28060, J 28A

I tjänst: 1946-1968
Antal i Flygvapnet: J 28A: 70 st, J 28B: 310 st, J 28C: 57 st
J 28A och J 28B: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1/FB.5
J 28C: De Havilland D.H. 115 Vampire Trainer Mk 55

Moderator: Sven-Erik Jönsson

28060, J 28A

Inläggav Lars Larsson » 12 okt 2013, 12:59

28060
J 28A
Typ: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1
Tillverkad av English Electric Aircraft,Preston,Lancashire,Storbritannien
c/n:
Tillverkningsår: 1947

1947-06-20 Till F13 Kod F13-gul A
1947-08-02 Godkänd
? Till F3 Kod F3-
1952-01-16 Haveri vid Gillberga gård,F3.Fågelkollision.Ff oskadd.
1952-04-07 Kasserad, totalhaveri.

Gångtid: 325 timmar
Lars Larsson
 
Inlägg: 3156
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:50

Re: 28060, J 28A

Inläggav Leif Fredin » 04 nov 2013, 09:20

28060
J 28
Typ: de Havilland D.H.100 Vampire Mk.I
Tillverkare: English Electric Aircraft, Preston, Lancashire, Storbritannien

Levererat till F 13 1947-06-20
Godkänt 1947-08-02

Nödlandning 1947-08-17
Motor typ RM1 nr 1392
Ff offasp vpl furir B.E. Wikström (GFSU:2) oskadad.
Skadornas omfattning: Fpl: Vänster sidoroder kass. Fena mindre skadad.
Beräknad kostnad 1.500:-kr.
Orsak till haveri: Nödlandning. Ff offasp Wikström har på grund av tillfällig hastighetsskillnad samt bländning av solen varit orsak till kollision (med 28062).

Haveri 1947-08-26. Märkning 13-gul J
Ff Offasp. Vpl furir B.E. Wikström (GFSU:2) oskadad
Skador fpl: Höger och vänster vinge, landställsben och luckor skadade. Diverse mindre
skador å kropp och stjärtparti.
Kostnad 5.000:- kr.
Skador motor typ RM1 nr 1392: Brännkammarhuvud (nr 10) sprucket. Skador å diverse motordetaljer och ledningar.
Kostnad 5.000:- kr

Till F 13 verkstad för reparation.
Påbörjad 1947-08-27.
Klar ?

Typbeteckning ändrad till J 28A jämlikt ToMT 830-5B daterad 1948-08-11.

Haveri 1949-03-23
Motor typ RM1 nr 1392
Ff offasp furir 5526-01-47 Staaf (GFSU:2) oskadad
Skadornas omfattning motor: Bakre lager skurit, Närliggande detaljer skadade. Motorn sänd till CVM för undersökning
Beräknad kostnad motor 1.000:- kr

Till F 13 verkstad för vingbyte.
Påbörjad 1949-05-15.
Klar 1949-09-03
Till CVM 1950-02-22 för kapning av vingspetsar jämlikt ToMÄ 28-835-Ä3.
Klar 1950-03-08.
Överlämnat till F 3 1951-11-28

Haveri 1952-01-16 vid Gillberga gård, 4,5 km nordnordost Malmslätt. Märkning 3-gul A
Ff furir 74-18-47 Larsson (AFT) obetydlig skråma i ansiktet.

Under ingång för landning efter normal roteflygning på 3000 – 5000 m höjd mötte en rote J 28 på 200 m höjd en flock storskrakar. Rotetvåan kolliderade med en del av fåglarna, varvid bl a ett stort hål uppstod i framkanten på vänstra vingen och höger luftintag igentäpptes. Föraren måste buklanda på en åker vid Gillberga gård, 4,5 km nordnordost Malmslätt.

Till CVM 1952-02-07 för reparation
Kasserat 1952-04-07. Gångtid total 325,6 tim. Antal flygningar 619 st.
Senast redigerad av Leif Fredin 22 maj 2016, 04:57, redigerad totalt 1 gång.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:58

Re: 28060, J 28A

Inläggav Bengt Ekbladh » 01 dec 2013, 18:34

J 28A 28060

Ibland var det tätt mellan tillbuden.
Leif skriver om haveriet 1947-08-26.
Men redan 1947-08-17 sker ett tillbud när 28060 och 28062 har "en närkontakt" i luften.
Kostar 1500:-/plan
Bengt Ekbladh
 
Inlägg: 6824
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:18
Ort: Gävle


Återgå till J 28 Vampire

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster

cron