21126, J 21A-1

I tjänst:
J 21A: 1945-1954, Antal i Flygvapnet
J 21R: 1949-1957, Antal i Flygvapnet: RA 30 st+4 provflygplan och 30 st RB

Moderator: Sven-Erik Jönsson

21126, J 21A-1

Inläggav Klas Andersson » 17 sep 2013, 20:16

21126

SAAB J 21A-1
Levererad 46-07-01 till F9, Kod :Gul ?
Godkänd 46-07-08
Haveri 48-07-09, kollision med 21126 vid Husaby
Kasserad 48-08-25

Haverirapporen nedan
Platsen för Haveriet är närmare Skälvums Kyrka än Husaby ,strax norr om Vägg 44
(Det blev 4 dar i buren för piloten !)
http://www.flyghistoria.org/image_forum ... 26_140.pdf

http://www.flyghistoria.org/image_forum ... 21_126.pdf

http://www.flyghistoria.org/image_forum ... 26_140.pdf

http://www.flyghistoria.org/image_forum ... 26_140.pdf

Data nedan förmedlade av Bertil Andersson
skanna0012.jpg
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: 21126, J 21A-1

Inläggav Leif Fredin » 09 feb 2014, 15:30

Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Trollhättan

Levererat till F 9 1946-07-01
Godkänt 1946-07-08
F 9 flottiljverkstad; reparation. Påbörjad 1946-10-01, klar 1946-10-25

Totalhaveri 1948-07-09 vid Husaby kyrka, nära Lidköping. Kollision i luften med 21140. Märkning 9-gul H
Motor typ DB 605 nr 2057
Ff furir Leif Alfred Alm (GFSU:1) räddade sig med fallskärm.

Kollision under roteflygning varvid fpl blev manöverodugligt. Ff lämnade fpl, som slog ned c:a 300 m nordväst Skälvums kyrka. Vid nedslaget fattade fpl eld och totalhavererade.

Kasserat 1948-08-25. Gångtid 107 tim. Antal flygningar150 st. Med motor typ DB 605 nr 2057
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 21126, J 21A-1

Inläggav Bengt Ekbladh » 02 maj 2015, 20:49

J 21A-1 21126 kollision med 21140

1948-07-09 - Husaby k:a nära Lidköping
Haveri med fpl 21126 till följd av kollision i luften med fpl 21140 vid flankundergång i samband med samling i rote på en höjd av 1.200 m efter skolmässig anfallsövning.
Händelseförlopp
Ff (LA) i 21126 flög som rotetvåa. Sedan rotechefen (RN) i 21140 efter samlingen lagt sig framför och till vänster om tvåan, svängde rotechefen 50 grader åt vänster och gick därefter rakt ut.
Tvåan gick härvid under rotechefens fpl för att inta plats för vänster flankformering. Genom denna manöver kom ff att ligga omkring 20 m framför och 75 m till vänster om rotechefen. I syfte att komma i rätt läge i förhållande till rotechefen sökte ff göra flankbyte under rotechefens flygplan.
Omedelbart sedan tvåan under manövern förlorat rotechefen ur ögonsikte kolliderade han med sitt stjärtparti med höger vinge på rotechefens flygplan. Rotetvåan (21126) kunde först stabilisera sitt fpl som dock kort därefter började rotera. Ff företog katapultutskjutning och landade utan skador.
Rotechefen i 21140 kunde trots skador på höger vinge, pitotrör och antennmast genomföra en normal landning utan anmärkning på F9. ...Rotetvåan: ff:furir/GFSU:1 ,Rotechefen: ff:fu/GFSU:1
Haveriorsak
Orsaken till haveriet har varit ouppmärksamhet och bristande aktsamhet av ff (rotetvåan). Han fick under 4 dagars vaktarrest tid att begrunda fallskärmsnedfärdens synintryck.
Bild finns::Götene brandkår har släckt eldsvådan i det havererade flygplanet (GP)

se...
http://www.svfplhist.com/21/2112621140.jpg

Kolla även mer hav.bilder av 21126...här får ni ev. söka?
https://scontent.farn2-1.fna.fbcdn.net/ ... e=5B08E517
Bengt Ekbladh
 


Återgå till Saab 21

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst