E.2 nr 336, 330, 457, A 1 nr 457, 092, 592, 192, 1692

Användes 1916-1935.
Antal i Flygvapnet: 11 st
Fanns vid F 1, F 3, F 4 och F 5.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

E.2 nr 336, 330, 457, A 1 nr 457, 092, 592, 192, 1692

Inläggav Leif Fredin » 27 sep 2013, 09:52

Typ: Phönix C.I
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden Malmslätt
Tillverkningsnummer:

Till F 3 1927-04-26 som E.2 nr 336. Motor typ Hispano-Suiza nr 202199. I förråd.
Godkänt 1927-04-26.
I tjänst 1927-06. Numrerat 330
Verkstad 1927-11. Reparation av motorbädd etc. Motor typ Hispano-Suiza nr 2595 inmonterad.
Överlämnat till F 4 1928-02-27. Motor typ Hispano-Suiza nr 202207
Numrerat 457 1928-04
Planet nedmonterat, packat och avsänt till Malmslätt den 1928-06-22
På verkstad.
Typbeteckningen ändrad till A 1 1928-07-01
Generalstabskurs 1928-07-12
Förråd 1928-07-30
I tjänst (vid F 3) 1928-08-10

Haveri 1928-08-16 vid landning vid Skövde. Landningsställ och vingar ramponerade. Nedmonterat och hemtransporterat å järnväg.

CFM 1928-08-22. Reparation. Motor typ HS nr 202199 inmonterad
Förråd 1928-10-23
C.F.M. 1928-11-26.
Återlämnat till F 4 1929-01-09.
Verkstad 1929-01-19. Belysning och kulspruta inmonterat.
I tjänst 1929-01-25. Motor typ HS nr 201752 inmonterad. Nödlandning i Umeå på grund av motorfel. Ny motor typ HS nr 422540 inmonterad.
Verkstad 1929-04-06. Översyn.
I tjänst 1929-04-23
Verkstad 1929-05-05. Motorbyte. Reservtanken urmonterad. Motor typ HS nr 202199 inmonterad.
Avsänt per järnväg till Flygskolkåren 1929-05-31
Överlämnat till FSK 1929-05-31
Verkstad 1929-06-14. Reparation av stolen, sargen, kylaren, 1 st vattenrör, 1 st oljerör, packningen och vattenpumpen. Ersatt: bultar för sporrens fastsättning samt 1 st sporrskopa. Vingarna monterade.
Numrerat 092
Formation 1929-06-22
Numrerat 592 enligt skrivelse FS, TB nr T.465 daterad 1929-07-08
Verkstad 1929-09-09. Vingarna nedmonterade. Inmonterat eldsläckningsanordning. Ersatt vänster undre skevningsroderlina samt 1 st sporrskopa. Reparation av beslaget för sporren samt motorns täckplåtar.
Förråd 1929-09-13
Verkstad 1930-02-05. Motorbyte. Motor typ HS nr 202205 inmonterad. Planet uppmonterat och tvättat. Färgen bättrad. Inmontering av sele i fram- och baksits, eldsläckningsapparat samt startanordning. Sidoroderlinorna utbytta.
Formation 1930-04-22
Förråd 1930-09-01. Planet nedmonterat
Till CFM 1930-11-28
Överlämnat till F 1 1930-12-16. Fpl vid CFM för översyn.
Numrerat 192
F 1 formation 1931-02-20 med motor typ HS nr 422414.
Förråd 1931-05-01
Formation 1931-07-
Förråd 1931-11-01
Till CFV 1932-02-04 för reparation
Numrerat 1692 1932-03 enligt skrivelse FS, TB nr H.120 daterad 1931-11-18
F 1 formation 1932-05-31
Till CFV 1932-06-20 för reparation
Formation 1932-07-16
Verkstad 1933-03-16; motorbyte. Motor typ HS nr 201788 inmonterad
Formation 1933-03-24
Förråd 1933-06-12
Materielreserv enl FS, MB nr 18 daterad 1934-01-05
Kasserat 1935-06-14
Leif Fredin
 
Inlägg: 3921
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till A 1 Phönix C.I Dront E.2

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 0 gäster