Krigflygfält 11, Ölme ca 25 km öster Karlstad.

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Krigflygfält 11, Ölme ca 25 km öster Karlstad.

Inläggav bem » 25 okt 2014, 14:39

Hej,

Nån som vet lite om Krigflygfält 11 i Ölme ca 25 km öster om Karlstad, som byggdes början 1940-talet och som användes aktivt under andra världskriget? Jag är ibland på Brattforshedens flygfält, f d Krigsflygfält 16, som inte ligger så många mil fågelvägen från f d Krigsflygfält 11.
Vore kul att veta lite mer om Krigsflygfält 11. Speciellt om det finns nåt gammalt foto från tiden det begav sig.
Tidigare i höstas åkte jag förbi det som idag är kvar av Krigsflygfält 11 och spana ut över åkern som en gång varit flygfältet och så gick jag fram till de byggnader som varit hangarer, s k flygplanslador. På utsidan kan man tydligt se att det varit hangarportar på byggnaderna men en byggnad som dörren var borta på klev jag in i och då kunde man se att hangarportarna byggts om senare. Troligen har byggnaderna använts som mobiliseringsförråd senare. Idag antar jag de ägs av nån privatperson för förvaring.

Krigflygfält 11 kom i bruk ca 1940 och användes aktivt under andra världskriget. Men när lades det ner och när blev flygfältet åkermark (igen)?
Inne i en av flygplansladorna satt en instruktion för fällning av hangarportarna och den är daterad i ena nedre hörnet till 1949 av Kungl. Flygförvaltningen Flygfältsbyrån, så det är väl rimligt att fältet fanns kvar då och sköttes då fortfarande av flygvapnet.

Vilken eller vilka flygflottiljer hade krigsflygfält 11 som bas?

Vilka flygplan var baserade där?

Jag tog lite foton på byggnaderna och fältet, se nedan, i beskrivningen under varje foto nedan har jag skrivit vilket byggnad som visas.
På översiktskartan nedan, andra bilden i andra inlägget nedan, har jag ramat in de delar som har flygplanslador med hangarportar synliga på utsidan, och numrerat byggnaderna från 1-7. Byggnad 4 var jag aldrig fram till så den vet jag inte säkert om den är en flygplanslada.
Byggnad 7 är en barack (troligen matsal och sovplatser), den har liknande utseende som barackerna som finns på närliggande Krigflygfält 16 och verkar vara i bruk fortfarande för gräsytan runt baracken var klippt och inne i baracken fanns lite möbler och så.
Byggnaderna/flygplansladorna är i ganska bra skick vilket tyder på att de underhållits under årens lopp.
På fältet finns en massa dräneringsbrunnar och den västra delen av fältet sluttar upp mot Ölme kyrka så man kan föreställa sig att det finns ett dräneringssystem under åkern. Det finns breda diken runt fältet.
När jag vandra runt vid fältet funderade jag hur banan eller banorna hade legat, min gissning är enligt kartan nedan i andra inlägget, kanske en huvudbana och en tvärbana, som ett kryss. Det vore kul att veta hur banan/banorna låg.

Gissar att Hembygdsföreningen i Ölme vet en del om Krigsflygfält 11 men där har jag inte kikat nåt än.

F d krigsflygfält 11 ligger här:
https://www.google.se/maps/@59.3650703, ... a=!3m1!1e3

/Bo
Bilagor
008_Byggnad3_insidan_hangarport.JPG
Byggnad 3 insidan med hangarport.
009_Byggnad4.jpg
Byggnad 4.
011_Byggnad6.JPG
Byggnad 6.
012_Byggnad6_del2.jpg
Byggnad 6.
013_Byggnad7.JPG
Byggnad 7.
015_vy_fr_byggnad6.JPG
Vy ut över fältet från byggnad 6 (byggnad 1 skymtar uppe till vänster).
016_vy_fr_byggnad6.JPG
Vy ut över fältet från byggnad 6.
017_vy_fr_byggnad6.JPG
Vy ut över fältet från byggnad 6.
018_vy_fr_byggnad6.JPG
Vy ut över fältet från byggnad 6.
018_Instruktion_for_fallbara_portar_flygplanslador.jpg
Instruktion för fällning av hangarportarna i byggnad 3.
Senast redigerad av bem 14 aug 2017, 14:29, redigerad totalt 9 gånger.
bem
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 okt 2014, 18:04

Re: Krigflygfält 11, Ölme ca 25 km öster Karlstad.

Inläggav bem » 25 okt 2014, 14:43

Forts bilder.
/Bo
Bilagor
010_Byggnad5.JPG
Byggnad 5.
002_Krigsflygfalt11_Olme.jpg
Översiktskarta Krigflygfält 11 (hur låg banan/banorna?)
003_Byggnad1.jpg
Byggnad 1.
004_Byggnad1_del2.JPG
Byggnad 1.
005_Byggnad2.JPG
Byggnad 2.
006_Byggnad2_del2.JPG
Byggnad 2.
007_Byggnad3.JPG
Byggnad 3.
Senast redigerad av bem 26 okt 2014, 00:47, redigerad totalt 1 gång.
bem
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 okt 2014, 18:04

Re: Krigflygfält 11, Ölme ca 25 km öster Karlstad.

Inläggav Bengt Ekbladh » 25 okt 2014, 15:24

Krigflygfält 11, Ölme ca 25 km öster Karlstad.
Tack för bilderna, Toppen, och välkommen på forumet ”bem ”
Lite finns här:

http://flygbas.se/?page=2&lan=de&kat=20&id=65954

Det skall ha funnits en Långvågssändare FMR 11. Anläggningen i Ölme

http://www.fhtprov.se/Dokument/FMGem/fl ... 110825.pdf

Attrapper av J 9 på fält 11 Ölme/Karlstad (5 st)

http://forum3.sff.n.se/viewtopic.php?f=1&t=3398

>>bilderna är från Fält 11 Ölme. Ladvärnen användest efter fältets nedläggning som mobbföråd. Ölme var ett gräsfält som låg mellan hangarerna.
Fältet var aktuellt som plats för den då startade arme flygskolan/Arteleriflygskolan (bl a) närhet till A9 Kristinehamn) men den hamnade i Nyköping till slut. (Se boken om Armeflygets historia) Baserna från beredskapen 40 st finns uppräknade och beskrivning var dom låg (Även sjöflybaser) I Lennart andersson bok: Svenskt militärflyg - Propellerepoken

http://www.webvoter.net/se/webforum/tre ... =37&hpp=25

Mer vet säkert andra på forumet.
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Krigflygfält 11, Ölme ca 25 km öster Karlstad.

Inläggav Lennart A » 25 okt 2014, 16:27

Hej!

Fina bilder och bra "reportage" om detta krigsflygfält. Det kom nog inte till så mycket användning. Jag har tittat lite i mina anteckningar och hittar endast följande:
1, 2 och 3/F 4 september 1940 övning
1/F 3 juli-september 1943 övning

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Krigflygfält 11, Ölme ca 25 km öster Karlstad.

Inläggav Bengt Ekbladh » 25 okt 2014, 17:45

Ölme användes tydligen senare för segelflygning

Sk 12 5783 Focke-Wulf Fw44J Stieglitz
….....
1953-01-23 Kasserad. Såld till Karlskoga Flygklubb.
1953-03-12 Registrerad SE-BWO, Karlskoga Flygklubb.
1965-07-21 Haveri vid Ölme.
1965-09-30 Luftvärdigheten utgick.
1968-10-07 Avregistrerad.
Använd som reservdelar vid renoveringen av 655 (SE-BWM).

viewtopic.php?f=41&t=7133&p=27556&hilit=%C3%96lme&sid=950c342a9de7f3e8f3928df2b4ea47b1#p27556

Haveri 1965-07-21 Ölme, start segelflygbogsering efter utelandning åker

viewtopic.php?f=10&t=4977&p=21789&hilit=%C3%96lme&sid=950c342a9de7f3e8f3928df2b4ea47b1#p21789
Bengt Ekbladh
 

Re: Krigflygfält 11, Ölme ca 25 km öster Karlstad.

Inläggav bem » 25 okt 2014, 19:48

Hej,

Kul att det kom fram lite fakta!
Byggd oktober 1940-oktober 1941.
1945 överförd till kategorin övningsflygfält. Nedlagd ca 1958.


Det var ungefär samma "avveckling" som militärt flygfält som det närliggande Krigsflygfält 16 på Brattforsheden som också mer eller mindre togs ur bruk som militärt flygfält i slutet på 1950-talet.
Flygvapnet behövde väl helt enkelt inte de här gräsfälten längre i mitten-slutet 1950-talet då propellerepoken mer eller mindre var över och jetflygplanen inte kunde använda såna här gräsfält.

Så det var F3 Linköping och F4 Östersund/Frösön som använde Ölme fältet då? Inte F7 i Såtenäs (som använde närliggande Krigsflygfält 16 på Brattforsheden vid en del övningar)? Även om krigsflygfälten kanske inte var knutna till vissa flottiljer på det viset.

Om de drog upp segelplan på fältet så sent som 1965 som haveriet med Focke-Wulf Fw44J Stieglitz'en verkar visa borde det finnas lite foton från den tiden kanske, så man fick se hur banan/banorna var placerade på fältet. Det kanske bara var en bana? Fast kanske det var en tvärbana också eftersom det är flygplanslador i fyra riktningar (om vi antar byggnad 4 är det) och det tyder väl på att det var två banor?

Jag hitta en berättelse om en person som var "silvervinge" (Groning, F6) under kriget, de flög en examensutflykt och besökte samtidigt olika krigsflygfält för F6 i en TP 5 Ju-52 (Södermanland) inmönstrad från ABA och de landade bl a på Ölmefältet 5 oktober 1943 med det planet.
http://www.mach-flyg.com/utg79/pdf/79gro.pdf

Det finns en hög röd-vit mast lite längre öster ut (ca 3,5 km) från f d krigsflygfält 11, som man ser tydligt från fältet. Vid Vänersviks gård.
Det var en sändare för flygvapnets telefaxnät, främst för väderlekskartor till flottiljerna, RAFAX (RAdioFAX).
Finns mer att läsa om detta här:
http://www.fht.nu/Dokument/Flygvapnet/f ... faxnat.pdf
http://www.aef.se/Bergtrollet/Skannade/ ... nr%202.pdf (sid 16)

/Bo
bem
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 okt 2014, 18:04

Re: Krigflygfält 11, Ölme ca 25 km öster Karlstad.

Inläggav Lennart A » 25 okt 2014, 20:16

bem skrev:Så det var F3 Linköping och F4 Östersund/Frösön som använde Ölme fältet då? Inte F7 i Såtenäs (som använde närliggande Krigsflygfält 16 på Brattforsheden vid en del övningar)? Även om krigsflygfälten kanske inte var knutna till vissa flottiljer på det viset.


Nej, de var inte knutna till flottiljer. Visserligen var de tre baserna runt Tierp ofta använda av F 1 (bombflyget), eftersom två av dem hade hårdgjorda banor, men annars fördelades förbanden vid mobilisering på baser beroende på krigsläget. Likaledes användes vid övningar de baser som var i skick (tjällossning var ett stort problem) och låg lägligt till.

På fält 11 fanns inga banor, alltså inga asfalterade banor. Det var ett gräsfält och man startade och landade åt det håll som var lämpligast med hänsyn tid rådande vindriktning.

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Krigflygfält 11, Ölme ca 25 km öster Karlstad.

Inläggav bem » 26 okt 2014, 00:36

Hej,
OK, då var det m a o som på närmsta grannfältet, krigsflygfält 16, en enda stor gräsyta även om det på fält 16 fanns nåt man kan likna ett huvudstråk och en tvärbana. Det skulle ju likna åkermark från luften så att "fienden" inte skulle förstå att det faktiskt var ett militärt krigsflygfält ute i landskapet.
Det kanske blev någon huvudbana kvar på fält 11 efter avvecklingen som militärflygfält, som användes av t ex segelflygare (vid bogsering) fram till att fältet återgick till att bli vanlig åker.

Var det vanligt med så pass många flygplanslador vid ett krigsflygfält? På grannfältet krigsflygfält 16 på Brattforsheden fanns ju bara en flygplanslada (som var "flygplansverkstad") och flygplanen när de var på marken var "parkerade" i hästskoformade flygplansvärn (totalt 27 st) med maskering över planen. Antar det beroende på terrängen blev olika lösning för att "gömma" planen på marken.

Om jag räknar rätt så fanns det plats för totalt ca 12 flygplan i flygplansladorna på krigsflygfält 11 (byggnad 1: 2st, byggnad 2: 2st, byggnad 3: 2st, byggnad 4: minst 2st, byggnad 5: 1st, byggnad 3: 3st). Med reservation för byggnad 4 om det nu var en flygplanslada.

Kikade lite i boken Arméflygets historia, på sid 143-147 står att Ölmefältet var påtänkt som ett alternativ dit det svenska artilleriflyget inledningsvis skulle, som en övergångsform 1947-1952, organiseras i ett första s k flygbatteri (4 flygavd med 2 plan i varje avd) vid en s k artilleriflygdepå. Man undersökte tre depåorter: Karlskoga, Ölme och Jönköping varav Ölme förordades. Av detta blev inget då förslaget inte föll i god jord hos flygvapnet.

På Ölmefältet fanns tydligen en Piper CUB (SE-AIB) stationerad några år i en hangar invid fältet. Det var ägaren till Väse Grynverk (havregryn) som bodde i närliggande Väse som ägde denna J3 CUB 1943-1949 och hade den vid Ölmefältet vid gården Rudsberg (troligen i närheten av byggnad 5 och 6 på översiktskartan i inlägg två ovan). Står lite om detta här under rubriken Väse:
http://gustavsviksflygfalt.se/text/brob ... 10_mil.htm

SE-AIB:
SE-AIB, Piper J3-C-50S Cub, c/n 2482, History Aeroklubb i Skåne/Malmö >Sven Hidén/Väse >Olav Christoffersen/Höglunda (1949) >B Harding/Åmål, Certificate of Registration 210 date 20.06.39, Fate/Comments Crashed .54
http://www.airhistory.org.uk/gy/reg_SE-.html
Lite info om SE-AIB när det var i Aeroklubben i Skånes ägo:
http://runeberg.org/flygman/0399.html
http://runeberg.org/flygman/0400.html

/Bo
bem
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 okt 2014, 18:04

Re: Krigflygfält 11, Ölme ca 25 km öster Karlstad.

Inläggav Paul R Compton » 26 okt 2014, 13:07

Hej Bo!

här hittar du ännu mer info om SE-AIB under Civilflygregistret delen här på Forumet.
Ska kika om jag har mer detaljer om Stieglitz'n SE-BWO som jag i så fall lägga till trådet senare under dagen.
Paul R Compton
 
Inlägg: 3446
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

Re: Krigflygfält 11, Ölme ca 25 km öster Karlstad.

Inläggav bem » 26 okt 2014, 17:12

Jag kika i SFF bildarkiv och sökte på SE-BWO, Focke-Wulf Fw44J Stieglitz'en som tydligen havererade vid Ölme, och det fanns några färgbilder på planet från ca 1965. Orange vingar och mörkgrå flygkropp.
Fanns ett inlägg om planet här på forumet också:
viewtopic.php?f=10&t=4977&p=35271&hilit=karlstad#p35271
Den havererade vid Linddalens gård Ölme står det.
19650721 Accident, Linddalens gård, Ölme, 28 km ENE Karlstad, landing gear hit an embankment on t/o after an OAL (Off Airport Landing) in a field resulting in gear and wheels being thrust upwards into wings (TAT 2776)
Om man letar efter Linddalen på hitta.se så finns det en gård som har den adressen ca 14 km norr om Ölmefältet.

Det fanns i bildarkivet även två gråskalebilder på CUB'en SE-AIB som hade sin hangar vid Ölmefältet under 1940-talet.

Vilka plan flög på Ölmefältet under kriget?
Lennart A nämde i inlägg ovan:
1, 2 och 3/F 4 september 1940 övning
1/F 3 juli-september 1943 övning

Enligt länken nedan skulle det från F3 i Linköping ha varit bl a några plan från första divisionen som flög på Ölmefältet.
S 17 (SAAB 17) och S 14 (Fieseler 156 Storch).
"1:a divisionen ur F3, stab, 3 st S 17, 1 st S 14"
http://www.webvoter.net/se/webforum/tre ... =37&hpp=25
Om nu uppgiften stämmer.

Och från F4 Östersund/Frösön borde det varit B 5 (gissar jag) under övningen 1940?
B 5B/C Douglas Northrop 8 A-1 i tjänst på F 4 mellan 1940 - 1944
http://www.f4kamratforening.se/flygplan_pa_f4.htm

/Bo
bem
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 okt 2014, 18:04

Re: Krigflygfält 11, Ölme ca 25 km öster Karlstad.

Inläggav bem » 26 okt 2014, 19:27

Hur brukade det vara med såna här mindre krigsflygfält som fält 11, hade de (militär) "tillsynsman" lokalt på orten som såg till fältet och kanske såg till att fältet klipptes osv?
På närliggande fält 16 fanns en tillsyningsman för det fältet i alla fall (enligt Brattforshedens flygklubbs hemsida, "Klubbens början").

En annan sak som jag funderar på ang fält 11 är det här med att J3 CUB'en som var stationerad där vid fältet bl a under krigsåren - var inte krigsflygfälten "hemliga" och civila flygplan förbjudna att flyga på dessa?

/Bo
Senast redigerad av bem 27 okt 2014, 09:09, redigerad totalt 1 gång.
bem
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 okt 2014, 18:04

Re: Krigflygfält 11, Ölme ca 25 km öster Karlstad.

Inläggav Lennart A » 26 okt 2014, 20:07

Enligt länken nedan skulle det från F3 i Linköping ha varit bl a några plan från första divisionen som flög på Ölmefältet.
S 17 (SAAB 17) och S 14 (Fieseler 156 Storch).
"1:a divisionen ur F3, stab, 3 st S 17, 1 st S 14"

Det kan absolut stämma.

Och från F4 Östersund/Frösön borde det varit B 5 (gissar jag) under övningen 1940?

Stämmer nog det också.

Hur brukade det vara med såna här mindre krigsflygfält som fält 11, hade de (militär) "tillsynsman" lokalt på orten...

Jag tror att det ofta var en civil, pålitlig person som bodde i närheten. Tillsyningsmännen avlönades av flygvapnet.

Var inte krigsflygfälten "hemilga" och civila flygplan förbjudna att flyga på dessa?

Jo, civila flygplan fick inte flyga över huvud taget under beredskapen, utan man fick söka speciella tillstånd. Det gick också att få tillstånd att under speciella omständigheter få använda de hemliga flygfälten. Jag antar att det gjordes en bedömning från fall till fall, både av den som sökte och av behovet av hemlighållande för fältet i fråga. Jag skulle tro att just Ölmefältet var ett av dem som flygvapnet hade minst intresse av.

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Krigflygfält 11, Ölme ca 25 km öster Karlstad.

Inläggav bem » 27 okt 2014, 09:19

Hej,

En sak till är svår att få ihop:

Lennart A nämde i inlägg ovan att F4 skulle ha haft en övning på Ölmefältet i sept 1940:
"1, 2 och 3/F 4 september 1940 övning"

Men krigsflygfält 11 byggdes oktober 1940 - oktober 1941.
http://flygbas.se/?page=2&lan=de&kat=20&id=65954

Hur kan man förklara att man hade övningar på ett (krigsflyg)fält som ännu ej var "byggt"?
Eller så stämmer väl inte datumet för övningen eller när fältet iordningställdes helt enkelt.
Eller så kan ju själva fältet ha varit start-/landningsbart innan flygplansladorna byggdes (det kanske var dessa som byggdes klart okt 1940- okt 1941)?

Det verkar som krigsflygfält 11 blev ganska lite nyttjat av flygvapnet ens under krigsåren. Bara två övningar?
När jag besökte fältet tidigare i höstas verkade fältet vara ganska "blött". Dräneringsbrunnarna som sträcker sig över fältets nordvästra del från byggnad 1 och nedanför byggnad 5 ute på fältet i riktning mot byggnad 4 kanske ger en indikation att det var ett fält som var "blött" och därför inte kunde användas så ofta och på våren (snösmältning) eller hösten (regn)? Det närliggande krigsflygfält 16 på Brattforsheden var ju mycket bättre ur den synpunkten med sin torra hedmark där vatten snabbt rinner ner i den sandiga marken.

Om det fanns plats för ca 12 flygplan i flygplansladorna på fält 11 då var det väl plats för 1 division (t ex S 17 eller B 5)?

/Bo
bem
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 okt 2014, 18:04

Re: Krigflygfält 11, Ölme ca 25 km öster Karlstad.

Inläggav Lennart A » 27 okt 2014, 14:48

bem skrev:1, 2 och 3/F 4 september 1940 övning
Men krigsflygfält 11 byggdes oktober 1940 - oktober 1941.
Hur kan man förklara att man hade övningar på ett (krigsflyg)fält som ännu ej var "byggt"?
Eller så stämmer väl inte datumet för övningen eller när fältet iordningställdes helt enkelt.
Eller så kan ju själva fältet ha varit start-/landningsbart innan flygplansladorna byggdes (det kanske var dessa som byggdes klart okt 1940- okt 1941)?

Du har rätt. Kan inte förklara detta utan att gå igenom en massa arkivmaterial. I mina anteckningar står 1, 2 och 3/F 4 28.8-9.40 (övning) Stigtomta, fält 11.
Jo, nu slog det mig. :idea:
Beteckningen fält 11 avsåg ju först Skavsta, det som senare blev F 11! Detta fält byggdes september 1939-juli 1940, vilket stämmer bättre. Det bör alltså ha varit där, och inte på Ölmefältet som F 4 baserades! Ölme fick överta beteckningen fält 11 först när det blev klart att F 11 skulle förläggas till Skavstafältet.

Lennart A
Användarvisningsbild
Lennart A
 
Inlägg: 497
Blev medlem: 25 feb 2008, 00:14

Re: Krigflygfält 11, Ölme ca 25 km öster Karlstad.

Inläggav bem » 27 okt 2014, 15:30

Aha, det förklarar ju det hela.
Då kanske det bara var en enda övning då på Ölmefältet, den när F3 från Linköping övade där juli-sept 1943.
Antar det var flygvapenövningen 1943 som var anledningen att man var på Ölmefältet den gången?
http://www.fht.nu/bilder/Flygvapnet/Fly ... skapen.pdf

Har nu läst ovanstående PDF lite mer och det stod en del intressant:

Vid "flygvapenövningen" juli-sept 1943 fanns det i första flygeskadern (E 1) bl a en enmotorig spaningsdivision
från F3, och E1 hade sina krigsflygfält i Uppland, Dalarna, Värmland och Närke.
Det står också att armén tilldelades ur flygvapnet en reducerad spaningsdivision, en spaningsgrupp och 4 sambandsflygplan, ur Östgöta flygflottilj dvs F3 Linköping, totalt 12 flygplan, på baser i Norrland, Värmland, Västergötland och Skåne.

Tydligen skulle flygvapnet ha intagit sina krigsflygbaser den 26 juli 1943 med beredskap för ett eventuellt förestående krig mot Tyskland.
Beredskap C råder (=full stridsberedskap inom 24 timmar) för de krigsorganiserade förbanden.
Bl a skall ett spaningsplan på västkusten, i Värmland och i Skåne dagligen stå i 5 minuters startberedskap från gryningens början till 30 min före skymningens slut.
Osv.

Hitta en flim på Youtube från F3 1942-1943 där man kan se några S17 och S14 flyga, kanske några av dessa plan även var på Ölmefältet, vem vet.
https://www.youtube.com/watch?v=lsIbkDVMvU8

Så då är det väl ställt utom allt tvivel att det var SAAB 17 BL (L=landbaserad) S 17 spaningsplan som var stationerade på Ölmefältet under flygvapenövningen juli-sept 1943. Kanske även nån Fiesler 156 Storch S 14 då de hade även såna på F3 på den tiden.
Kanske satt det killar i en S 17 med 5 min startberedskap på Ölmefältet... när det hettade till som mest då under det spända läget juli-sept 1943. Det är ju inte alls långt från Ölme till norska gränsen och tyskarna som då ockuperade Norge. Ölmefältet låg ju hyfsat nära frontlinjen mot norska gränsen. Så nog hade fältet troligen en strategiskt viktig placering, liksom närliggande krigsflygfält 16, om man ansåg det största hotet var en ev tysk invadering över norska gränsen in i Sverige t ex in i Värmland och kanske Karlstad (Ölmefältet ligger ju bara 25 km öster om Karlstad).
Så även om aktiviteten på Ölmefältet kanske inte var så stor under krigsåren så borde fältet i sig ha varit hyfsat viktigt för flygvapnet under krigsåren ända tills Tyskland kapitulerade.
Eller hur ser ni andra på Ölmefältets betydelse i det stora hela under krigsåren?

/Bo
bem
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 okt 2014, 18:04

Re: Krigflygfält 11, Ölme ca 25 km öster Karlstad.

Inläggav Kjellf4 » 31 okt 2014, 19:17

Jag återvänder till den Sk 12 som uppges havererad vid Ölme. Haveriet skedde vid start med en segelkärra som landat ute på släp. Landning/startplatsen var mycket liten och även om man utnyttjade fältet på diagonalen inte mycket mer än 100 m. Startsträckan för 12:an kortades ju också av segelflygplanets och bogserlinans längd. För att något bättra på situationen så kortades bogserlinan med någon form av kortningsknop. Dock hörsägen då klubbmedlemmarna kom på plats först sedan haveriet inträffat och skrotning påbörjats med ortsbefolkningens benägna tillstånd. Det fanns visserligen två klubbmedlemmar på plats men de ville senare inte tala om händelsen, alltså de båda piloterna, men de var rätt chockade och motsatte sig inte arrangemanget att klippa flying-/landingwires med bultsax, slå av vingbalkarna med slägga, slå en kätting i löpsnara runt bakkroppen och dra kroppen efter en traktor över bl.a. ett djupt dike med åtsnörpning på bakkroppen. Visst skulle flygplanet in på limbesiktning ett par månader senare och hos Bülow lovade man inget godkännande, tvärt om avrådde de från en besiktning. Men ändå!

Segelflygplanet lättade tidigare än 12:an och lade sig högt (och kort lina!). S-piloten gillade inte situationen utan kopplade ur varvid 12:an stallade och slog i en vall vid diket som omgav fältet eller rök stället helt enkelt i stallen/sättningen. Segelkärran landade på nästliggande åker utan skador.

Detta haveri hade alltså inget att göra med Ölme krigsflygfält men det berövade mig en inflygning och en 8-10 timmars Sk 12 flygning som var avtalad och ett preliminärt löfte om köp av flygplanet (för 500 kr). Själv var jag på semester när det hände.
Kjell Franzén
Kjellf4
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 dec 2012, 16:51

Re: Krigflygfält 11, Ölme ca 25 km öster Karlstad.

Inläggav Kjellf4 » 31 okt 2014, 19:44

En sak glömde jag i ovanstående berättelse, den möjliga startsträckans längd är betydligt påbättrad i haverirapporten. Någon haveriundersökning på plats blev det inte.

Förmodligen dyker haverirapporten upp här snart och då kan det vara roligt att se hur man flög på den tiden!.
Kjellf4
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 dec 2012, 16:51

Re: Krigflygfält 11, Ölme ca 25 km öster Karlstad.

Inläggav bem » 04 nov 2014, 17:42

Kjell,

Intressant berättelse om Sk 12 5783 Focke-Wulf Fw44J Stieglitz'en och segelplanet.
Så var det ute på åkern på f d krigflygfält 11 "haveriet" med dubbeldäckaren hände?
I inlägg nr 8 ovan beskrivs haveriplatsen som Linddalens gård.
"9650721 Accident, Linddalens gård, Ölme, 28 km ENE Karlstad, landing gear hit an embankment on t/o after an OAL (Off Airport Landing) in a field resulting in gear and wheels being thrust upwards into wings (TAT 2776)"
Källa: viewtopic.php?f=10&t=4977&p=35271&hilit=karlstad#p35271

Ligger (eller låg) Linddalens gård alldeles i närheten av f d krigsflygfält 11 eller ligger den vid det Linddalen (ca 14 km norr om Ölme) som är här tro:
http://www.hitta.se/kartan#/@59.49506,13.94528,17z
(zooma ut så ser du hur det ligger i förhållande till Ölme som ligger ca 14 km söderut)

Var du på krigflygfält 11/Ölmefältet?
Hur låg banan/banorna (på slutet) om du vet? Man får anta det var ett enda öppet fält i början men man kan ju gissa att på slutet innan allt blev åker igen kanske det bara var en bana eller så kvar som användes aktivt? Om du kan beskriva lite om detta vore det kul. Vet du några andra civila plan som brukade flyga på fält 11/Ölmefältet innan det återgick att bli åkermark igen?
Ös på med det du vet om fältet.

/Bo
bem
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 okt 2014, 18:04

Re: Krigflygfält 11, Ölme ca 25 km öster Karlstad.

Inläggav Kjellf4 » 05 nov 2014, 13:12

Jag tyckte jag var tydlig med att haveriet med Karlskogas Sk 12 inte hade med krigsflygfältet Ölme att göra. Riktigt var vet jag inte, det borde framgå av haverirapporten. Ölme var väl helt enkelt den närmaste större referenspunkten. Jag har själv inte varit på haveriplatsen. När jag kom tillbaka från semestern några dagar efter haveriet så var flygplanet "bärgat" d.v.s. i detta fall sönderslaget av hjälpsamma ortsbor.
Kjellf4
 
Inlägg: 47
Blev medlem: 25 dec 2012, 16:51

Re: Krigflygfält 11, Ölme ca 25 km öster Karlstad.

Inläggav bem » 05 nov 2014, 18:28

OK, tack, då blev det tydligare för mig.
Kul med dina rader om Stieglitz'en som i alla fall hade viss anknyting till Ölmeområdet genom haveriet.
/Bo
bem
 
Inlägg: 38
Blev medlem: 22 okt 2014, 18:04


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst