Robert L skrev:Hej på Er!
Vi i F 1kf har blivit kontaktade av en herre som var med och bärgade 2(?) st B 18 som krockat i luften utanför Simlångsdalen, på väg hem till F 1 efter en övning.Robban
Lite bakgrund:
1 /F 1 var sedan 2/3-44 baserad på F 14 för att delta i samövning med förband ur 1:a milot-(Skånemanövern)
Kl 16,15/16,20 startar 4 plan med kurs Skåne.
Omedelbart efter start får ett plan något mankemang och återvänder omedelbart till F 14.
Något händer med 18249 och 18252…..havererar.
Endast Ljt. Hansson fullföljer uppdraget och får kl. 17,25 veta vad som hänt då han återkom till basen.
Man trodde på koll. från början , men avfärdas rätt snart.
Teori:
18249 (rote etta) fick något allvarligt fel på 1500 m och påbörjar dykning.
Rote tvåan 18252 märker inte ”störningen”, utan hänger på neråt.
Flera namngivna vittnen säger sig sett ett brinnande plan i luften.
18249 var utrustad med 2130 och 2131 i motorväg
18252 hade 2032 och 02663.
Vilken av dem är bevarad?
Planen hade ett åsatt värde av 798560:-vid tillfället.
OBS: detta är vad som sades i närtid, vad haverikommisionen kom fram till kanske någon kan delge?
Samma dag detta händer havererar även J 21A-1 21150, F 9-rG , motorstörning i start.
Det blir
Flygförbud på alla J 21:orAv 18 värnpliktiga flygförare som kom till F 9 den 1/2 hade nu 4 dött vid haverier.
Övriga skulle för återhämtning och avledning beredas en tids vistelse i fjällen, enligt förslag från MT.
Vet ej om det genomfördes.
Med vänlig hälsning Bengt
Källor :: GD och Arb. vid tillfället samt en del data från Krigsarkivet