Ny klick-väg tillbaka till hemsidan

Frågor om datoranvändning och forumtekniska frågor, som inte har med flyghistoria att göra.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Ny klick-väg tillbaka till hemsidan

Inläggav Lars Sundin » 17 jul 2008, 11:30

Det verkar som nyligen tillkommit en möjlighetet att ta sig till hemsidan med hjälp av en "understruken text" högst upp på forum-sidorna lydande "Svensk Flyghistorisk Förening - www.sff.n.se ". Det är bra tycker jag.

Sedan är det ju ibland svårt att veta vad som lönar sig att klicka på. Ibland framgår inte "klickbarheten" (alltså att det ges en länk till en annan plats på webben) så tydligt med de färger och andra indikeringar forumet nyttjar.

Själv klicker jag gärna på allting som verkar klickbart. Litet som när Charlie Chaplin ville skuva på allt som verkar skruvbart i en känd film.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Ny klick-väg tillbaka till hemsidan

Inläggav Arne M » 17 jul 2008, 15:35

Lars Sundin skrev:Det verkar som nyligen tillkommit en möjlighetet att ta sig till hemsidan med hjälp av en "understruken text" högst upp på forum-sidorna lydande "Svensk Flyghistorisk Förening - www.sff.n.se ". Det är bra tycker jag.

Sedan är det ju ibland svårt att veta vad som lönar sig att klicka på. Ibland framgår inte "klickbarheten" (alltså att det ges en länk till en annan plats på webben) så tydligt med de färger och andra indikeringar forumet nyttjar.

Själv klicker jag gärna på allting som verkar klickbart. Litet som när Charlie Chaplin ville skuva på allt som verkar skruvbart i en känd film.

Lars S


Ett bra sätt att upptäcka "dolda" klickbara länkar på en sajt är förstås att med musen skanna av texter och logotyper (exempelvis SFF-loggan uppe till vänster) på den aktuella sidan för att se om texten då blir understruken och/eller muspekaren ändrar utseende till en hand med ett utsträckt pekfinger. Händer detta så är det bara att klicka för att se vart man kommer. :-)

Man kan väl alltid misstänka att symboler/logotyper är försedda med någon länk till typ hemsidans startsida exempelvis. Efter ett tag känner man nog på sig var det är värt att leta på en websida för att hitta de dolda länkarna.
Arne M
 
Inlägg: 368
Blev medlem: 26 feb 2008, 15:27

Re: Ny klick-väg tillbaka till hemsidan

Inläggav Lars Sundin » 18 jul 2008, 07:36

Arne M skrev:...
...

Ett bra sätt att upptäcka "dolda" klickbara länkar på en sajt är förstås att med musen skanna av texter och logotyper (exempelvis SFF-loggan uppe till vänster) på den aktuella sidan för att se om texten då blir understruken och/eller muspekaren ändrar utseende till en hand med ett utsträckt pekfinger. Händer detta så är det bara att klicka för att se vart man kommer. :-)

Man kan väl alltid misstänka att symboler/logotyper är försedda med någon länk till typ hemsidans startsida exempelvis. Efter ett tag känner man nog på sig var det är värt att leta på en websida för att hitta de dolda länkarna.


Jo precis!

Att göra loggan klickbar har tidigare Emil L föreslagit (och även jag, i mail till webmaster) så det var klart att jag upptäckte möjligheten när den implementerades.

"Att skanna med musen"; jo det är just det jag gör. Men man tycker ju att man som normalt seende inte skall behöva använda "Braille-metoder" för att läsa ett inlägg eller en text på en webbsida. Själv brukar jag som författare använda understrykning när jag dolt en länk, men är ju inte säker på att detta uppmärksammas av alla läsare. Och ibland är ju en understrykning i en text faktisk bara en understrykning. (När blir texten röd förresten? Det är väl inte bara på min dator?)

Jag erinrar mig ett tidigt inlägg från Jan Holmqvist där den bristande kontrasten mellan vanlig text och text med en dold länk bakom påpekades (om jag fattade rätt).

Det verkar som möjligheten att anpassa utformningen av phpBB standardutförande är begränsad. Sålunda påpekade webmaster nyligen i ett inlägg att han inte kunde modifiera godkännandeproceduren så mycket som man kanske skulle vilja, fast detta är ju en helt annan systemaspekt än den grafiska.

Lars S, som kämpar hårt för att komma under andelen 20 % av inläggen ;-)
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen


Återgå till Data- och forumfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst