29135 J 29A

I tjänst: 1951-1976
Antal i Flygvapnet av typ J 29A, J 29B, J 29D, J 29E och J 29F: 585 st
Av typ S 29C: 76 st

29135 J 29A

Inläggav Leif Fredin » 07 jan 2014, 15:24

29135
J 29A
Typ SAAB 29A
Tillverkare: Svenska Aeroplan AB, Linköping
Tillverkningsnummer: 29.135

Levererat till F 13 1952-03-27
Godkänt 1952-04-15

Haveri 1954-11-29. Märkning 13-blå B

Totalhaveri 1956-08-23, 7 km nordväst Gamleby. Märkning 13-blå B
Gångtid 696,4 tim.
Ff fänrik Sven G. Enlund (FFSU) räddade sig med fallskärm.

Kasserat 1957-02-12 med motor typ RM2 nr 5026
Leif Fredin
 
Inlägg: 3922
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 29135 J 29A

Inläggav Bengt Ekbladh » 31 maj 2018, 21:54

29135 J 29A
...
Om Totalhaveriet 1956-08-23, 7 km nordväst Gamleby. Märkning 13-blå B
...G-stall,vikning, stall sägs.
OFYL sa::
Planet störtade under fingerad strid
Planet som störtade utanför Gamleby övade, tillsammans med ett annat plan, jaktstrid på hög höjd. Det kom i okontrollerad spinn och föraren tvingades skjuta ut sig i katapultstolen.

Enligt OFYL - orientering för flygsäkerhetstjänsten - skulle de båda planen öva jaktstrid med början på 10 000 meters höjd. Stiden skulle avslutas på lägst 5 000 meter eller när en av flygförarna kom i skjutläge.
Rotechefen hade stor vana vid jaktstrid medan rotetvåan, (fänrik Enlund), hade utfört åtta jaktstridspass och avancerad stridsmässig flygning.
Planet som störtade kom in snett bakom det andra planet på 10 000 meters höjd.
"Striden utvecklade sig till en kurvstrid i vänstervarv under successiv höjdminskning".

"På 5 800 meters höjd och vid 350 kilometer i timmen kom planet i g-stall. Flygplanet "satte sig" och vibrerade. Flygföraren släppte inte efter med rodren utan försökte bibehålla flygplanet i en sväng, varvid det vek sig åt vänster och fortsatte i ett par kvickrollar som övergick i snabb vänster spinn".

För att få flygplanet ur spinnen gav piloten full gas och fällde in vingklaffarna. Farten var runt 300 kilometer i timmen och planet fortsatte spinna utan ändring. Vid 3 000 meters höjd fällde piloten huven och utlöste katapultstolen.

Piloten Enlund fick en kraft chock vid utskjutningen och såg inte när stolen frigjordes. När han kom till fullt medvetande utlöste han fallskärmen som utvecklade sig på 1 000 meters höjd och han landade oskadd på gården Baldersrum.
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 5587
Blev medlem: 23 feb 2008, 15:18
Ort: Gävle


Återgå till J 29, S 29C, Saab 29 Tunnan

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster