32618 J 32B

Moderator: Sven-Erik Jönsson

32618 J 32B

Inläggav Johnny Comstedt » 24 feb 2015, 12:25

32618
J 32B
Typ: SAAB 32 Lansen
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 32.618
1960-05-06 Till F 1 kod F 1-18
Godkänd 1960-06-08
1962-09-13 Totalhaveri på F 1, brand
Kasserad 1962-12-20
Johnny Comstedt
 
Inlägg: 764
Blev medlem: 13 nov 2012, 00:46
Ort: Oslo

Re: 32618 J 32B

Inläggav Bengt Ekbladh » 26 feb 2015, 20:12

32618 J 32B
…...
1962-09-13 Totalhaveri på F 1, brand
Kasserad 1962-12-20

Söker meruppgift om detta haveri.
Start /landning ? ...eller på plattan?
Inga skadade finns rapporterade den tiden.
Söker alltså närmare data om haveriet.
Mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: 32618 J 32B

Inläggav Bengt Ekbladh » 09 mar 2015, 23:10

32618 J 32B
1962-09-13 Totalhaveri på F 1, brand

Kontakt säger:
”” Brand / EBK särad pga. pinnbultsbrott, ff ljt. E. Öjnert undkom oskadd””

Söker fortfarande närmare uppgifter om haveriet.

>> Brand / EBK särad pga. pinnbultsbrott>>...vill någon förklara?
Bengt Ekbladh
 

Re: 32618 J 32B

Inläggav Bengt Ekbladh » 27 jun 2015, 19:50

ff ljt. E. Öjnert Berättar på FB om haveriet 1962-09-13 med 32618, F1-18
Godkänd 600608, avskriven 621220.

Efter start med tänd EBK steg jag brant, rollade runt och påbörjade en halvroll på c:a 2000 m höjd samtidigt som jag släckte EBK:n. I samband med detta hörde jag en kraftig smäll och styrspaken gick plötsligt inte att rubba i höjdled.
Det visade sig sedan att det bultband som håller EBK:n på plats hade skjuvats loss och EBK:n hade kommit ur sitt läge, vilket i sin tur startade en brand. Dessutom hamnade den i ett sådant läge att den klämde fast roderlinorna till höjdrodret. Turligt nog hade jag ännu inte nått lodläget.Jag rollade upp och påbörjade en upptagning med hjälp av trimsystemet. Efter några kraftiga ryck i spaken fick jag den plötsligt något bakåt och kom så småningom ur dykningen.
Efteråt kunde man se hur de klämda roderlinorna hade skrapat spår i plåten.
Motorrelaterade instrument hade fallit ur. Brandvarning zon 2 var urkopplad sedan tidigare pga. upprepade felindikeringar. Brandvarning zon 1 tändes aldrig under hela förloppet, vilket den borde ha gjort.
Ovetandes om branden beslöt jag ändå att försöka genomföra en landning. Strax därefter bröts förbindelsen med TL.
Landningen gick bra men jag såg fortfarande inga som helst tecken på brand annat än att en brandbil kom åkande mot mig när jag taxade in.
Jag stannade och kuperade motorn. I samma ögonblick slog kraftiga eldsflammor fram ur bägge luftintagen och upp mot huven.
Den elektriska huvöppningen fungerade fortfarande så jag kunde öppna huven innan det blev försent.
Försökte nu snabbt komma loss från alla remmar och kopplingar man sitter fast med men när jag försökte resa på mig kom jag inte loss. Jag fick börja om igen och kolla varför. Allt var bortkopplat, t o m kopplingen till den automatiska fallskärmsutlösningen hade jag lossat.
Återstod remmarna till livbåten. Jag hade förutsatt att livbåten lätt skulle åka med upp när jag reste på mig.
Nu slog lågorna in över sargkanten. Turligt nog hade jag hjälmvisiret nedfällt och efteråt kunde jag konstatera att delar av visiret hade börjat smälta av lågorna.
Jag gjorde nu ett desperat och ilsket ryck och kom loss från stolen.
Nu återstod bara en sak, ut över sargkanten med huvudet före och rakt ner i betongplattan. Med mig hade jag både fallskärm och livbåt.
Strax därefter stack stolen iväg – utan mig.
Resultatet av haveriet blev bl a

1. Brandbilar måste kunna spruta skum, även om de är i rörelse.
I det här fallet hade man stannat för långt från flygplanet så skummet nådde inte fram.
Nu fick man avbryta, köra fram brandbilen en bit och sedan börja om igen.
2. Livbåten var felpackad och för stor. Samtliga livbåtar fick kontrolleras/packas om.
3. Inget flygplan fick starta om inte brandvarningen i zon 2 var intakt.

Själv kom jag undan med smärre brännskador i ansiktet och på händer och handleder, vilket läkte ut på några veckor. Dessutom bröt jag vänster handled vid fallet mot plattan.

>>Tänk om stolen åkt iväg några sekunder tidigare.>>

>>Det var riktigt otäckt , det gick blixtsnabbt , från det att jag viftade in , Erik Öinert o till att det puffade till , så hann Erik bara få upp huven halvvägs , o kom ut , ramlade ut o slog i backen , en sagolik tur tyckte vi som var på plattan. En bruten arm vad jag vet var enda skaden. Det var ingen i baksits . Men Gerner o hans mannar brand gjorde ett uruselt jobb , bara vrål o gap, Men vi andra var bra både på ,transport , tekniker , vi såg redan på landningsvarvet att luften darrade av värme , att det var nåt som inte var normalt. >>

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: 32618 J 32B

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 mar 2018, 22:37

Bengt Ekbladh
 


Återgå till Saab 32 Lansen

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst