2119 J 9

I tjänst 1939-1952
Antal i Flygvapnet: 60 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

2119 J 9

Inläggav Leif Fredin » 19 feb 2014, 13:31

2119
Typ Republic EP-1 Model 106
Tillverkare: Republic Aviation Corporation, Farmingdale, Long Island, New York
Tillverkningsnummer: 182-4

Till CVM
Godkänt 1940-04-16
F 8 formation 1940-04-19 med motor typ TWC3 nr 3566
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1940-11-13. Reparation. Införande av ändringar
Formation 1940-11-20

Nödlandning 1941-02-05
Motor: TWC3 nr 3566
Ff fänrik Olausson oskadad
Orsak till nödlandning: Dålig väderlek.
Orsak till haveri: Landat med indraget landningsställ.
Skador flygplan: Större skador å propeller. Kåpor till landningsställ demolerade. Mindre skada å centralvinge och vingklaff.
Beräknat reparationskostnad 4.500:- kr

Verkstad 1941-03-18. Haverireparation
Förråd 1941-05-19
Verkstad 1941-07-04. Reparation
Formation 1941-07-08
Verkstad 1941-10-01. Skyddsbehandling av bränsletank
Formation 1941-10-09

Haveri 1943-07-21. Propellerskott över Grönskär. Märkning 8-36
Motor: TWC3 nr 2377
ff löjtnant Martin Wennerström
Orsak till haveri: Efterbrännare.
Skador motor: Ett propellerblad lätt skottskadat.

Haveri 1944-07-17. Märkning 8-36
Motor: TWC3 nr 2377
ff offasp. vpl. korpral G. Rapp oskadad
Orsak till haveri: Ground loop med påföljande rundslagning.
Skador flygplan: Skador på överbyggnat, kapotteringsbock, landningsställ, fena, spant 4-5, feninfästningar samt sidoroder.
Skador motor: Propellerbladen krökta.
Beräknad reparationskostnad 12.500:- kr

Märkning enligt fo nr A 65 daterad 1944-12-21 gällande från och med 1945-05-01.
Märkning fick ske tidigare enligt flottiljchefs (motsvarande) bestämmande.

Haveri 1945-06-27. Märkning 8-gul G (?).
Motor: TWC 3 nr 2377
Ff offasp, vpl korpral Hagberg oskadad
Orsak till haveri: Ground loop vid landning.
Skador flygplan: Skador på vänster vinge.
Beräknad reparationskostnad 3 000:- kr

Överlämnat till F 11 1945-11-26 (?) med motor typ TW C3 nr 2377
F 11 flottiljverkstad; liten översyn, motorbyte. Påbörjad 1946-05-02, klar 1946-10-08
Överlämnat till F 20 1946-10-14
Märkning 20-80
F 11 flottiljverkstad; motorbyte. Påbörjad 1946-11-30, klar 1946-12-14
Överlämnat till F 11 1948-03-11 med motor typ TWC3 nr 3169
Kasserat 1949-12-31. Gångtid 686:50 tim. Antal flygningar 853 st.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till J 9, Seversky Republick EP-106

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster