Egen avd. för militära flygplan

Frågor om datoranvändning och forumtekniska frågor, som inte har med flyghistoria att göra.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Egen avd. för militära flygplan

Inläggav Mats Averkvist » 23 jul 2013, 07:39

Med anledning av frågeställning på annan plats på forumet:

Hur skulle det vara att likt civilregistret också upprätta en avdelning för militära flygplan med index efter Fv-nummer? Då kan vem som helst tillföra uppgifter t ex haverirapporter utan att belasta Sven-Erik.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Egen avd. för militära flygplan

Inläggav Bengt Ekbladh » 23 jul 2013, 12:13

Det tycker jag är en utmärkt ide Mats.
Har faktiskt tänkt föreslå det själv, men det har inte blivit av.

Vad säger ni andra?
mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Egen avd. för militära flygplan

Inläggav Bengt Ekbladh » 26 jul 2013, 19:03

Mats Averkvist skrev:Med anledning av frågeställning på annan plats på forumet:
Hur skulle det vara att likt civilregistret också upprätta en avdelning för militära flygplan med index efter Fv-nummer? Då kan vem som helst tillföra uppgifter t ex haverirapporter utan att belasta Sven-Erik.
Bengt Ekbladh skrev:Det tycker jag är en utmärkt ide Mats.
Har faktiskt tänkt föreslå det själv, men det har inte blivit av.
Vad säger ni andra?
mvh Bengt


Ja det var ju ett mäktigt gensvar....!
Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Egen avd. för militära flygplan

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 27 jul 2013, 08:42

Hej!

Instämmer med att förslaget är bra och jag lägger gärna upp en kategori (rubrik) för Militära flygplan.
Tacksam för förslag på hur strukturen skall se ut. Det är ju många olika flygplantyper om varje typ skall ha en underrubrik. Vissa typer kan man eventuellt slå ihop. Bör sorteringen sedan vara efter individnummer? För varje flygplan vore det intressant om man kan lista under vilka perioder respektive kod varit gällande, större modifieringar, ev. flygtid. m.m. Detta är endast mina så här hastigt påkomna tankar.
Men återkom gärna med förslag här i tråden, så har alla möjlighet att påverka. Är borta en del närmaste tiden och har då inte möjlighet att läsa eller svara på inlägg direkt.

/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9839
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Egen avd. för militära flygplan

Inläggav Bengt Ekbladh » 15 aug 2013, 21:15

Se tråden:

viewtopic.php?f=1&t=6534&p=26705&sid=9cc4fcebae89028b8b1faec77361b25c#p26705

….Senare delen , för en del förslag…var är era synpunkter?
Bengt Ekbladh
 

Re: Egen avd. för militära flygplan

Inläggav Mats Averkvist » 16 aug 2013, 08:32

Några typer av huvudmappar kunde man ha för att underlätta lite. Glid- och Segelflygplan, Transportflygplan, Skolflygplan, Helikoptrar, etc.
Jakt- attack/bomb-, spaningsflygplan bör nog vara under mappen Stridsflygplan då flera maskiner har bytt roller. SAAB-flygplanen kunde ha egen mapp med under mappar. SAAB 32 Lansen t ex.
Flygkompaniet respektive Marinflygväsendet kan också ha egna mappar och då med länk till den del som rör samma flptyp i Flygvapnet.

Första posten i varje individtråd bör vara en kronologi likt som i civilregistret. Denna bör skötas av en moderator som håller i ordning och samlar info från underligagnde poster. Något för dig Bengt?
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Egen avd. för militära flygplan

Inläggav Bengt Ekbladh » 16 aug 2013, 22:49

Bra att det händer lite på "den blivande tråden" om militära fpl.

Naturligt skall vi fixa det.
Ställer absolut upp med de uppgifter jag råkar ha.
Att som Mats skriver "Denna bör skötas av en moderator som håller i ordning och samlar info från underligagnde poster. Något för dig Bengt?"
Låter ju hedrande, men pga bla Dåliga datorer och säkert grundläggande kunskaper hur man sköter saken måste jag nog för tillfället avstå.
Ställer upp med de data jag råkar ha och så gör säkert alla som är intresserad .

Hur går vi vidare?

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Egen avd. för militära flygplan

Inläggav Lars Larsson » 23 aug 2013, 15:24

Just my thoughts:

Jag tycker att formatet som har växt fram i civilregistret funkar bra, vi skulle väl kunna använda samma här.

Till exempel så här : (helt fiktiv individ...)

16888
Typ: North American Texan
Tillverkad av: Noorduyn (Noorduyn SNJ-3 Harvard)
c/n: 16888
Tillverkad år 19xx

Fd 42-11111 (USAAF),AA123 (RCAF)
19xx-xx-xx Levererad till F5
19xx-xx-xx Godkänd
19xx-xx-xx F21 (Lån)
19xx-xx-xx Åter F5
19xx-xx-xx Kasserad
19xx-xx-xx Registrerad på Svensk Flygtjänst som SE-xxx (ev. med länk till civilregistret)
19xx-xx-xx Avregistrerad
19xx-xx-xx Registrerad i Tyskland som D-xxx
osv...

Vad gäller mappar så är mitt förslag att man kör på en struktur liknande Militärregister\Sk\Sk16\ och därunder varje individ.

Mats förslag om en kronologi i första posten för varje individ tycker jag låter som en bra ide, men jag tror det blir för mycket för en person att moderera (särskilt i uppbyggnadsskedet).
Så kanske en moderator per kategori. Jag skulle till exempel kunna ta mig an skol- och övningsflygplan (Sk och Ö).

Så, det var mina åsikter i frågan :-)

/Lars Larsson
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: Egen avd. för militära flygplan

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 24 aug 2013, 10:57

Jag kommer i vecka 37 att börja skapa upp en kategori för militärt flygplanregister.
Delar in det efter flygplantyper och sedan tycker jag förslaget enligt Lars Larsson är bra.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9839
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Egen avd. för militära flygplan

Inläggav Bengt Ekbladh » 25 aug 2013, 18:52

Sven-Erik Jönsson skrev:Jag kommer i vecka 37 att börja skapa upp en kategori för militärt flygplanregister.
Delar in det efter flygplantyper och sedan tycker jag förslaget enligt Lars Larsson är bra. /Sven-Erik


Tack, skall bli intressant följa och kanske delta i utveckligen.
Hoppas verkligen Alla ställer upp och deltar med uppgifter.
mvh Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: Egen avd. för militära flygplan

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 11 sep 2013, 09:18

Jag har nu skapat upp en kategori med rubrik "Svenska militära flygplan och helikoptrar. Har även lagt in exempel på J 29A Tunnan samt J 28A Vampire.

Återkom gärna med synpunkter. Det är mycket lättare att ändra nu, innan fler underkategorier skapats upp eller när många individer registrerats in.
För t.ex. Vampire, Tunnan, Lansen, Draken och Viggen har jag enbart skrivit militära typbeteckningsnr i rubrik, eftersom dessa förekommer som A 28 och J 28, A 32A och J 32A, J 35 och SK 35 osv.
Anser Ni att upplägget är ok, så kompletterar jag med fler flygplantyper.
Hoppas nu att Ni framöver är många som hjälps åt att komplettera uppgifterna. Här har jag själv inte så mycket att bidra med.
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9839
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till Data- och forumfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron