18157 B 18A, S 18A

I tjänst 1944-1959
Fanns i två versioner B 18A och B 18B
Antal i Flygvapnet: 62 st B 18A och 120 st B 18B.
S 18A: När B 18B ersatte B 18A modifierades kvarvarande 55 st B 18A till S 18A.
T 18B: 62 st.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

18157 B 18A, S 18A

Inläggav Leif Fredin » 22 maj 2014, 19:51

18157
B 18A
S 18A
Typ SAAB 18
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 397

Levererat till F 1 1945-02-15. Motorer typ STWC3 nr (V) 1234, nr (H) 1172
Godkänt 1945-02-28
Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-41 gällande från och med 1945-05-01.
Ommärkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1946-02-15
Motorer: STWC3 nr 1234, 1172
Besättningen ff överstelöjtnant Falk, fs fanjunkare Oscarsson oskadad
Orsak till haveri: Fsighuven lossnade i luften
Skador flygplan: Fsighuven demolerad
Beräknad reparationskostnad 650:- kr
Undersökningsprotokoll D nr Hav 5

Överlämnat till F 11 1946-10-09 enligt fo B 110/46. Motorer typ STWC3 nr (V) 1234, nr (H) 1172
Märkning 11-57
Till CVV för liten översyn, motorbyte.
Påbörjad 1947-06-25 (?).
Klar 1947-09-27 (?)
Till CVV för modifiering, bl a stjärtförstärkning, installation av Fr VII.
Påbörjad 1950-05-16.
Modifiering klar 1950-07-14.
Klart för leverans 1950-08-02.
Fpl hämtat 1950-08-03.
Till CVV för liten översyn.
Påbörjad 1951-02-16 (?).
Klar 1951-09-10
Till CVV för översyn, motorbyte.
Påbörjad 1954-08-11.
Klar 1954-09-17
Förrådskonserverat 1955-10
Försålt till Airborne Mapping, Ltd, Stocholm jml INKS/SE-88267 1958-08-01

Registrerat SE-CFO
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till B 18 , S 18 och T 18, Saab 18

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster