Flygvapnets framtid

Här kan Du skriva flygrelaterade frågor och inlägg som behandlar både historia eller nutid.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Flygvapnets framtid

Inläggav Jan Karlsson » 03 jun 2008, 18:31

Varje dag går jag in på Svenskt Flyghistoriskt Forum och söker efter debattinlägg om flygvapnets framtid. Det är givetvis intressant läsning man hittar på debattsidan. Men varför aldrig "vyer"? Hur skall vapnet se ut i framtiden? Krav på ffutb? Bastjänst? Allt kan väl inte vara hemligt? Varför är våra "gamla" generaler tysta? Jag skulle gärna se ett inlägg från en debattlysten Bert Stenfelt!

Jan Karlsson
Jan Karlsson
 
Inlägg: 31
Blev medlem: 24 feb 2008, 15:29
Ort: Köping

Inläggav Lars Sundin » 04 jun 2008, 18:43

Hej Jan!

Bra initiativ även om jag tyvärr är pessimistisk om möjligheten till framgång.

Jo visst skulle man vilja se litet mer debattlust och litet mera "tänk" än inlägg om i och för intressanta men okontroversiella "flyghistoriska fakta" eller flashiga bilder från flygdagar. Titta bara på järnvägsfolket på Postvagnen, dom har synpunkter på både det ena och andra; i dåtid, nutid och framtid minsann. (Min ständiga jämförelse.)

Funderade litet på flygförarutbildningen som du nämnde. Det har ju inte varit många examinerade per år på sistone, och man har ju svårt att bereda flygtid för befintliga förare. Som vi hört om.

Jag gick därför in på Flygskolans hemsida för att försöka informera mig litet. Under "Aktuellt" fann jag som senaste aktualitet att årets julgransflygning var inställd. År 2007 alltså...

Föga uppmuntrande för "signaturen Trogen skattebetalare".

Rimligtvis är stämningen inte god. Men det hör man inte mycket om. Folk i FV måste väl diskutera eller lider man i tysthet? Är man så lojal mot ledningen?

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

FV-piloter som idag knappast flyger...

Inläggav Robert Widmark » 27 jun 2008, 19:49

Det här är litet vid sidan om ämnat kanske,
men jag nämner det ändå.
Tänk vilken sits dagens FV-piloter sitter i.
Om de bara tittar i Flight International (längst bak) så skriker flygbolagen efter pilots. De erbjuder gratis utbildning (och anställning) alltså "copilot direct" på B747 B757 B767 B777 Airbuses etc.
Men det ju inte stridsflygning kanske någon säger (och rynkar på näsan).
Då är man bortskämd (som pilot)!
Tyvärr kan jag inte (vet inget) om dagen Flygvapen - eller dess framtid.
"Man kan ju inte veta allt!"
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Re: FV-piloter som idag knappast flyger...

Inläggav Lars Sundin » 28 jun 2008, 09:34

Robert Widmark skrev:Det här är litet vid sidan om ämnat kanske,
men jag nämner det ändå.
Tänk vilken sits dagens FV-piloter sitter i.
Om de bara tittar i Flight International (längst bak) så skriker flygbolagen efter pilots. De erbjuder gratis utbildning (och anställning) alltså "copilot direct" på B747 B757 B767 B777 Airbuses etc.
Men det ju inte stridsflygning kanske någon säger (och rynkar på näsan).
Då är man bortskämd (som pilot)!
Tyvärr kan jag inte (vet inget) om dagen Flygvapen - eller dess framtid.
"Man kan ju inte veta allt!"


Jovisst Robban!

En gång i tiden rekryterades så gott som alla trafikflygare från FV. Jag minns hur jag såg de två segelflygare i min flygklubb som i det sena 60-talet försökte bli trafikflygare på egen hand som väldigt ovanliga. Den ene lyckades, den andra fortsatte kanske med att reparera TV-apparater.

I dag är en stor del av piloterna helt civilt utbildade, för egna pengar. (Men det fanns även förr ovanliga karriärer, exempelvis har den som startade denna tråd mycket att berätta vet jag. Detta apropå att Hans E Fredbäck i en annan tråd efterlyser fler berättelser; något jag helt instämmer i.)

Framtidens svenska flygvapen? Tja det är inte lätt att spå om framtiden. Kommer att tänka på hur polskt kavalleri kom helt till korta i september 1939. Bra karlar, bra hästar men så fel och otillräckligt. Visst är också JAS 39 Gripen och dess män väldigt bra i sig. Men kanske ändå så fel...

Lars S, stickande ut hakan
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Beträffnade vårt framtida luftförsvar

Inläggav Robert Widmark » 28 jun 2008, 15:59

Om jag fick bestämma...

Vad säger herrarna om att satsa på små grupper av SAM placerade på viktiga försvarsmål såsom städer, industrier etc.
SAM är ständigt berett och behöver max ett par minuter för att träffa (nästan 100%).
Elektroniken blir ju bara billigare medan personalkostnaderna skenar iväg.
Fast några piloter behövs fortfarande för att t.ex. patrullera eller avvisa trafikflygare på avvägar (nutidens trafikkuskar förlita sig mest på elektroniska navdata, d.v.s. ingen NAVIGERAR numera).
Världen har alltså förändrats. Dags för nytänkande.
Robban
General i reserven (blev jag aldrig).
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Duncan Sandys igen?

Inläggav Kenneth Johansson » 28 jun 2008, 19:05

Ungefär så löd den brittiske försvarsministern Duncan Sandys s.k. "White paper" 1957. 'Bort med bemannade flygplan och in med missiler istället.'
Om det förslaget finns det många åsikter. Ännu har jag inte hört någon positiv. Men 2008 är ju inte 1957. Kanske Duncan Sandys var före sin tid?

http://en.wikipedia.org/wiki/1957_Defence_White_Paper

Kenneth
Användarvisningsbild
Kenneth Johansson
 
Inlägg: 118
Blev medlem: 23 feb 2008, 09:52
Ort: Kumla

Inläggav Lars Sundin » 28 jun 2008, 19:36

Det svenska uppbyggandet av ett luftförsvar med missiler typ Bloodhound blev en kortvarig historia; man ansåg att de inte var stridsekonomiska. Flygplans rörlighet möjliggjorde friare val av missilavskjutningsplats. Eller något sådant; civilist som man är.

Se Nätkassetipset http://www.skogsborg.se/rb68.html

Sedan kan man ju undra varför luftvärnet en gång kom att hamna hos armén. I Tyskland hörde det till flygvapnet under VK2.

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Denna tråd är flyttad från "Dator och forumfrågor"

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 28 jun 2008, 20:49

Eftersom denna tråd mer handlar om flyghistoria än data- eller forumtekniska frågor har jag flyttat den till den allmänna delen av vårt forum.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9839
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Grattis till första trådflytten!

Inläggav Lars Sundin » 28 jun 2008, 21:11

Bra!

Lasse S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Nytt luftförsvar?

Inläggav Robert Widmark » 28 jun 2008, 21:52

Hej!
Ville bara tillägga följande: som alla vet så behöver människokroppen vila efter några timmars tjänst medan missilsystemen aldrig förtröttas.
Klart att piloter även kommer att behövs... so don´t worry!
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Inläggav Karl Persson » 29 jun 2008, 02:00

Tja, det första man kan göra är att rensa skallen från den futuristiska krigföring man gärna förmedlar via Amerikansk och Brittisk försvarsindustri och kommerciell media.

För stridsflyget är visuell identifierng och stöd av en människa fortsatt framtiden. Få här tror heller på den sinnesbild om BVR luftstrid på 50-150km avstånd.

UAV:er konkurrerar mot attackhelikoptrar och inte mot stridsflyg. Men inte i Sverige då väpnade UAV:s är otänkbart nu och långt in i framtiden. I Sverige kommer obemannat bli en större del av ISR och då som komplement till andra förband.

Att dessutom kunna göra något rent tekniskt och vad som blir operativt av politiska och praktiska skäl är som vi alla vet två olika saker.

Vi har tex valt att inte integrera GPS-bomber på Gripen då vi måste ta särskilt politiskt ansvar för deras verkan och vi har inte egen kontroll över gps signalerna. Andra länder kanske överlämnar det ansvaret till en allians eller sin nationella resurs...

Tycker vi har rätt bra system, och på rätt spår. Andra länder kommer välja andra spår. Hur pass effektivt vi kan använda flygvapnet ligger snarare i tillgång till en förbandsbudget...
Karl Persson
 
Inlägg: 185
Blev medlem: 01 mar 2008, 00:23

Inläggav Robert Widmark » 29 jun 2008, 09:40

Hej Karl!
Tyvärr vet jag inte något om detta delikata ärende, jag bara spekulerade litet. Jag trodde att det framgick av min underskrift
- "General i reserven" (blev jag aldrig)

Vill bara tillägga en sak. Ibland utkämpas krig med hjälp av "system" som ingen tidigare har tänkt på (jfr 9/11)

Fast "maybe you right" Karl...
den som lever får se.
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Inläggav Lars Sundin » 29 jun 2008, 10:18

Robert Widmark skrev:
.........

Vill bara tillägga en sak. Ibland utkämpas krig med hjälp av "system" som ingen tidigare har tänkt på (jfr 9/11)



Precis Robert! Dessa plastbestick man skar halsen av passagerna med, vad tyst är det om dem numera. Vad är sanning? Förstår Pontius Pilatus ("Pontius piloten") berömda suck.

Vad jag vet har den amerikanska förvarsmakten inte kritiskt granskats för sitt grandiosa misslyckande 11 september. Med alla miljardinvesteringar i de mest raffinerade eller i alla fall dyra vapen.

Lasse S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Inläggav Robert Widmark » 29 jun 2008, 16:12

Hej Lars,
visst är plastbestick ett billigt alternativ. Försvaret kanske köper in några stycken. Man vat aldrig, de kan vara bra att ha.
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Luftförsvsret - hur ska det se ut?

Inläggav Robert Widmark » 30 jun 2008, 08:48

Jag minns en regnig dag på Ålleverg. Övgård hade just hållit föredrag om rotorer och hur otroligt starka vindar som genererades. Han tillade att man skulle kanske kunna lura in fientligt bombflyg i en rotor och så var man av med problemet (att bli bombad). Men det är ju så ont om rotorer över Östersjön. Hmm.
Elektronisk störning tänkte ingen på just då men det förekom ändå rätt flitigt mellan de Allierade och Axelmakterna.
Efter litet funderande kom någon på att man kanske kunde släppa ut slipmedel (carborundum) i luften och då skulle fiendens flygmotorer börja gnissla och slutligen stanna.
Så kom äntligen den påannonserade J21 från F7? men man såg bara kärran några ynka sekunder när den befann sig i botten på en looping (låg molnhöjd). Sen var alla överens om att jaktflyg var det bästa motmedlet. Jaktflygare skulle alla bli - i alla fall vi yngre.
Men det var då det.
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Kom att tänka på en annan sak...

Inläggav Robert Widmark » 30 jun 2008, 10:30

Bomnflygets akterskytt (har jag för mig) kan skjuta nästan dubbelt så långt som anfallande jaktplan som kommer bakifrån - orsaken får dui räkna ut själv. Så därför (på 50-talet) så skedde anfallen från sidan, i en s.k. jaktkurva. Har för mig att akterskytten då var oförmögen att besvara elden - projektilerna lär ha vält pga snedanblåsning.
Men det var då det.
Numera är det väl mest robotar och elektronik som gör jobbet. Fast det måste sägas till ffs försvar - han trycker nog själv av! Utan att ha sett sin fiende!
Hörde av en 35-förare att han mest hade suttit och tittat i "stöveln" till sin radar hela passet. Han hade lika gärna kunnat gjort övningen i simulatorn...
Titta gärna på Foyle´s war ikväll kl 2000.
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Urspårningsvarning - och kanske viss historisk ispårning

Inläggav Lars Sundin » 30 jun 2008, 10:51

Robert Widmark skrev:...
...
Så kom äntligen den påannonserade J21 från F7?men man såg bara kärran några ynka sekunder när den befann sig i botten på en looping (låg molnhöjd). Sen var alla överens om att jaktflyg var det bästa motmedlet. Jaktflygare skulle alla bli - i alla fall vi yngre.
Men det var då det.


Hej Robban!

Fanns ju många ord som fick mig att tänka/minnas, rotor, Övgård, Östersjön o sv.

Tog fram "det stora nyårsnumret 1946-47" för en Malmö-baserad tidskrift som hette Nordiska Flygtidningen i hopp om att hitta en berättelse av Charles Birch-Iensen hur han flög våg högt över Stockholm en gång i tiden med segelplan. Du hade ju sagt "rotor över Östersjön" och segelflygare vet ju att rotorer och vågor brukar vara relaterade och Stockholm ligger ju vid Östersjön.

Men icke. Däremot fann jag annat intressant - t o m en bild av Övgård med Kranich och hustru efter en viss rekordflygning.

Samt en skoj teckning som furir C. O. Pettersson vid F 7 hade sänt till tidningen. Jag har skannat teckningen. I bildtexten står följande intressant (för flyghistoriker) att läsa: "Som ett led i flygets effektivisering står också F 7 omvandling från lätt bomb till jaktflottilj." Som jag minns, blev det väl aldrig så. Men det har ju i en tråd nyligen funderats över hur F 7 hade det med sina propeller-21:or.

Pettersson hette Carl Olov av signaturen på teckningen att döma. Kan ha blivt TL samt gjort en modellsamling av FV-plan?

Den person som avbildas är Ingvar Berg, som relativt ung. Jag har minskat ned skanningen till 1280 pixels bredd för att den inte skall bli för tungladdad. Hoppas att detaljerna ändå går fram; under "PIGGELINOIL" står "200 oktans".

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Också ett slags krig

Inläggav Robert Widmark » 30 jun 2008, 19:16

Fäste mig vid ditt uttryck "Övgård med hustru" (åren 1946-47).
Jag fick tyvärr aldrig tillfälle att träffa Övgårds lagvigda. Däremot minns jag - det måste ha varit något av de följande två åren - hur ett par höjdare i Ållebergs ledning kom i slagsmål om en kvinnlig anställd. Jag fick inte bevittna själva råkurret för det skedde troligen efter läggdags men dagen efteråt så minns jag två bistra herrar med varsin blåtira. Det såg kul ut.
Då hade Övgård redan lämnat Ålleberg. F.ö. märkte jag aldrig att Karl Erik eblandade sig med de fåtal kvinns som fanns på Ålleberg. Han var kanske en s.k. smooth operator.


.
Senast redigerad av Robert Widmark 05 jul 2008, 09:35, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Robert Widmark
 
Inlägg: 216
Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
Ort: Ystad

Inläggav Christian S » 02 jul 2008, 12:35

För att kanske anknyta till rubriken så tycker jag som lekman att sparivern inom dels FV och inom FM har nått alldeles för stora proportioner.

Traditionellt sett har oftast regeringar med mer blå nyans varit mer positivt inställda till FM, polismyndigheten m.fl. Men nu vet jag inte vad som har hänt. Sälja ut statliga tillgångar pga ideologiska skäl, pigavdrag och andra stolligheter har fått gå i första hand. FM är inte intressant för nuvarande regering och vilka källor man förlitar sig på när man säger att det inte finns någon hotbild i närområdet mot Sverige när andra källor säger det motsatta?

Någon uppenbar risk att Röde Ivan skulle invadera oss av vilka skäl då är nog mikroskopisk. Invasionshotet är borta men det finns andra hot.

Att vi inte behöver minst ett armé- och flygförband i varje län och ett marinförband i varje län med kustremsa är uppenbart.

Det där med fredsuppdrag på andra sidan Jorden ger jag inte mycket för. Det är mer ekonomiskt och bättre att hålla sig inom Europas gränser. Oroshärdar finns i Europa även om det inte rapporteras dagligen i medier.
Vad vi ska göra i Afghanistan har jag inte riktigt förstått.

NBG kan man se nu med facit i hand har varit en fullständig flopp som kostade FM någonstans omkring en miljard kr.

Vad ska vi ha FM till? Jo dels en grund att stå på för att kunna ev. öka om det skulle krävas. Man kanske ska återgå till 1990 års nivå för nu kanske inte FM kan klara av en krissituation inom landet.

Det är inte bara i krig FM ska användas utan även vid katastrofer, svåra väderlekssituationer där det kan finnas fara för liv och egendom, tillsammans med polisen kunna användas vid oroligheter t.ex som vid. Göteborgkravallerna. Inte sätta in beväpnade styrkor men att kunna bistå med kompetens, utrustning m.m.

Dels kunna fortsätta bevakning och närvaro vid strategiskt viktiga platser för samhället t.ex. Göteborgs hamn. Nu är Göteborg helt utan försvar sedan Amf4 lades ned. När fiskare stöter på minor m.m. måste expertis hämtas från Stockholm. Förr sköttes sådant från Göteborg. Vad kostar inte det att skicka folk från Stockholm och ned. Dessutom tar det tid och tid = pengar. Jag är lite skeptisk till det med terrordåd men det finns grupper inom samhället som kan få för sig att hitta på sabotage och där kan FM och Polisen jobba tillsammans.

FM kan bli mer kostnadseffektiva. Istället för att skrota ut fullt fungerande materiel så sälj det på överskottsauktioner. Bränsledunkar, sovsäckar m.m. har bara fått gå till destruktion utan att ens ha kommit till användning. Det är minst sagt slöseri med pengar!
/Christian i Trollywood
Användarvisningsbild
Christian S
 
Inlägg: 339
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Trollhättan


Återgå till Svenskt Flyghistoriskt Forum - allmän del

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst