av Paul R Compton » 19 sep 2012, 22:26
Hej Martin!
tveksamt att något av SE-ARF återstår. Jag har en anteckning att kroppen fanns kvar på Norrköping/Kungsängen 1990 men utan vingar, motor och i 'uselt skick'. Troligen någon annan som kan ge ett bättre svar.
....och historiken från min databas.
SE-ARF
Auster J/1 Autocrat
C/n 1869
YoM 1946
19460129 British CofA #7403 as SE-ARF, Owner, AB Hans Osterman, Stockholm
19460302 Receipt BofS Taylorcraft Aeroplanes (England) Ltd, Thurmanston/AB Hans Osterman, Stockholm, 7 aircraft = SEK 98,922:56 (SE-ARB,C,D,E, F, G & H)
19460320 Appl for Reg AB Aero Service, Stockholm
19460323 BofS AB Hans Osterman, Stockholm/AB Aero Service, Stockholm
19460523 Ir CofA/CofR
19460528 CofA #539
19460528 Reg CofR #448 AB Aero Service, Stockholm
19470118 Glider tug installation fitted and approved (based Bulltofta)
19480122 AB Ostermans Aero, Stockholm
19480402 CofA lapsed until 0411
19480506 Incident, Bromma airport, propstrike during engine runs
19480822 Incident, Aspa Bruk, forced landing due to poor weather, sustaining damage to prop
19480912 Accident, Skå-Edeby, LH gear, prop and exhaust seriously damaged and RH gear partially damaged following heavy landing
19481011 CofA lapsed until 19490411
19490610 BofS AB Ostermans Aero, Stockholm/Pilotforeningen, Varberg (SEK 14,250)
19490630 Varbergs Flygklubb, Varberg
19490812 Accident, Nordbjerg airstrip, Anholt, Denmark, prop broken and damage to gear and strut fastenings following landing on uneven section of r/w
19491029 CofA lapsed until 19500426
19510426 CofA lapsed until 0518
19510510 Ir CofA until 0525
19550518 CofA lapsed until 0709
19550919 BofS Varbergs Flygklubb, Varberg/F:a Aerofoto, Sjöqvist & Fyhrlund, Vetlanda (SEK 12,000)
19551123 F:a Aerofoto, Sjöqvist & Fyhrlund, Vetlanda
1956xxxx enl. LEL uthyrt till Aeroklubben i Göteborg
19570702 Accident, invid Rådasjön ca 3,5 km NO om Mölndal (mellan Råda o. Boråsvägarna) nödlanding efter minskad motor effekt, sönder bruten vinge och landställ, kroppen deformerad, ansågs vara totalhaveri. (TAT 2531:35)(see photos)
19580418 Repair carried out by Bröd. Fredericsons Flyg-Service, Torslanda
19600320 CofA lapsed until 0413
19620217 CofA lapsed until 0507
19670630 CofA lapsed
19680131 F:a Aerofoto, Sjöqvist & Fyhrlund, Vetlanda (address change within Vetlanda)
19711207 Canx as Unairworthy since at least three years>(Fuselage extant in 'bad shape' and stripped of useful components, Norrköping/Kungsängen 1990)
TAT
19460930 60
19470314 285
19480331 542
19490429 789
19530429 1099:40
19540528 1158:15
19550707 1225:30
19551214 1340:10
19560509 1429:30
19570427 1696:15
19590320 1973:25
19601030 2282:10
19620507 2745:30
19630418 2959:05
19640511 3201:25
19650526 3376
19660518 3586
Reference credits: Riksarkivet, LFV, TS, Lars Lundin (Aeroklubben i Göteborg info) & Benny Karlsson (extra haveri/tillbud detaljer)
Senast redigerad av
Paul R Compton 21 aug 2018, 02:15, redigerad totalt 6 gånger.