817, P 1

I tjänst 1936-1947
Antal i Flygvapnet: 10 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

817, P 1

Inläggav Lars Larsson » 16 feb 2014, 16:16

817
P 1
Typ: Sparmann S1-A
Tillverkad av Sparmanns Flygverkstäder, Lilla Essingen, Stockholm
c/n: 10
Tillverkningsår: 1937


1937 Levererad till F1 märkning 1-98
1937-12-27 Godkänd
1942-05-28 Haveri vid Älunda gård,Eskilstuna. Trädkollision,felbedömning.Ff oskadd.
1942-10-23 Kasserad, totalhaveri.

Gångtid: 340 timmar
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 817, P 1

Inläggav Leif Fredin » 27 feb 2014, 14:11

Tillverkare: Ing. E. Sparmanns Flygplanverkstad, Lilla Essingen, Stockholm.
Tillverkningsnummer: 10

Godkänt 1937-12-27
Levererat till F 1 1938-01-28 med motor typ GpM nr 8971
Märkning 1-98
Verkstad 1938-03-03 Höger vinge reparerad
Formation 1938-03-05
Verkstad 1938-11-01. Diverse arbeten
Formation 1938-11-04
Verkstad 1939-03-21
Formation 1939-04-01
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Verkstad 1940-09-01. Reparation av bensintank.
Formation 1940-10-05

Nödlandning 1942-05-28 vid Hållsta i trakten av Eskilstuna, märkning 1-98
Motor: Gp M nr 8971
Ff fänrik Sven Vejde oskadad
Orsak till nödlandning: Motorns gång ojämn.
Skador flygplan: Höger vinge totalhavererad. Vänster vinge skadad vid vingnocken. Landningsstället tot.hav. Stabilisatorn tot.hav. Höger höjdroder tot.hav. Jordledningskabeln på främre strömbrytaren avsliten.
Skador motor: Propellern sönderslagen, kass. Motorfundamentet v. sida intryckt. V. bakre infästn.beslag på motorn spräckt. Ventilkåpan på cyl. 1 är intryckt. Avgasröret tillstukat. Motorplåtarna deformerade. Bakre bränslepump avslagen vid inloppet till pumpen.
Beräknad reparationskostnad 12.000:- kr

Verkstad 1942-05-29
Kasserat 1942-10-23. Gångtid 339:30 tim. Antal flygningar 1427 st. Motor typ Gp M nr 8971
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 817, P 1

Inläggav Bengt Ekbladh » 04 maj 2017, 15:49

Haveri 1942-05-28 Älunda gård (Eskilstuna). Nr 817. F1-98.

Haveri under orienteringsflygning. Efter avancerad flygning vid Tandla har ff utfört nödlandningsövningar och då upptäckt att fpl varit feltrimmat. Ff har uppfattat att trimningsanordningen varit borttagen och har därför ej försökt trimma om fpl. Ff har genomfört en vänstersväng så snävt att fpl överstegrats och sjunkit igenom ¡ trädtoppshöjd. Fpl kolliderade med ett träd och slog ¡ marken. Ff undkom oskadd.

Orsaken torde ha varit felbedömning hos ff ¡ förening med medicinska besvär.

817 (11) 371227 1-98 1-98 1-98 421023 Totalhaveri 420528 340

https://svfplhist.home.blog/p-1-sammans ... -haverier/
Bengt Ekbladh
 


Återgå till P 1, Sparmann S 1-A

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst