Bilder + Film från Torslanda / Amhult idag

Foton och andra konstverk som Du vill visa andra.
Lämplig storlek på foton i Galleriet är 750-1200 px på bredsidan. Är bilderna större syns inte hela bilden.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bilder + Film från Torslanda / Amhult idag

Inläggav gearsdown » 28 maj 2014, 21:15

Hej!

Som ny medlem gör jag nu mitt första inlägg i detta forum. Jagf har precis flyttat till Torslanda och fascineras över att här har varit en stor, aktiv flygplats fram till slutet av 70-talet. Tyvärr fick jag inte uppleva denna epok själv (något jag stör mig väldigt på), men vad jag däremot kan ta del av, är hur det ser ut här idag - och även ge möjligheten till andra som antingen arbetat på området under den aktiva tiden, eller som bott eller rest från eller till flygplatsen, alternativt på något annat sätt "upplevt" Torslanda som flygplats och nu vill se hur området ter sig idag.

Eftersom jag har foto som en stor hobby, så tog jag härom dagen en sväng runt området för att på så vis kunna dokumentera området, som idag heter Amhult eller Amhult-Lyse, beroende var man befinner sig på området. Jag passade även på att filma lite grand. Både bilderna och filmerna ligger nu upplagda på bildsidan Flickr likväl som på videosidan Youtube.

Jag tror säkert att många kan finna detta intressant, vare sig du var resenär eller personal, boende i området, eller bara nyfiken då det begav sig - och att nyfiken om hur området är idag, finns där. Området heter som sagt Amhult idag, och är en växande stadsdel... Där flygplatsen tidigare har använts som förvaring, eller för yta till företag av diverse slag, kommer det snart att byggas bostäder. Det är nog blandade känslor kring detta, men en sak är säker - det kan bara bli bättre sett ifrån hur det ser ut idag - och då syftar jag på den delen som ligger i Amhult vid terminalbyggnaderna och bakom dessa. Det kan bara bli bättre, tror jag. Däremot är området Lyse fint med golfbana och bostäder, samt viss bevarad natur. Ett exempel på hur det kan komma att se ut även på norra sidan av området i framtiden.

Skulle detta inlägg ha hamnat i fel forum, så får ansvarig moderator naturligtvis flytta tråden till rätt forum. Tack.

Bästa Hälsningar
Nykomlingen Fredrik

[Bilderna]

https://www.flickr.com/photos/swedeshutter/sets/72157644876316195/

[Filmen]

https://www.youtube.com/watch?v=p81SwUbMA4k&list=UUgBlA-kmLy-EpDU3AqS0QLQ
gearsdown
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 maj 2014, 20:06

Re: Bilder + Film från Torslanda / Amhult idag

Inläggav Hans Krensler » 28 maj 2014, 22:40

Ja du Fredrik - du brakar in här i forumet med en äkta pärla! Härligt vinklade bilder på det som en gång var - tack för det, och hjärtligt välkommen till SFF-forumet :D !

Hans K, som undrar om de "Nissen Huts" som vi ser på ett par bilder är originalhyddor från flygfältstiden...?
Hans Krensler
 
Inlägg: 347
Blev medlem: 24 feb 2008, 18:50
Ort: Schweiz

Re: Bilder + Film från Torslanda / Amhult idag

Inläggav Lars Sundin » 28 maj 2014, 22:50

Många bilder och kul film. Som boende i Stockholm har jag inte sett så mycket av Torslanda när det flögs där. Och jag har bara passerat kanske två gånger under de sista tio åren, och då förgäves sökt orientera mig. Men tornet står väl kvar (restaurang?). Det blev dramatiskt utsatt i höststorman 1969 när det just höll på att byggas.

Litet läsning för dig själv:

- Hans Jakobssons mycket gamla (kvarblivna) sajt som väl var en spinoff när han gjorde ett Torslandascenario för en MS flygsimulator: http://home.swipnet.se/hansj/torslanda/

- SFF har givit ut en bok om Torslanda, se Medlemsservice: http://www.flyghistoria.org/medlemsservice.htm (Även Trafiknostalgiska förlaget gav ut den; kan fås antikvariskt)

- När boken gjordes blev det bilder över efter vad jag förstått. Dessa fanns först fritt tillgängliga på webben, men nu verkar det som de finns i något slag av arkiv, vars tillträdesregler jag inte begrep. Men gör ett försök på http://archive-se.com/se/a/amhult-lyse. ... flygplats/

- "Blå hangaren" kan vara bra att söka på.

- Minnessten: http://www.flyghistoria.org/images_minn ... slanda.htm
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Bilder + Film från Torslanda/Amhult – och några reseminnen!

Inläggav Arne M » 28 maj 2014, 23:59

Hej Fredrik!

Välkommen och tack för bilder och film! Själv har jag begränsade erfarenheter av Torslanda som fungerande flygplats men sommaren 1966 passerade jag flygplatsen på min första resa till Mallorca. Och den resan hade onekligen sina poänger där Torslanda spelade en viss roll. Vi skulle tidigt på fm flyga från Bromma med en DC-6B med mellanlandning på Torslanda för vidare resa till Palma de Mallorca.

Men det började inte så bra eftersom DC-6:an hade haft vissa problem och avgången från Bromma blev rejält försenad. Det talades om att det var motorproblem som låg bakom förseningen. Så småningom kom vi dock iväg och landade på Torslanda där vi fick debarkera. Vi skulle ta emot fler passagerare och kom så småningom ombord igen för vidare flygning söderut.

Det var lite kyttigt i luften och vi fick anmodan om att spänna fast oss. För dem som var ovana var det därför lite obehagligt. Något som inte blev mycket bättre av att yttre motorn på högersidan la av över norra Tyskland. Detta i sin tur resulterade i att vi skulle gå ned i Genève för reparation av motorn. Men med tre fungerande motorer var det förstås inget problem att landa i den schweiziska staden. Vi utlovades även snar reparation av den trasiga motorn. Men timmarna led och vi satt där i transithallen och undrade varför det tog sån tid?!

Till slut meddelades det dock att man inte kunde klara av motorproblemet och eftersom tiden var så långt gången på dagen så skulle vi istället forslas in till Genèves centrum till något hotell för övernattning. Men att skaka fram alla dessa hotellrum till det fullsatta planet tog sin rundliga tid och dessutom skulle det organiseras med bussar. Men några av oss kunde ta taxi istället så vi kom in till det utlovade hotellet lite snabbare för att kunna ordna en sen middag.

Morgonen därefter kom dock positiva besked att motorn hade reparerats med någon del som flugits dit under natten. Så glada i hågen hankade vi oss fram genom luften utan några fler incidenter. I Palma fick vi dock reda på att man där inte hade fått reda på förseningen av planet och att vi tvingats övernatta i Genève. Så de bekanta vi möttes av på flygplatsen var verkligen glada över att få se oss välbehållna efter ett knappt halvt dygns försening. Man hade ju trott det värsta eftersom vi inte hörts av! Man ska ju komma ihåg att det var lite si och så med kommunikationerna på den här tiden före Internet och mobiltelefoner.

Hemresan efter två soliga veckor på Mallåkra bjöd sedan inte på några oplanerade mellanlandningar och/eller motorkrångel. Däremot möttes vi av annat krångel. Mellanlandningen på Torslanda innebar också pass- och tullkontroll före den anslutande inrikesresan till Bromma. Av någon anledning (tips?) hade nämligen tullen beslutat om en rejäl kontroll av alla passagerarna på planet. Detta resulterade förstås i rejäla köer och allting i bagaget dubbelkollades. Exempelvis fick en av passagerarna sin medhavda vattenmellon dissekerad på jakt efter – ja, vad? Antagligen droger. Så tandkrämstuber synades också noggrant liksom en passagerares rullstol som fick en närmare inre inspektion av metallrörskonstruktionen innan allt var klart.

Jag vet ännu i denna dag inte ifall man hittade något suspekt i resenärernas bagage eller vad som hade förorsakat detta extra intensiva tullpådrag just denna dag? Man var som flygresenär liksom inte särskilt van vid en sådan här uppståndelse år 1966 i charterns barndom. Men mellanlandningen på Torslanda blev till ett lite speciellt minne liksom den krångliga nedresan från Torslanda till Palma de Mallorca via Genève med en strejkande motor på DC-6B-maskinen. ;-)
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Bilder + Film från Torslanda / Amhult idag

Inläggav Lars Sundin » 29 maj 2014, 06:11

En komplettering av mina lästips om Torslanda: http://flvet.se/berattelser/det-nya-tor ... -1969.html

Detta är bara en av de många berättelse om upplevelser och annat inom flyget som finns att läsa på Internet, och som man kan tipsa om på SFF forum. Och allt gäller inte flygvapnet. Det nytillkomna underforumet bör som Arne M föreslagit ha en bättre titel, men vi får ta en sak i taget. Det gäller att öppna forumet för allt som finns på webben (och annanstans) om flygets historia i vårt land. Också de insatser som gjorts av svenskar "i förskingringen".

Observera att SFF redan har en mycket omfattande länklista på sin sajt men jag är inte ajour med den.

Lars Sundin, som hittade en massa kul under sin tid som skrivare av webbtips i "Nätkassen" i föreningens tidning SFT. Nätkassen är nedlagd men gamla kassar (förstås med en del hål i) kan nås via SFF-sajten.
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Bilder + Film från Torslanda / Amhult idag

Inläggav gearsdown » 29 maj 2014, 10:02

Hans Krensler skrev:Ja du Fredrik - du brakar in här i forumet med en äkta pärla! Härligt vinklade bilder på det som en gång var - tack för det, och hjärtligt välkommen till SFF-forumet :D !

Hans K, som undrar om de "Nissen Huts" som vi ser på ett par bilder är originalhyddor från flygfältstiden...?


Hej, Hans!

Åh, vad roligt att du benämner mina små "verk" som en pärla. Det tar jag verkligen till mig, ska du veta. Jag har försökt få med så mycket av området som jag hann med, men det är naturligtvis delar som inte är med, dvs yttre ändar på banorna osv. Mitt mål var dock att ge en god överblick över området, men fokus främst på biten kring terminalerna samt även lite "mitt-i-smeten" bilder när jag står vid golfbanan och fotar och filmar. Jag tror på den feedback jag fått, bara fram till nu, att läsarna gillar det de ser. Det glädjer mig!

Vad det beträffar de byggnader som du benämner som "Nissen huts" (jag fick googla på det), så är jag osäker om de är ifrån flygfältstiden. Möjligen har de tillkommit senare för förvaring eller annat. För den lekman (men med stort intresse) som jag är, så kändes det dock som att de skulle kunnat ha att göra med själva flygplatsens funktion - men där får någon som är mer kunnig komma in och fylla i mina okunskaper. Tänkte först att de var ombyggda, mindre hangarer + att jag tyckte att stilen till viss del hade sett ut som hangarer jag sett tidigare - men som sagt; jag kan ha fel.

Tack för din feedback!

Mvh,
Fredrik
gearsdown
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 maj 2014, 20:06

Re: Bilder + Film från Torslanda / Amhult idag

Inläggav gearsdown » 29 maj 2014, 10:14

Lars Sundin skrev:Många bilder och kul film. Som boende i Stockholm har jag inte sett så mycket av Torslanda när det flögs där. Och jag har bara passerat kanske två gånger under de sista tio åren, och då förgäves sökt orientera mig. Men tornet står väl kvar (restaurang?). Det blev dramatiskt utsatt i höststorman 1969 när det just höll på att byggas.

Litet läsning för dig själv:

- Hans Jakobssons mycket gamla (kvarblivna) sajt som väl var en spinoff när han gjorde ett Torslandascenario för en MS flygsimulator: http://home.swipnet.se/hansj/torslanda/

- SFF har givit ut en bok om Torslanda, se Medlemsservice: http://www.flyghistoria.org/medlemsservice.htm (Även Trafiknostalgiska förlaget gav ut den; kan fås antikvariskt)

- När boken gjordes blev det bilder över efter vad jag förstått. Dessa fanns först fritt tillgängliga på webben, men nu verkar det som de finns i något slag av arkiv, vars tillträdesregler jag inte begrep. Men gör ett försök på http://archive-se.com/se/a/amhult-lyse. ... flygplats/

- "Blå hangaren" kan vara bra att söka på.

- Minnessten: http://www.flyghistoria.org/images_minn ... slanda.htm


Hej, Lars!

Tack för din feedback gällande materialet. Det stämmer mycket väl att tornet - ja, eller de båda tornen står kvar; det som jag refererar som det första, var det som satt i den andra terminalbyggnaden, integrerat med själva byggnaden. Det andra tornet är det som står uppe på berget (man ser det tydligt på bilderna). Jag har förkovrat mig i lite material, främst den stora boken om flygplatsen, samt även försökt att fånga information online. Att det efter flygplatsens nedläggning skulle ha varit restaurang verkar mycket riktigt stämma. Det verkar även förekomma information om att att ska ha kunnat hyras som en festlokal. Det verkar som att det har varit någon eldsjäl som drivit tornets öde vidare på detta vis. Fint att det har använts. Tror mig även ha läst (eller hört) att det funnits memorabilia där. Har dock inte tagit reda mer kring detta. En sak är dock säker, och det är att jag gärna skulle vilja komma upp och in i tornet någon dag. Jag behöver bara få veta vem som sköter det idag. Jag får göra lite research, helt enkelt.

Vad roligt att du nämnder Hans Jakobssons sajt, då jag var inne på den senast för ett par dagar sedan. De fakto är att jag letade just efter ett scenario till simulatorn X-Plane, och hade väl sökt på produktens namn och scenario, samt "Torslanda Flygplats", ev med den förkortade beteckningen för denna. Jag skummade igenom lite av det trevliga material som fanns på sidan - och ska även förkovra mig mer i sidan nu när du "påmint mig". Tyvärr har inte mycket hänt där sedan 1999 verkar det som, och något scenario för en modern simulator verkar inte heller finnas. Synd. Blev sugen på att skapa flygplatsen själv till simulatorna. Nåväl...

Vad spännande med de överblivna bilderna! Jag måste kika in på detta så snart jag kan. Ett mycket fint tips. Jag och många andra lär tacka för detta! Blå hangaren har jag läst mig till, brann ner i en anlagd brand precis i början av 80-talet. Tragiskt på flera sätt. Ett av dessa är att vi i eftervärlden inte kunde få se denna byggnad i verkligheten. Det närmaste jag kommit är besök i det caféet i Amhult som tagit byggnadens namn. ;-)

Minnesstenen upptäckte jag vid en av mina många promenader för att lära mig området. För den som är nyfiken, och har möjlighet att besöka denna, så är den belägen intill Torslanda Golfklubbs klubbhus, vid busshållplatsen för busslinje 26. Trevligt att den står där och minner om gamla tider.

Mvh
Fredrik
gearsdown
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 maj 2014, 20:06

Re: Bilder + Film från Torslanda/Amhult – och några reseminn

Inläggav gearsdown » 29 maj 2014, 10:21

Arne M skrev:Hej Fredrik!

Välkommen och tack för bilder och film! Själv har jag begränsade erfarenheter av Torslanda som fungerande flygplats men sommaren 1966 passerade jag flygplatsen på min första resa till Mallorca. Och den resan hade onekligen sina poänger där Torslanda spelade en viss roll. Vi skulle tidigt på fm flyga från Bromma med en DC-6B med mellanlandning på Torslanda för vidare resa till Palma de Mallorca.

Men det började inte så bra eftersom DC-6:an hade haft vissa problem och avgången från Bromma blev rejält försenad. Det talades om att det var motorproblem som låg bakom förseningen. Så småningom kom vi dock iväg och landade på Torslanda där vi fick debarkera. Vi skulle ta emot fler passagerare och kom så småningom ombord igen för vidare flygning söderut.

Det var lite kyttigt i luften och vi fick anmodan om att spänna fast oss. För dem som var ovana var det därför lite obehagligt. Något som inte blev mycket bättre av att yttre motorn på högersidan la av över norra Tyskland. Detta i sin tur resulterade i att vi skulle gå ned i Genève för reparation av motorn. Men med tre fungerande motorer var det förstås inget problem att landa i den schweiziska staden. Vi utlovades även snar reparation av den trasiga motorn. Men timmarna led och vi satt där i transithallen och undrade varför det tog sån tid?!

Till slut meddelades det dock att man inte kunde klara av motorproblemet och eftersom tiden var så långt gången på dagen så skulle vi istället forslas in till Genèves centrum till något hotell för övernattning. Men att skaka fram alla dessa hotellrum till det fullsatta planet tog sin rundliga tid och dessutom skulle det organiseras med bussar. Men några av oss kunde ta taxi istället så vi kom in till det utlovade hotellet lite snabbare för att kunna ordna en sen middag.

Morgonen därefter kom dock positiva besked att motorn hade reparerats med någon del som flugits dit under natten. Så glada i hågen hankade vi oss fram genom luften utan några fler incidenter. I Palma fick vi dock reda på att man där inte hade fått reda på förseningen av planet och att vi tvingats övernatta i Genève. Så de bekanta vi möttes av på flygplatsen var verkligen glada över att få se oss välbehållna efter ett knappt halvt dygns försening. Man hade ju trott det värsta eftersom vi inte hörts av! Man ska ju komma ihåg att det var lite si och så med kommunikationerna på den här tiden före Internet och mobiltelefoner.

Hemresan efter två soliga veckor på Mallåkra bjöd sedan inte på några oplanerade mellanlandningar och/eller motorkrångel. Däremot möttes vi av annat krångel. Mellanlandningen på Torslanda innebar också pass- och tullkontroll före den anslutande inrikesresan till Bromma. Av någon anledning (tips?) hade nämligen tullen beslutat om en rejäl kontroll av alla passagerarna på planet. Detta resulterade förstås i rejäla köer och allting i bagaget dubbelkollades. Exempelvis fick en av passagerarna sin medhavda vattenmellon dissekerad på jakt efter – ja, vad? Antagligen droger. Så tandkrämstuber synades också noggrant liksom en passagerares rullstol som fick en närmare inre inspektion av metallrörskonstruktionen innan allt var klart.

Jag vet ännu i denna dag inte ifall man hittade något suspekt i resenärernas bagage eller vad som hade förorsakat detta extra intensiva tullpådrag just denna dag? Man var som flygresenär liksom inte särskilt van vid en sådan här uppståndelse år 1966 i charterns barndom. Men mellanlandningen på Torslanda blev till ett lite speciellt minne liksom den krångliga nedresan från Torslanda till Palma de Mallorca via Genève med en strejkande motor på DC-6B-maskinen. ;-)


Hej, Arne!

Vilken FANTASTISK berättelse du kommer med. Vad roligt att du har händelsen så färskt i minne. Ja du...vad ska man säga om många av de saker du fick uppleva på den resan? Många saker på en gång, minst sagt. Man får se det som så, att om det var en lågvattenmärke så var förmodligen dina andra flygresor betydligt trevligare, får vi hoppas, hehe. Har du några minnen ifrån flygplanstypen? Är generellt intresserad av flygplan, både äldre och nyare och försöker förkovra mig när jag kan. Själv har jag inte haft chansen att få flyga i ett äldre propellerplan, utan har enbart flugit turboprop i asien. Det är nog inte samma sak. Att ta en sväng i en DC-3:a, 6:a eller liknande farkost hade ju varit rena drömmen. Ser ju "trea" ibland i skyn här i Göteborg, inbillar jag mig. Jag får väl ta tjuren vid hornen och ta reda på mer info, så att man kan hänga med en sväng vid tillfälle. Vilken drömuppfyllare!

Älskar reseskildringar, speciellt när det ingår teknik och roliga detaljer. Din minivariant av en sådan var verkligen "spot-on", Arne. Det kanske finns någon forumtråd för sådana berättelser här på SFF? Har inte hunnit bli varm i kläderna - även om mina fingrar just nu glöder i skrivandets stund.

Mvh
Fredrik
gearsdown
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 maj 2014, 20:06

Re: Bilder + Film från Torslanda / Amhult idag

Inläggav gearsdown » 29 maj 2014, 10:25

Lars Sundin skrev:En komplettering av mina lästips om Torslanda: http://flvet.se/berattelser/det-nya-tor ... -1969.html

Detta är bara en av de många berättelse om upplevelser och annat inom flyget som finns att läsa på Internet, och som man kan tipsa om på SFF forum. Och allt gäller inte flygvapnet. Det nytillkomna underforumet bör som Arne M föreslagit ha en bättre titel, men vi får ta en sak i taget. Det gäller att öppna forumet för allt som finns på webben (och annanstans) om flygets historia i vårt land. Också de insatser som gjorts av svenskar "i förskingringen".

Observera att SFF redan har en mycket omfattande länklista på sin sajt men jag är inte ajour med den.

Lars Sundin, som hittade en massa kul under sin tid som skrivare av webbtips i "Nätkassen" i föreningens tidning SFT. Nätkassen är nedlagd men gamla kassar (förstås med en del hål i) kan nås via SFF-sajten.


Hallå igen, Lars!

Just det! Det här känner jag igen. Minns att jag läste texten, om det kan ha varit i den stora boken om flygplatsen, eller om jag hittat den (texten) på nätet.
Minns att jag läste detta parti med spänning. Hela grejen med att det hade slarvats med infästningen till glasen för det nya tornet, det är ju helt otroligt. Det måste ju verkligen ha varit fullständigt k-a-o-s, såsom jag ser det efter att ha läst texten. Ojoj... Gött att det kunde fixas till på "rätt sätt", iofs hade väl något annat varit helt otänkbart. Undrar vilken stackare som fick skulden för den tabben tro...

Vad det beträffar SFF's länkarkiv så suger jag åt mig denna information. Är som sagt helt novis på detta forum / förening, men förstår att "här finns nog många guldkorn", så att säga. =)

Mvh
Fredrik
gearsdown
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 maj 2014, 20:06

Re: Bilder + Film från Torslanda / Amhult idag

Inläggav gearsdown » 29 maj 2014, 10:36

Just det! Jag måste ju passa på att fråga Er om en detalj på den andra terminalbyggnaden som byggdes: Vad i hela friden är det för lite "hytt" som är uppe på taket, till vänster om själva tornet? Vilken funktion hade denna? Jag har försökt klura lite på detta och inbillat mig att den kanske användes för meteorologen på flygplatsen, till att personalen i denna hade en assisterande roll till dem i själva tornet? Är kanske helt fel ute, men något annat kom jag inte på...

Funderar även på om jag skulle ta och kontakta hembygdsföreningen i Lyse, och se om det finns någon "räv" där som var med när flygplatsen var aktiv. Det borde ju vara så. Jag undrar om jag t o m inte läste något om detta...hur det nu var, om den föreningen hade varit i samband med att den stora boken om flygplatsen gavs ut. Jo, så får det bli. Ska se till att kontakta dem vart det lider. (Drömmer om en guidning på området med någon som var med på den tiden). =)

https://www.flickr.com/photos/swedeshutter/14097094619/

Tack på förhand. Önskar er för övrigt en fin torsdag!

Mvh
Fredrik
gearsdown
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 maj 2014, 20:06

Re: Bilder + Film från Torslanda / Amhult idag

Inläggav Nils-Olof Andersson » 29 maj 2014, 11:25

Hej Fredrik !

Roligt med ditt intresse för historien i ditt område. Kanonbilder !
Som sagts finns ju boken om Flygplatsen på framsidan skriven av "oss som var med" och dessutom en uppdaterad hemsida http://www.torslandaflygplats.se med drygt 1.200 bilder i olika kategorier, flygplan, byggnader, personer mm, under tiden 1923 till nutid.
Sidan fylls på kontinuerligt.

Alla andra på forumet är givetvis välkomna att besöka sidan !!!

Hälsn
NOA
en som var med
Nils-Olof Andersson
 
Inlägg: 330
Blev medlem: 23 feb 2008, 16:04

Re: Bilder + Film från Torslanda / Amhult idag

Inläggav gearsdown » 29 maj 2014, 17:19

Hej, Nils-Olof!

Tack för tipset om sidan samt för din fina kommentar om bilderna jag lagt upp. Har hört lite om den sidan du tipsra om, och har kanske i farten, även besökt den. Har nu kikat närmare på dess mer än digra innehåll - och man fastnar lätt, måste jag säga. Mycket bra material där för en som mig, som älskar gamla bilder.

Stort tack för tipset - den sidan lär jag sitta framför många kvällar.

Mvh
Fredrik


Nils-Olof Andersson skrev:Hej Fredrik !

Roligt med ditt intresse för historien i ditt område. Kanonbilder !
Som sagts finns ju boken om Flygplatsen på framsidan skriven av "oss som var med" och dessutom en uppdaterad hemsida http://www.torslandaflygplats.se med drygt 1.200 bilder i olika kategorier, flygplan, byggnader, personer mm, under tiden 1923 till nutid.
Sidan fylls på kontinuerligt.

Alla andra på forumet är givetvis välkomna att besöka sidan !!!

Hälsn
NOA
en som var med
gearsdown
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 maj 2014, 20:06

Re: Bilder + Film från Torslanda / Amhult idag

Inläggav SED » 30 maj 2014, 16:48

Hej
Efter anmodan från NOA kan jag berätta att den andra byggnaden uppe på gamla stationbyggnaden var en utpost för meteorologassistenterna när de behövde få en bättre utblick än de kunde få nere i op.rummet. Härifrån kunde man också göra ballongsläpp för att fastställa en korrekt höjd på molnbasen när den var otydlig. Här uppe fanns också heliografen som mätte dygnets soltimmar. En spiraltrappa ledde ner till op.rummet.
Det fanns en fråga om nya tornets glasrutor 1969. De rutor som sattes in var en felleverans, som var insatta provisoriskt i avvaktan på de nya vilka hade lång leveranstid. Ingen försening av invigningen var möjlig och man räknade inte med ett så extremt väderunder sensommaren. Det var ganska många personer uppe i tornet, ordinarie besättning plas ett antal byggnadsansvariga som hastigt fick lämna tornet när första sprickan gick, sista man ned var sekunder från att träffas av glassplitter.
Sven-Erik Davidsson (SED)
SED
 
Inlägg: 3
Blev medlem: 07 maj 2008, 15:38

Re: Bilder + Film från Torslanda / Amhult idag

Inläggav gearsdown » 01 jun 2014, 23:43

SED skrev:Hej
Efter anmodan från NOA kan jag berätta att den andra byggnaden uppe på gamla stationbyggnaden var en utpost för meteorologassistenterna när de behövde få en bättre utblick än de kunde få nere i op.rummet. Härifrån kunde man också göra ballongsläpp för att fastställa en korrekt höjd på molnbasen när den var otydlig. Här uppe fanns också heliografen som mätte dygnets soltimmar. En spiraltrappa ledde ner till op.rummet.
Det fanns en fråga om nya tornets glasrutor 1969. De rutor som sattes in var en felleverans, som var insatta provisoriskt i avvaktan på de nya vilka hade lång leveranstid. Ingen försening av invigningen var möjlig och man räknade inte med ett så extremt väderunder sensommaren. Det var ganska många personer uppe i tornet, ordinarie besättning plas ett antal byggnadsansvariga som hastigt fick lämna tornet när första sprickan gick, sista man ned var sekunder från att träffas av glassplitter.
Sven-Erik Davidsson (SED)


Jaha, där ser man! Tänkte att det kunde vara något åt det hållet. Intressant info gällande rutorna i nya tornet. Var det "vanligt" fönsterglas som sattes in till en början?
Lät väldigt dramatiskt med detta väder denna kväll (eller var det ett väder som varade över flera dagar?). Tack för din info i detta ämne.

Mvh
Fredrik
gearsdown
 
Inlägg: 8
Blev medlem: 27 maj 2014, 20:06

Re: Bilder + Film från Torslanda / Amhult idag

Inläggav Lars Sundin » 02 jun 2014, 17:45

Jo, det var ett kortvarigt mycket dramatiskt oväder. Det kom oväntat, verkar ha varit en präktig prognosmisss. Vinden bedarrade rätt snart men följderna sträckte sig över ett par dagar.

Man kan läsa om detta på http://ndb.msb.se/ViewCase.aspx?id=70&l ... .669500001 i "Myndigheten för samhällsskydd och beredskap" (MSB) naturolycksdatabas.

Denna tid i september 1969 arbetade jag på den centrala avdelning i televerket i Stockholm som svarade för för radio- och navigationshjälpmedel åt den civila luftfarten och så fanns det televerksfolk ute i landet som gjorde "det dagliga jobbet" på plats. (Jag var under min 6-åriga verksamhet aldrig i Göteborg men väl i Malmö.) Nåväl jag minns hur det talades om storm-händelsen på jobbet och antagligen hjälptes det till från oss på något sätt. Fast det jag egentligen minns är en berättelse om en brandman som blivit inrullad i en lossliten takplåt som sedan kastades iväg med vinden. Det gick bra vill jag minnas. Kanske det var i Göteborg, men det kan ju ha varit någonannanstans. Eller någon annan gång.

På webben ¨kan man läsa om televerkets insats för luftfartens radioanvändningar: http://gertolof.wordpress.com/category/luftfartsradio/ MIna egna insatser skymtar här och där på min blogg, http://larsan13.wordpress.com/
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Galleri - fotografier, konstverk och annat

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst