Checklista för forum - några tips

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Checklista för forum - några tips

Inläggav Administrator » 26 feb 2016, 16:04

Att skriva ett nytt meddelande

Klicka på knappen "Ny tråd". Skriv en rubrik i rubrikrutan och sedan texten i det stora textfönstret.
Önskar Du fet stil, tryck på knapp "B" och skriv den text som skall vara i fet stil mellan de båda "b" [b ] dvs här [/b ].
Knappen i används om man vill ha kursiv stil, och knappen u när man önskar understrykning av text.


Att lägga in en bild eller en länk

Om Du vill lägga in en bild som finns på nätet, tryck på knappen Img. Du får då upp [img ][/img ] i textfältet. Skriv eller klistra sedan in adressen där bilden finns på nätet mellan de båda parentestecknen ] [ .

Vill Du lägga in en länk, så använder Du knappen URL på motsvarande sätt som Img knappen ovan.

Så här skall Du skriva en länk
[url ]http://www.flyghistoria.org[/url ]
alternativt
[ url=http://www.flyghistoria.org]valfri text t.ex. namnet på sidan[ /url ] Med detta alternativ gömmer Du länken under den valfria texten och resultatet blir så här: SFF.


Att ladda upp bilder.
Det är nu möjligt att ladda upp bilder till ett inlägg. När Du har loggat in och skapar en ny tråd eller gör ett inlägg i en befintlig tråd, då finns under skrivfältet en flik med text "Ladda upp en bilaga". Tryck på fliken och sedan kan Du med knappen "Bläddra" hämta bilden på Din hårddisk. Därefter trycker Du på knappen Bifoga filen. Det kan ta en liten stund innan bilden är uppladdad. Sedan ställer Du markören där Du vill ha bilden och trycker på knappen "Placera inom inlägget".
Bilden får inte vara för stor, lämplig storlek ca 1200 pixlar på bredsidan. Om den är alltför stor nekas Du möjlighet att lägga in bilden, förminska då bilden.
Lämpligaste formatet är jpg.
De bilder som Du laddar upp måste Du ha rättigheten till. Vi accepterar inte att material som någon annan än Du själv har rätten till laddas upp och när det är ett uppenbart brott mot denna regel tar vi bort bilden.

Förhandsgranska alltid innan Du lägger ut Ditt inlägg. Då har Du möjlighet att lättare upptäcka eventuella skrivfel och rätta dem.

Använd gärna sökfunktionen för att söka efter något som Du vill veta mer om. Undvik bindestreck i sökning, sökmotorn uppfattar det som ett minustecken och att sökning inte skall ske på det som står efter bindestrecket. Om Du vill söka på flygplan SE-ABC, sök endast på ABC. Alternativ rekommenderas att göra sökningen i Google och lägga till SFF Forum i sökbegreppet där.

Moderatorer är Mats Averkvist och Carl-Olof Emanuelsson. Administratör är Sven-Erik Jönsson.
Administrator
 
Inlägg: 4
Blev medlem: 26 feb 2016, 15:23

Att lägga in ett foto

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 07 mar 2019, 12:28

Bo Edström har gjort nedanstående fina instruktion. Tack Bo!

Så här gör du för att lägga till en eller flera bilder i ett nytt inlägg, redigera ett befintligt inlägg eller i ett svar på ett inlägg.
I redigera läget så finns en bit ner i fönstret två flikar, välj den som heter "Ladda upp en bilaga".
Då kan du använda på raden Filnamn en "Bläddra" knapp och bläddra fram till en bild t ex i JPG format på din egen dator. Du kan även skriva in en kommentar till bilden där. När du sen trycker på knappen "Bifoga filen" kommer du att kunna välja om bilden skall visas som en bilaga eller visas inne i inläggets text (där du sätter in musmarkören).

Steg 1:
Ladda upp en bilaga.
Bläddra fram till bildfilen. Tryck sen på knappen Bifoga filen.
Steg1.jpg
Steg1.jpg (35.12 KiB) Visad 10040 gånger



Steg 2:
Bestäm om du vill att bilden skall visas som "Bilaga" eller vara "Placerad inom inlägget". Gör du inget aktivt val blir den placerad som Bilaga.

a) Bild som "Bilaga":
Steg2-1.jpg
Steg2-1.jpg (40.11 KiB) Visad 10040 gånger


Jag "Förhandsgranskar" hur det ser ut som Bilaga, ser ut så här i mitt exempel:
Steg2-2.jpg
Steg2-2.jpg (41.19 KiB) Visad 10040 gånger


b) Som "Placerad inom inlägget" blir det istället att se ut så här:
Jag väljer alternativet "Placerad inom inlägget" och dessförinnan placerar jag markören där jag vill bilden skall visas i texten. Text kan följa efter bilden om jag så önskar.
Steg2-3.jpg
Steg2-3.jpg (53.12 KiB) Visad 10040 gånger


Steg2-4.jpg
Steg2-4.jpg (30.05 KiB) Visad 10040 gånger


Jag "Förhandsgranskar" hur det ser ut att ha bilden som "Placerad inom inlägget":
Steg2-5.jpg
Steg2-5.jpg (39.76 KiB) Visad 10040 gånger
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9832
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till Läs detta först – regler och tips

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst