Moderator: Sven-Erik Jönsson
29121.hade 317 timmar och dess motor RM2 5247 var igång i 212 timmar.>>
Detta alltså i avskrift i KA , men i haverirapporten sägs 479 timmar för 29121 och alltså inte som de första rapporterna säger 317
Någon "uppräkning" eller vad då? nått verkar inte stämma här!
Leif Fredin skrev:Angående gångtider J 29A nr 29121.29121.hade 317 timmar och dess motor RM2 5247 var igång i 212 timmar.>>
Detta alltså i avskrift i KA , men i haverirapporten sägs 479 timmar för 29121 och alltså inte som de första rapporterna säger 317
Någon "uppräkning" eller vad då? nått verkar inte stämma här!
F 13 kassationsförslag (avd VI nr A570) daterat 1955-10-25 anger "Gångtid total 317 h, antal flygningar 479 st. Motor typ RM2 nr 5247, gångtid total 212 h, efter LF 64 h."
I haverirapporten har tydligen någon form av sammanblandning skett.Leif Fredin
Bengt Ekbladh skrev:
Just frågor om militära haverier är ju ungefär.:
"Det havererade en Tunna i närheten av....cirka 195X"
Den 21 augusti 1955 kolliderade två J 29A från F 13 över St. Horredsjön, ca 5 km öster om Frillesås i Hallands län. Det var 29117 med fänrik (res) Harry Nilsson och 29121 med fänrik (res) Per Ekman, båda omkom. Där fänrik Ekman återfanns finns ett järnkors rest, se avdelning flygminnesmärken.
Från en sommarboende inte långt från haveriplatsen har vi fått nedanstående foton på vrakrester som fortfarande finns kvar. Bilderna är tagna i juli i år. Kanske någon kan identifiera vilka detaljer det rör sig om.
Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del
Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst