Bifoga egna bilder?

Frågor om datoranvändning och forumtekniska frågor, som inte har med flyghistoria att göra.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Bifoga egna bilder?

Inläggav Lars Forsberg » 07 okt 2010, 18:57

Om jag vill bifoga egna bilder som jag tagit själv.
Hur gör jag då?

Vad jag förstår kan jag inte utan vidare "ta" bilder från mitt "fotoalbum" på min PC
och "bara" kopiera över eller liknande.
Andra fora som jag deltar i går det hur enkelt som helst att göra detta.
Varför inte här?
Ibland kan vissa inlägg "kräva" bilder för att klarlägga vissa saker.

Hoppas på hjälp gör,

/Lars
Lars Forsberg
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:45
Ort: HÄRNÖSAND

Re: Bifoga egna bilder?

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 07 okt 2010, 22:11

Hej!

I det här forumet har vi inte funktionen att Du kan ladda upp bilder direkt. Du måste själv lägga dem på en egen plats, typ en egen hemsida, ett fotoalbum på nätet eller liknande. Därefter anger Du url-adressen till bilden med hjälp av "Img" knappen som finns ovanför skrivfältet när man är inloggad.
Vi får se om möjligheten att lägga upp bilder direkt kommer i framtiden, jag förstår önskemålet.
Mvh
Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9836
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bifoga egna bilder?

Inläggav Lars Forsberg » 07 okt 2010, 22:38

Sven-Erik Jönsson skrev:Hej!

I det här forumet har vi inte funktionen att Du kan ladda upp bilder direkt. Du måste själv lägga dem på en egen plats, typ en egen hemsida, ett fotoalbum på nätet eller liknande. Därefter anger Du url-adressen till bilden med hjälp av "Img" knappen som finns ovanför skrivfältet när man är inloggad.
Vi får se om möjligheten att lägga upp bilder direkt kommer i framtiden, jag förstår önskemålet.
Mvh
Sven-Erik


Hej!

Tack för svar Sven-Erik.
Men jag undrar var ligger "problemet" att ni inta kan ha den funktionen?
Jag tror att många nya" besökare och kanske t.o.m. nya och "blivande" medlemmar till föreningen, framförallt yngre, tycker att det blir ganska ointressant att delta i forumet. När en sådan enkel sak som att kunna lägga in egna bilder är så krångligt. Jag har en känsla av att det nya forumet inte lockar lika många besökare som det tidigare. Kan det jag relaterat ovan bl.a. vara en orsak?
Har jag fel?
Jag hoppas att ni inte funderar för länge.

/Lars
Lars Forsberg
 
Inlägg: 35
Blev medlem: 23 feb 2008, 14:45
Ort: HÄRNÖSAND

Re: Bifoga egna bilder?

Inläggav Mats Averkvist » 09 okt 2010, 10:11

Lars Forsberg skrev:
Sven-Erik Jönsson skrev:Hej!

I det här forumet har vi inte funktionen att Du kan ladda upp bilder direkt. Du måste själv lägga dem på en egen plats, typ en egen hemsida, ett fotoalbum på nätet eller liknande. Därefter anger Du url-adressen till bilden med hjälp av "Img" knappen som finns ovanför skrivfältet när man är inloggad.
Vi får se om möjligheten att lägga upp bilder direkt kommer i framtiden, jag förstår önskemålet.
Mvh
Sven-Erik


Hej!

Tack för svar Sven-Erik.
Men jag undrar var ligger "problemet" att ni inta kan ha den funktionen?
Jag tror att många nya" besökare och kanske t.o.m. nya och "blivande" medlemmar till föreningen, framförallt yngre, tycker att det blir ganska ointressant att delta i forumet. När en sådan enkel sak som att kunna lägga in egna bilder är så krångligt. Jag har en känsla av att det nya forumet inte lockar lika många besökare som det tidigare. Kan det jag relaterat ovan bl.a. vara en orsak?
Har jag fel?
Jag hoppas att ni inte funderar för länge.

/Lars



Hej Lars

Varför man inte kan lasta upp bilder direkt:
1. Det är en kostnadsfråga. Serverutrymme kostar pengar. Pengar som SFF kan använda till bättre saker.
2. Det blir svårt att kontrollera bildrättigheter.
3. Det är enkelt och gratis att skaffa sig en egen plats att ha sina bilder på nätet.

Samma funktion för bildhantering på forumet fanns också på det gamla forumet.
De största orsaken till att folk inte skriver på forumet tror jag nog sannolikt beror på att det har varit för mycket skitsnack/baksnakk och för lite flygfrågor.
Användarvisningsbild
Mats Averkvist
 
Inlägg: 1251
Blev medlem: 23 feb 2008, 10:33
Ort: Strömsnäsbruk

Re: Bifoga egna bilder?

Inläggav thomas lagman » 09 okt 2010, 19:11

Byt forum programvara till http://www.vbulletin.com/ så blir det enklare att ladda upp bilder.

Det finns konverteringskript från phpbb till vbulletin
Vbulletinforumet kostar 195 dollar

webutrymme är billigt ta tex http://www.byethost.com där obegränsat utrymme kosta 35.88 dollar per år

Jag tycker inte att det är speciellt mycket pengar.

Det skulle verkligen förenkla om man kunde ladda upp bilder.Det fungerar ju bra på andra forum.
thomas lagman
 
Inlägg: 71
Blev medlem: 26 feb 2008, 23:26

Re: Bifoga egna bilder?

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 10 okt 2010, 22:59

Det är, som Mats Averkvist skriver främst en fråga om ansvar för upphovsrätt när bilder laddas upp på SFF forum och därför har vi tills vidare avstått från att införa funktionen. När bilder länkas, då är det den enskilde som är helt ansvarig. Om funktionen med uppladdning finns i denna forumversion, utan att behöva göra modifieringar vet jag ännu inte, och jag är i nuläget inte beredd att byta till ett annat forum. Vi har ur teknisk synpunkt ett bra fungerade och stabilt forum och det är värt en hel del. Om funktionen skall införas, så får det först beslutas av SFF styrelse.

/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9836
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bifoga egna bilder?

Inläggav Kent Schram » 31 okt 2010, 00:32

Enkelt och smidigt samt gratis.
Googles egen bild sajt Picasa ger dig 1 Gb
gratis lagrings utrymme. Kan man sedan
utnyttja det enkla redigerings möjligheter
som finns i Windows(om man nu använder det) för att minska ner bilderna
till tex 1024*768 så räcker 1 Gb länge. Sen kan man komma åt bilderna från vilken dator
som helst med internet uppkoppling.
Picasa
Det kan inte bli enklare.

Kent.S
Kent Schram
 
Inlägg: 44
Blev medlem: 29 jun 2010, 17:10
Ort: Halmstad

Re: Bifoga egna bilder?

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 23 dec 2010, 09:38

Den 21 december gjordes en uppgradering av vårt forum till nyare version. Samtidigt infördes funktionen att ladda upp bilder direkt från egen dator. Instruktioner för hur man går till väga finns i vänstermenyn på vår hemsida http://www.flyghistoria.org under rubriken Forum > Checklista för SFF Forum.
Hoppas att funktionen skall bidra till att göra vårt forum än mer intressant.
Det är inte tillåtet att ladda upp bilder som Du inte själv äger rättigheten till, t.ex. foton som någon annan tagit, texter som skannats ur böcker eller tidskrifter m.m.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9836
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Bifoga egna bilder?

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 06 feb 2011, 14:17

Det har endast gått att lägga in max tre bilder på inlägg hittills, det är nu ökat till 10.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9836
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad


Återgå till Data- och forumfrågor

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst