28025, J 28A

I tjänst: 1946-1968
Antal i Flygvapnet: J 28A: 70 st, J 28B: 310 st, J 28C: 57 st
J 28A och J 28B: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1/FB.5
J 28C: De Havilland D.H. 115 Vampire Trainer Mk 55

Moderator: Sven-Erik Jönsson

28025, J 28A

Inläggav Lars Larsson » 12 okt 2013, 11:42

28025
J 28A
Typ: De Havilland D.H. 100 Vampire F.1
Tillverkad av English Electric Aircraft,Preston,Lancashire,Storbritannien
c/n:
Tillverkningsår: 1946

1946-12-21 Till F13 Kod F13-röd K
1947-01-08 Godkänd
1952-02-06 Till F3 Kod F3-
1954-06-11 Till F20 Kod F20-röd L
1955-05-31 Kasserad.Såld till Dominikanska republikens flygvapen.

Gångtid:

1955 2704 ,Dominikanska republikens flygvapen.
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 28025, J 28A

Inläggav Leif Fredin » 04 nov 2013, 09:53

28025
J 28
Typ: de Havilland D.H.100 Vampire Mk.I
Tillverkare: English Electric Aircraft, Preston, Lancashire, Storbritannien

Levererat till F 13 1946-12-21
Godkänt 1947-01-08
Till F 13 1948-03-21 verkstad för reparation.
Klar 1948-05-28

Typbeteckning ändrad till J 28A jämlikt ToMT 830-5B daterad 1948-08-11.

Haveri 1949-09-05
Motor typ RM1 nr 1546
Ff fänrik 8031-09-44 Juhlin
Nödlandning. Fälltankar tömdes ej.

Haveri 1949-09-14
Motor typ RM1 nr 1546
Ff löjtnant 851-01-42 Renström
Huvsprängning.

Till CVM 1950-05-15 för kapning av vingspetsar jämlikt ToMÄ 28-835-Ä3.
Klar 1950-06-03.
Till CVM 1951-09-12 för liten översyn.
Klar 1952-02-26
Överlämnat till F 3 1952-02-26
Överlämnat till F 16 1953-04-09

Tillbud 1953-08-13
Motor typ RM1 nr 1360
Ff kadett/vpl sergeant 5292-1-49 Littmark,Rolf Reinhold oskadad
Skadornas omfattning Inga.

Ur utredningsrapport
Kort redogörelse över händelseförloppet, övningens natur etc.
Ff ingick som 2:a i en grp, som utförde lågnavigering (D=475 km flygtid 54 min). Fpl var utrustat med fulla fälltankar. Ff skulle leda grp en senare delsträcka av navigeringen och koncentrerade sig under flygningen så på detta, att han glömde bort att kontrollera bränslemätarna. 140 km från basen (F 16) upptäckte ff plötsligt att bränslemätarna visade 375 l endast. Övnledaren, som följde grp, beordrade ff, att tillsammans med ff:s rotechef gå mot F 15, som låg närmast för landning (D=75 km). Ff steg till 2500 m och planerade sedan mot F 15, samt landade u a. Vid utrullning visade bränslemätarna 100 l. Efter inkörning och kupering av motorn kontrollerade ff fälltankarna och fann att båda var fyllda till ¾. Vädret vid flygningen: nästan helklart. (Fpl tankades och ff flög F15 – F 16 u a).

Utlåtande och förslag till åtgärder

Läckage i bakventil (Rolsventil) för fälltankarna var orsaken till att dessa ej tömdes. Ff har brutit mot givna instruktioner och ej kontrollerat att bränslemätarna underskridit läget ”kl 3”, men med hänsyn till att ff var under inflygning på fpltypen och var ovan att flyga reaplan på låg höjd, bör han icke straffas för det inträffade tillbudet.

Beslut
Tillbudet har förorsakats av att smuts eller dylikt har hindrat ventilen att fungera.
Målet hänskjutes till åklagaren.

Uppsala den 20/8 1953
G. Odqvist
CF 20/
Ralf Ericsson
Löjtnant

Tillbud 1954-06-11. Märkning 20-röd L
Till CVM 1955-04-27 för förrådsförvaring
Försålt till AB Henry Wallenberg Co enligt INK skrivelse av 1955-09-02
Levererat till Svensk Flygtjänst AB 1955-11-18

Till Dominikanska Republiken, 2704
Senast redigerad av Leif Fredin 21 maj 2016, 08:50, redigerad totalt 2 gånger.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 28025, J 28A

Inläggav Bengt Ekbladh » 01 dec 2013, 20:09

J 28A 28025

1948-02-20 får 28025 motorstopp (motor RM1 1533, 9 ggt då), och måste nödlanda 15 km S.Färnebofjärden, norr om sjön Hallaren.
Få skador verkar det blivit då kostnaden "bara" blev 2000:-
Bengt Ekbladh
 


Återgå till J 28 Vampire

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst