev bouppteckning?)
Och ev ägande rätt......skulle SFF kunna gå in?
Inga svar....(som i en mångfald av frågor som borde föranleda "åtminstone försök " till svar.....)

Av ovanstående har ni kanske sett att jag då jag gett en länk.....Även ibland återgivet texten.....
Detta för att man skall se vad som stod....ifall länken "avled".....vet inte om det funkar i längden.
Synpunkter?

Som du skriver:
""Den här frågan är väldigt viktig för ett fortsatt bra och fungerande forum, så varför svarar ingen?!""

Nu kanske några frågar sig......Varför så tyst..?.....
Bengt Ekbladh
 

Re: Riktlinjer gamla länkar!

Inläggav Bengt Ekbladh » 31 dec 2017, 21:03

Skickat: mån pm
Från: Bengt Ekbladh
Till: Lennart Berns Leif Fredin

Hej och trevlig fortsättning på "sommaren".
Efter Leif Fredins frånfällo är det naturligtvis stor saknad.
Han var ju enorm med data och Bilder.
Just Bilderna i hans inlägg kan nu tydligen inte ses.
Antar det beror på tillgängligheten till kontot?
Kan SFF "gå in" och göra dessa bilder tillgängliga?

Beträffande till Leifs kvarvarande data som inte än hunnits publiceras.....
Var hamnar de?
Kan du kolla upp och förhoppningsvis återskapa bilderna som publicerats ....samt kanske har uppgift var Leifs forskning hamnar?
MVH Bengt Ekbladh

Ja min fråga var jul 31, 2017 14:56
Svar frågas!
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Data- och forumfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster