21115 J 21A-1

I tjänst:
J 21A: 1945-1954, Antal i Flygvapnet
J 21R: 1949-1957, Antal i Flygvapnet: RA 30 st+4 provflygplan och 30 st RB

Moderator: Sven-Erik Jönsson

21115 J 21A-1

Inläggav Leif Fredin » 09 feb 2014, 11:41

21115
J 21A-1
Typ SAAB 21
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan

Levererat till F 9 1946-06-18 via Fc
Godkänt 1946-06-26

Haveri 1946-07-23
Motor: DB 605 nr 2034
Ff fänrik Bengt Johansson oskadad
Skador å vänster vinge och bom.
Beräknad kostnad 20.000:- kr

Orsak till haveri: Kollision med grantopp under lågnavigering.

Totalhaveri 1948-06-16 0,2 km norr järnvägsviadukten, Säve järnvägsstation. Märkning 9-blå A.
Ff furir B. Å. Bengtsson (GFSU:l) räddade sig med fallskärm.

Kasserat 1948-07-02. Gångtid 86 tim. Antal flygningar 108 st. Med motor typ DB 605 nr 2505
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 21115 J 21A-1

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 maj 2015, 20:03

J21A-1 - 21115 Haveri 1948-06-16, Säve jvg-stn 0,2 km N viadukten
Händelseförlopp
Under roteflygning på 1.200 m höjd längs målbanan vid Mjörn, varvid ff (BÅB) gick målfpl åt rotech, observerade ff att kylvätsketemperaturen började stiga in i gul sektor trots full kylning och normalt varvtal 2.100/min. Av rotech fick ff order att gå hem och landa.
Kokvarningslampan lyste till och från. Efter en stunds flygning började kylvätsketermometerns visare att hoppa och motorn skaka. Ff kunde ej hålla höjden och fick - sedan störningarna anmälts till TL - av rotech order hålla sig beredd hoppa. Flyghöjden var 800 m.
Strax därpå slutade motorn dra och förarrummet fylldes med rök. Ff kuperade motorn, stängde bränslekranen, svängde höger mot obebyggt område, satte fötterna på byglarna, drog i höger huvhandtag och i nödutlösningshandtaget.
Övre huvdelen satt kvar och lossnade först efter ett knytnävsslag. Ff satte sig rakt i stolen med huvudet mot nackstödet och drog i utskjutningshandtaget. Ff kände en kraftig stöt och fick synfördunkling. Hastighet vid uthoppet var 300 km/t. När ff åter kunde se låg fpl i svag vänstersväng framför och något under ff. Höjd vid utskjutning 500 m.
Ff hade inget minne av när stolen försvann. Ff drog i faskutlösningen och fask öppnades omedelbart. Ff kom i kraftig pendling som ej kunde hävas före nedslaget på en berghäll och blev ganska hårt. Ff fick skråmor på händerna.
Haveriorsak
Fpl har i 70-80 gr dykvinkel tagit mark i en leråker och totalt söndrats med brand i resterna. Orsak till haveriet var överhettning av motorn genom kylvätskeförlust, genombränning av motorblocken. Orsak till kylvätskeförlust ej fastställd pga haveriskador på motor och fpl. (Ff:fu/GFSU:1)
2 st.Bilder finns:Räddningsmanskapet vattenbegjuter motorn för att man sedan
om möjligt skall kunna fastställa anledningen till motorstoppet.
Tjocka ångmoln slår upp från den heta metallen (GT)
och
Mitt bland de förbrända delarna av planet reser sig de båda stjärtarna brant upp
i luften. Motorn har helt skalats av och det pyr ännu i dess inre. (GT)

se....http://www.svfplhist.com/
BILDER::
http://www.svfplhist.com/21/21115a.jpg
http://www.svfplhist.com/21/21115b.jpg

Här ses ev. bilderna?
https://svfplhist.home.blog/fpl-21-haveri-21115/
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Saab 21

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst