Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Inläggav Hans Krensler » 30 jun 2015, 17:31

Man letar efter något och hittar därvid ibland något helt annat...

Militärarkiv Freiburg/Brsg i södra Tyskland är säkert bekant för en del här på SFF forumet. Oändliga mängder av dokument beträffande tysk militärhistoria under de senaste 150 åren, mycket i original. Många luckor naturligtvis, i synnerhet från andra världskriget - bombningar, bränder, självförstört...

Anyway, vid senaste besöket beställde jag marina handlingar, tyngdpunkt Östersjön 1944/45 - och se där, där dök bland allt det marina ett fyrtiotal rapporter, protokoll och telegram upp som berättade historien om hur det gick till när de två svenska Caproni-flygplanen sköts ned utanför Kurland den 14 och 15 maj 1944.

De flesta känner säkert till Bo Widfeldts mycket läsvärda In Memoriam och Tyska Nödlandare 1939-1945. Där beskrivs utförligt speciellt den första nedskjutningen, den 14 maj. En rapport som undertecknades av den tyska piloten Oberfeldwebel Gerhard Frenzel - som efter att ha landat i Sverige den 8 maj 1945 bekräftade att det var han som skjutit ned Capronin. Den tyska rapporten finns översatt i båda böckerna. Den andra Capronin är man inte helt säker på vad som egentligen hände - men Widfeldt skriver kort, som sista sats: "Flygplanet sköts enligt tyska arkivuppgifter ner av Fw. Paul Schalk från 6./J.G.5 omkring kl 06.56."

Och där har vi det!

Feldwebel Paul Schalk, II./J.G.5, sköt nämligen inte bara ned den andra Capronin, utan också den första!

IMGett.jpg
IMGett.jpg (209.06 KiB) Visad 45955 gånger


Hans Gefechtsbericht som han skrev den 15 maj beskriver hur det gick till - och intressant nog är den första nedskjutningen ordagrant så beskriven som den av Frenzel undertecknade rapporten. Bortsett från en viktig detalj: Frenzel: Jag anföll uppifrån och bakifrån. Schalk: Jag anföll nedifrån och bakifrån...

IMGtre_0001.jpg
IMGtre_0001.jpg (189.58 KiB) Visad 45955 gånger
IMGfyra.jpg
IMGfyra.jpg (234.3 KiB) Visad 45955 gånger


Paul Schalk beskriver vidare hur hans Rottenflieger, Uffz. Zacharias, iaktog allting som hände (som f.ö. var Schalks andra och tredje nedskjutning. Det hann bli 20 innan kriget tog slut...). Den 16 maj hålls det förhör med Paul Schalk om nedskjutningarna, och den 17 maj friskrivs han från all skuld i det som hänt.

I det funna dokument-paketet ingår som sagt en hel del annat av intresse. Som rapporter från de skepp som såg nedskjutningarna och som tog hand om de överlevande svenskarna - om försök från MarineOK Ost att hålla tyst om den andra nedskjutningen: "...es wird vorgeschlagen, den Schweden nichts darüber zu sagen."! - om de störande svenska sökaktionerna - om två svenska He 115 som sköt och besköts...

Ja, en bra fråga nu är naturligtvis - vad spelar Ofw Gerhard Frenzel för en roll i den här historien, hur kommer det sig att han "tog på sig rollen" som den nedskjutande piloten? Jag har försökt få en kommentar från Bo Widefeldt, tyvärr utan framgång, men de svenska dokumenten från 1944/45 - som var grunden till det skrivna - antar jag finns fortfarande. I vilket fall, Frenzel tillhörde Stab/Nahaufklärungsgruppe 5 som var stationerad i Kurland tills mars 1945. Han kom den 8 maj som sagt till Sverige med en Fw 189:a, blev internerad och senare utlämnad till ryssarna. Har försökt få reda på mer om honom på ett tyskt Flygforum - men även här utan resultat. Ett foto finns av Frenzel i Widfeldts nödlandarbok.

Jag har en teori varför Frenzel kom att figurera i jaktpilotens roll, som han gjorde - men nu får det räcka för ögonblicket, vill först gärna höra vad andra tänker och tycker om den här saken.

Hans Krensler
Senast redigerad av Hans Krensler 30 jun 2015, 22:30, redigerad totalt 2 gånger.
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Inläggav Lennart A » 30 jun 2015, 21:59

Mycket intressant och bra inlägg. Har tyvärr inget i sak att tillföra. Ska själv till Freiburg om någon vecka!

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Inläggav Lars Sundin » 30 jun 2015, 22:24

Hittade i min dator en (ej helt komplett) artikel ur "Flyg" nr 12 år 1945 där flygföraren av en S 16 berättar om nedskjutningen 14 maj 1944. Kom så småningom på att jag skannat den ur Norrbohm/Skogsbergs bok om F 11, "Över land och hav". Skannade om den:

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... eimann.jpg

Man noterar att det var två ensitsiga jaktplan som anföll. Kanske man hade olika uppfattning om vem som sköt den avgörande salvan.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Inläggav Arne M » 30 jun 2015, 23:51

Lars Sundin skrev:Hittade i min dator en (ej helt komplett) artikel ur "Flyg" nr 12 år 1945 där flygföraren av en S 16 berättar om nedskjutningen 14 maj 1944. Kom så småningom på att jag skannat den ur Norrbohm/Skogsbergs bok om F 11, "Över land och hav". Skannade om den:

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... eimann.jpg

Man noterar att det var två ensitsiga jaktplan som anföll. Kanske man hade olika uppfattning om vem som sköt den avgörande salvan.


Spännande läsning! Har du möjligen skannat in även fortsättningen av artikeln på sid 30? :?
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Inläggav Lars Sundin » 01 jul 2015, 06:31

Citat: Spännande läsning! Har du möjligen skannat in även fortsättningen av artikeln på sid 30?

Har tyvärr glömt eller inte fattat hur man citerar. Men författarna av F 11-"bildkavalkaden", Skogsberg och Norrbohm, tyckte väl det var layoutmässigt/estetiskt bra och tillräckligt spännande att bara återge Flyg-artikelns två första sidor (ett uppslag). Så den avslutande biten har jag inte, men vad som hände sedan de svenska överlevande tagits om hand finns skildrat i "In memoriam" ser jag. Jag googlade också och fann bl a denna berättelse:

http://www.tjelvar.se/biografica/akter-3/5597.htm som till en del verkar vara ett citat ur "In memoriam" men som också innehåller mer.

Jag kan inte förklara uppträdandet av de två namnen för till synes samma nedskjutning; rotekamraten vid den första (?) är ju namngiven (Zacharias) i Krenslers text.

(Tips för nostalgiker: Jag hade förhoppningen att jag skulle hittat en skanning av Flyg nr 12/1945 på webben. Det finns nämligen imponerande skanningprojekt såsom modellflygarnas skanning av åratal av modellflygtidningar samt även av flygtidskriften "Looping", en flygtidning som kan ses som en fortsättning av "Flyg" som ätits upp av bil-intresset i "Teknikens Värld". Sök på http://modellflygnytt.se/ . Det är dock inte helt lätt att hitta på den sajten, kanske enklast att gå direkt på http://modellflygnytt.se/gamlaksak.htm i stället )
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Inläggav Bengt Ekbladh » 01 jul 2015, 18:52

Arne M skrev:........

Spännande läsning! Har du möjligen skannat in även fortsättningen av artikeln på sid 30? :?


Någon som är sugen på fortsättningen, på sid 30?
Finns intresse kan jag skriva av.....scannern saknas, det är en spalt och "författaren" är Jens Reimonn.
hör av er!
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Inläggav Arne M » 01 jul 2015, 19:59

Bengt Ekbladh skrev:
Arne M skrev:........

Spännande läsning! Har du möjligen skannat in även fortsättningen av artikeln på sid 30? :?


Någon som är sugen på fortsättningen, på sid 30?
Finns intresse kan jag skriva av.....scannern saknas, det är en spalt och "författaren" är Jens Reimonn.
hör av er!
Bengt


Ja tack! Jag vill gärna läsa vad som står i sista spalten! :D

Det finns inget så tråkigt som att missa sista kvarten på en långfilm på TV om sändningen skulle strula eller det blivit strömavbrott. På samma sätt blev jag därför lätt irriterad när jag upptäckte att Lars S skanning tog slut innan slutet på originaltexten. Utan någon som helst kritik av Lars förstås eftersom han i sin tur inte hade tillgång till hela artikeln! :-)
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Inläggav Hans Krensler » 01 jul 2015, 20:08

Märkte i efterhand att jag antog att händelseförloppet var känt, men alla har naturligtvis inte Widfeldts böcker...så därför ett speciellt tack i riktning Lars Sundin för hänvisningarna!

Lars Sundin skrev:Jag kan inte förklara uppträdandet av de två namnen för till synes samma nedskjutning; rotekamraten vid den första (?) är ju namngiven (Zacharias) i Krenslers text.
De nu funna dokumenten visar att det var Fw Paul Schalk som skötte om de båda nedskjutningarna den 14 och 15 maj 1944. "Gefechtsbericht" skriven av Schalk själv, förhör med densamme med namngivna förhörsledare och protokollant, och slutprotokoll från Luftflottenkommando 1 till Oberkommando Luftwaffe/Führungsstab är alla entydiga.

Vad beträffar hans kamrater under de två utryckningarna - hans rotetvåa under första nedskjutningen, Uffz. Zacharias, "såg från ett visst avstånd hur fiendemaskinen vände mot land (efter att ha blivit träffad)".
Andra nedskjutningen: "Jag var ensam. Min rote-kamrat hade motorproblem och kom först senare (efter nedskjutningen)."

Alltså, de två svenska Caproni-planen sköts helt klart ner av jaktpiloten Paul Schalk och ingen annan.

Intressant i detta sammanhang är en rapport från den 8 maj, alltså en vecka innan nedskjutningen.

IMGtvaa_0001.jpg
IMGtvaa_0001.jpg (214.8 KiB) Visad 45713 gånger


I Kampfführung Nr. 216 från Luftkommando 1 står det att...
1. Seekommando Libau rapporterar dagligen återkommande fiendeflygningar i "Seeraum Libau".
2. "Jagdabschnittsführer Ostland" ska med dag-jaktflyg bekämpa fiendeflygningarna.
3. Dag-jakt"schwarm" ( max.fem jaktplan) II./J.G.5 skall skyndsamt förläggas till Libau-Grobin.

Vad beträffar Gerhard Frenzel och varför han i Widfeldts böcker står som nedskjutande pilot - ber jag att få återkomma. Från vanligtvis mycket tillförlitlig källa har jag hört att "Bo Widefeldt givit bort det mesta av sina samlingar till grabbarna i Halland. De har där inrättat ett "nödlandar museum"."

Så om någon av "grabbarna från Halland" läser den här tråden - kanske de kan titta efter om de svenska dokumenten från Caproni-nedskjutningarna fortfarande existerar...!?

Mvh

Hans Krensler
Senast redigerad av Hans Krensler 01 jul 2015, 21:07, redigerad totalt 2 gånger.
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Inläggav Bengt Ekbladh » 01 jul 2015, 20:09

Arne M skrev:
Bengt Ekbladh skrev:
Arne M skrev:........

Spännande läsning! Har du möjligen skannat in även fortsättningen av artikeln på sid 30? :?


Någon som är sugen på fortsättningen, på sid 30?
Finns intresse kan jag skriva av.....scannern saknas, det är en spalt och "författaren" är Jens Reimonn.
hör av er!
Bengt


Ja tack! Jag vill gärna läsa vad som står i sista spalten! :D



Lugnt ...nästan klar !
Bengt Ekbladh
 

Re: Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Inläggav Bengt Ekbladh » 01 jul 2015, 20:49

Avskrift av Flyg 12/45 sid 30.

Först slutet av sid 9...
…..Dagarna fördrev vi med att spela schack och lyssna på radio och.....

>>...........promenera och titta på flygskolans flygövningar.Då och då blev det flyglarm och vi fick krypa ned i skyddsrummet.Första gången vi var med om flyglarm var det mycket spännande, men då vi varit med om det fyra-fem gånger utan att något annat hänt än en intensiv luftvärnseld utanför knutarna tog vi det lika lungt som tyskarna och stannade tom kvar ute och tittade på när amerikanarna kom med sina ”Liberators” och ”flygandefästningars”i stora vågor.
När de kom mitt i natten och vi var tvungna att krypa ned i skyddsrummet var det emellertid inte så roligt längre.Vid ett tillfälle blev ett tyskt skolflygplan nedskjutet av ett allierat jaktflygplan och piloten skadades svårt.

Så småningom blev det klart att Eriksson inte hade difteri utan endast vanlig förkylning och han blev därför utskriven 11:e dagen efter vår nödlandning. Samma dag fick vi veta at utresetillståndet äntligen var klart och vi skulle få fortsätta till Danmark nästa dag. Sammtidigt fick vi meddelande att svenske flygattachen i Berlin, överste Gärdin skulle komma och hälsa på oss dagen därpå.

Vi fick besked, att vi skulle avresa till Gedser i Danmark så fort överste Gärdin hade besökt oss.Fredagen kom och vi avvaktade med spänning överstens ankomst.Klockan närmade sig 12 och vi förstod , att vi inte skulle hinna med den första färjan . Då fick vi äntligen se överste Gärdin komma i sin flyguniform nere i trädgårgen.Han hade kört ensam i sin lilla DKW ända från Berlin på morgonen.

Engelsk biff på dansk färja.
Anledningen till att han inte kommit tidigare var att han inte fått tillstånd att besöka oss förrän nu. Sedan vi kommit ombord på den danska färjan blev vi presenterade för kaptenen, som dukade fram en bättre middag för oss., bestående av bla. engelsk biff.Då vi anlänt till Gedser på kvällen vid 18-tiden gick vi in på en restaurang och åt dagens tredje köttmiddag.

Så såningom kom vi till Köpenhamn och fick tag på ett hotell, dår vi kunde få sova ett par timmar, innan den svenska färjan skulle föra oss vidare till Malmö.
Vi fick veta på färjan , att svenska journalister dagligen i en hel vecka rest fram och tillbaka mellan Malmö och Köpenhamn för att få intervjuva oss, men när vi äntligen kom , fick de inte se röken av oss.
En svensk civilklädd polis satt utanför hytten och vakade över att inga obehöriga kom in.
I Malmö väntade en bil från F10 på oss för att föra oss till stationen för vidare befodran till Stockholm.

Jämt 14 dagar efter nedskjutningen återvände vi till F11
Jens Reimonn>>

Det var det hele.


Till Hans Krensler
Fortsätt ”gräv!”

mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Inläggav Leif Fredin » 01 jul 2015, 20:50

Flyghistoriskt Månadsblad nr 8 och 9 1976 behandlar Caproni.
I nr 8 sidorna 111 - 113 skriver Jens Reiman om nedskjutningen den 14 maj 1944.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Inläggav Hans Krensler » 05 jul 2015, 23:15

Hans Krensler skrev:
Vad beträffar Gerhard Frenzel och varför han i Widfeldts böcker står som nedskjutande pilot - ber jag att få återkomma. Från vanligtvis mycket tillförlitlig källa har jag hört att "Bo Widefeldt givit bort det mesta av sina samlingar till grabbarna i Halland. De har där inrättat ett "nödlandar museum"."

Så om någon av "grabbarna från Halland" läser den här tråden - kanske de kan titta efter om de svenska dokumenten från Caproni-nedskjutningarna fortfarande existerar...!?

Mvh

Hans Krensler
Redan på semester?

Kanske någon känner någon som känner någon som känner någon av dem, som jag rätt saloppt kallar "grabbarna från halland“. Frågan är om de svenska dokumenten från nedskjutningarna existerar, liksom förhörsprotokollen eller liknande med Frenzel vid hans internering i maj 1945.
De skulle kunna i bästa fall belysa varför de svenska myndigheterna felaktigt betecknar tysken Gerhard Frenzel( som alltså var Nahaufklärerpilot och för det mesta flög tidigare nämnda Fw 189) som den jaktpilot som sköt ner de svenska Caproniplanen.

Hans Krensler
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Inläggav Bengt Ekbladh » 06 jul 2015, 17:30

>>Caproni-planen sköts helt klart ner av jaktpiloten Paul Schalk och ingen annan.>>
skriver Hans Krensler»

Tittar man i:
Caproni
Ca R.P.B./S
B 16A-S 16A o B
T 16A- Tp 16A........(.298 sidor)....av Mikael Forslund

Finner man (om 3304)
>>Enligt uppgifter i Tyska arkiv skall ett oidentifierat fpl. (sannolikt 3304) ha skjutits ned av Feldwebel Paul Schalk i en Messerschmitt Bf 109 klockan 06,56 (lokal tid) Det Tyska jaktflygplanet ingick i 6./JG 5 baserat i Libau>>

Mikael säger om 3335 inget om vem som sköt ner henne.

Om en annan Nedskjutningen 1944-05-23 av 3319 sägs::
Enligt uppgifter i Tyska arkiv sköts planet ner av Unteroffizier Mittelstadt i en Messerschmitt Bf 109 klockan 20,13 (lokal tid) över Kattegatt.Flygplanet tillhörde 10./JG 11 och piloten rapporterade det nedskjutna som...En Douglas
Bengt Ekbladh
 

Re: Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Inläggav Hans Krensler » 06 jul 2015, 18:05

Bengt Ekbladh skrev:>>Caproni-planen sköts helt klart ner av jaktpiloten Paul Schalk och ingen annan.>>
skriver Hans Krensler»

Tittar man i:
Caproni
Ca R.P.B./S
B 16A-S 16A o B
T 16A- Tp 16A........(.298 sidor)....av Mikael Forslund

Finner man (om 3304)
>>Enligt uppgifter i Tyska arkiv skall ett oidentifierat fpl. (sannolikt 3304) ha skjutits ned av Feldwebel Paul Schalk i en Messerschmitt Bf 109 klockan 06,56 (lokal tid) Det Tyska jaktflygplanet ingick i 6./JG 5 baserat i Libau>>

Mikael säger om 3335 inget om vem som sköt ner henne.
Michael Forslund citerar möjligtvis Bo Widefeldt här (Tyska Nödlandare) om den första nedskjutningen - en sats som jag redan citerade i mitt första inlägg...

Genom de "nyfunna" dokumenten vet vi nu att Paul Schalk sköt ner båda Caproni-planen - se ovan. Vad vi emellertid inte vet är varför en helt annan pilot, Gerhard Frenzel, fick "äran" att skrivas in som den pilot som sköt ned det första svenska planet.

Det måste finnas svenska dokument någonstans som ger klarhet i den saken - och som Bo Widfeldt måste ha haft som grundlag för det som han skrev i Tyska Nödlandare och In Memoriam...!

Mvh Hans Krensler
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Inläggav Bengt Ekbladh » 06 jul 2015, 18:16

Hej!
Det verkar vara samma ”sanning” som gått runt!
Du skriver:
"grabbarna från halland“
Som kanske fått information (samma?) av en av författarna.
Näsvis fråga kanske, men vilka är dessa ?

mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Inläggav Lars Sundin » 06 jul 2015, 18:45

Att Schalk sköt ned båda Caproniplanen framgår av andra forskares möda på http://www.luftwaffe.no/6JG5.html .

De personer som håller ordning på nödlandarna i Sverige och som bygger mycket på Widfeldts forskning har en ambitiös webbsajt på http://www.forcedlandingcollection.se/ Man kan ju fråga där. Gruppen förekommer även på Facebook.

På sajten listas de två Fw 189 som kom till Bulltofta 8 maj 1945 men Frenzels namn nämns ej och bara ett plan (det andra) visas på bilder.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Inläggav Bengt Ekbladh » 06 jul 2015, 19:02

Alltså:av Lars Sundin ::


........................................................... Place ............ Time
14-mai-44 Fw. Paul Schalk 6./JG 5 Unbekannt 18 732: at 1.000 m. 19.02
15-mai-44 Fw. Paul Schalk 6./JG 5 Unbekannt 07 297: at 500 m. 06.56
Bengt Ekbladh
 

Re: Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Inläggav Hans Krensler » 07 jul 2015, 09:01

Lars Sundin skrev:De personer som håller ordning på nödlandarna i Sverige och som bygger mycket på Widfeldts forskning har en ambitiös webbsajt på http://www.forcedlandingcollection.se/ Man kan ju fråga där. Gruppen förekommer även på Facebook.

På sajten listas de två Fw 189 som kom till Bulltofta 8 maj 1945 men Frenzels namn nämns ej och bara ett plan (det andra) visas på bilder.


Tack Lars för att "grabbarna från Halland" fick ett ansikte - den sajten kände jag inte till. Får se om de vet mer om "die Frenzel-Geschichte"...men först blir det ett par dagar semester :D !

Mvh

Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Inläggav Hans Krensler » 01 aug 2015, 15:22

Hans Krensler skrev:
Genom de "nyfunna" dokumenten vet vi nu att Paul Schalk sköt ner båda Caproni-planen - se ovan. Vad vi emellertid inte vet är varför en helt annan pilot, Gerhard Frenzel, fick "äran" att skrivas in som den pilot som sköt ned det första svenska planet.

Det måste finnas svenska dokument någonstans som ger klarhet i den saken - och som Bo Widfeldt måste ha haft som grundlag för det som han skrev i Tyska Nödlandare och In Memoriam...!

Mvh Hans Krensler

Medan vi väntar...(Tack på förhand Bengt H.). ...här lite funderingar om varför de svenska myndigheterna såg Frenzel som den nedskjutande piloten:

Widfeldt skriver i In Memoriam: "Rapporten överlämnades för kännedom en tid efter nedskjutningen till den svenske flygattachén öv Gärdin i Berlin av tyska myndigheter."

Med allra största säkerhet var den rapporten en omändrad och censurerad kopia av den ursprungliga tyska "Gefechtsbericht" från 15 maj. Om man lusläser den svenska översättningen (finns i In Memoriam) och jämför den med den tyska originaltexten (vars början kan ses här i mitt första inslag), så finner vi ett antal diskrepanser. Jag ska inte trötta er med alla, här de viktigaste:
Svenska: "Jaktledningsofficeren"
Tyska: "Jägerleit-Offz. (Ofw Jung)"

Svenska: "anföll uppifrån och bakifrån"
Tyska: "griff daher von hinten unten an"

Svenska: "Min rotekamrat"
Tyska: "Mein Rottenflieger, Uffz. Zacharias"

Därtill saknas i den svenska översättningen (och säkert också i den friserade tyska rapporten) vissa avstånds- och ortangivelser, som t.ex. var exakt Capronin sköts ned.

Men det viktigaste här är att svenskarna, av förståeliga skäl, aldrig fick några namn. Inte jaktledningsofficeren Ofw Jung, inte rotekamraten Uffz Zacharias, och framför allt inte jaktpiloten själv, Feldwebel Paul Schalk...

Jamen, var på rapporten hittar vi då namnet Ofw Gerhard Frenzel? Min förmodan längst ner på papperet - där han förmodligen intygade, på noggrant tyskt manér, att rapporten var rätt skriven och avskriven, antingen av honom själv eller något "Bürogummi" (kontorshjälp).

Så när Frenzel landade på Bulltofta med sin Focke Wulf Fw 189 den 8 maj 1945, så fanns där någon i välkomstkommitén som "vid närmare granskning av namnen" kom ihåg att det namnet hade man sett på Caproni-rapporten från ett år tidigare! Och troligtvis frågade man Frenzel om han var densamme som skrivit under nedskjutningsprotokollet - varvid, återigen troligtvis, Frenzel naturligtvis sade ja, därför det hade han ju...Punkt slut!

Eftersom Gerhard Frenzel var tvungen att anträda den icke önskvärda resan till Sovjetunionen ett par månader senare - och möjligtvis aldrig återvände till sitt hemland (efterforskningar på ett tyskt flygforum har gett noll resultat), så lär vi nog aldrig få full klarhet. Men att Frenzel medvetet ljög om sin roll i nedskjutningen - det tror jag inte...

När och om Widfeldt-arkivet dyker upp igen, kanske vi vet mer...

Mvh

Hans Krensler
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Inläggav Lars Sundin » 01 aug 2015, 19:07

Intressant förklaring! Nu får vi hoppas på att du efter dina studier och funderingar hör något från dem som har studerat detta tidigare.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Inläggav Hans Krensler » 01 mar 2016, 16:52

Har tyvärr ännu inte hört något, vare sig från Nödlandarna i Halland eller Riks/Krigsarkivet, men hoppas naturligtvis att något dyker upp med tiden...!

Vad jag har hittat, som har lite anknytning till ämnet, är ett krigsfångebrev från Grunnebo (Tack Staffan!). Det är skrivet av en Ogfr. Ernst Feldsieper, som kom till Bulltofta från Kurland den 8 maj 1945 med ett trettiotal andra flyktingar, alla inklämda i en Ju 52:a. Samtliga förutom två besättningsmedlemmar blev utlämnade i december till Sovjet.

Brevet som är daterat den 13 november är ett av troligtvis ett flertal riktade till en Fru Agda Ljunggren i Malmö. Vad han skriver är ett brev utan föraningar eller oro vad framtiden beträffar. Nej, han berättar istället om ett kafferep med blommor för en besökande dam, en Fru Swensson, där han och ett par andra tyskar deltar. Och där kommer det...

Grunnebo-2.jpg
Grunnebo-2.jpg (96.46 KiB) Visad 43805 gånger


...där satsen "Herr Frenzel mit einem Strauss Blumen bewaffnet..." väcker vårt intresse! Så många Frenzels kan det säkert inte ha funnits i Grunnebo hösten 1945! Alltså kan vi anta att det rör sig om "vår" Ofw Gerhard Frenzel, han som landade sin Fw 189 den 8 maj i Bulltofta, han som svenskarna "trodde" ha skjutit ner en av Caproniplanen - han som senare försvann österut...!

En liten men intressant connection...

tycker Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Inläggav Hans Krensler » 08 mar 2016, 20:28

Svenska C-byrån får en rapport från Lettland den 20.5.1944...

IMG-2.jpg
IMG-2.jpg (57.16 KiB) Visad 43539 gånger


...och för att göra det lite enklare för intresserade forumsmedlemmar att läsa det, här en renskrift:

"På flygfältet i Windau ha stationerats två jaktplan (Messersmith)(sic),
som patrullera utefter kusten. Dessa jaktplan anlände till Windau för
omkring 14 dagar sedan. Före denna tid funnos inga flygplan stationera-
de därstädes.
"

Den lettiska rapporten nämner Windau som flygfält, tyskarna Libau-Grobin - ligger inte långt från varandra - i vilket fall rör det sig helt säkert om "våra" Messerschmitt 109:or från II./J.G.5. Men inte ett ord om att en av dessa tyska jaktplan redan skjutit ner två svenska Caproni-plan! I alla fall inte i denna rapport...

Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Inläggav Hans Krensler » 03 apr 2016, 16:20

Riksarkivet har hört av sig med ett registerkort för Frenzel, och hänvisar till Krigsarkivet för vidare information... :arrow: :arrow:

Längst ner står det en handskriven kommentar med datumet 2.12.45 (utlämningsdatumet?). Säkert kan någon dechiffrera den korta texten...!?
frenzel Kopie.jpg
frenzel Kopie 2.jpg
frenzel Kopie 2.jpg (66.89 KiB) Visad 43101 gånger


Mvh Hans K
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Inläggav Lars Larsson » 14 apr 2016, 06:49

Dom sista två orden är i alla fall "med Kuban".

Kuban och Bjeloostrov (stavning ?) var dom två sovjetiska fartyg som användes vid utlämningen av de internerade tyska och baltiska soldaterna.

/Lars Larsson
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: Caproni-nedskjutningarna 14/15 maj 1944

Inläggav Hans Krensler » 23 maj 2016, 11:42

Tillfälle gavs för en vecka i Lettland och det blev tid över för en bilresa till kusten - och ett besök på flygplatsen Liepaja, den förmodade utgångspunkten för tyskarnas attack på de svenska Caproni-planen. Då hette den Libau Grobina, var 1944 utbildningsort för de lettiska piloterna i tyska Luftwaffes tjänst, varom man kan läsa mer här...
http://latvianaviation.com/WW2_Squadrons.html

Nu, förra veckan, var flygplatsen stängd, men en snäll och söt flygplatsdam öppnade portarna och berättade att de just lagt ner 2.000 meter asfalt och hoppades kunna öppna platsen för icke kommersiell trafik redan den 26 maj, alltså om ett par dagar. En minnessten tillägnad de latviska piloterna under andra världskriget gömmer sig lite försynt vid flygstationens buskage...
IMG_2764-1.jpg
IMG_2764-1.jpg (247.82 KiB) Visad 42238 gånger
IMG_2765-1.jpg
IMG_2765-1.jpg (171.6 KiB) Visad 42238 gånger


..och ute på platsen står en Mig-21:a och en Mig-23:a och skräpar. I bakgrunden till vänster om planen syns ett par äldre byggnader - den vänliga damen kunde där inte ge vidare information, men förmodligen härrör de från den sovjetiska ockupationen och inte den tyska.
IMG_2766-1.jpg
IMG_2766-1.jpg (94.97 KiB) Visad 42238 gånger


Hans K
Senast redigerad av Hans Krensler 25 maj 2016, 10:58, redigerad totalt 1 gång.
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Nästa

Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst