Trevliga flygplansregistreringar
Moderator: Sven-Erik Jönsson
- Robert Widmark
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
- Ort: Ystad
Trevliga flygplansregistreringar
Hej!
Kom att tänka på Engelaka TRADEWIND med sina reggar.
En hette G-TRADE och nästa G-WIND. Kommer tyvärr inte ihåg vad följande flygtyg hette men det var säkert något fyndigt.
Kommer ni ihåg dem
Robban
Kom att tänka på Engelaka TRADEWIND med sina reggar.
En hette G-TRADE och nästa G-WIND. Kommer tyvärr inte ihåg vad följande flygtyg hette men det var säkert något fyndigt.
Kommer ni ihåg dem
Robban
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1763
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Re: Trevliga flygplansregistreringar
Hej Robban!Robert Widmark skrev:Hej!
Kom att tänka på Engelaka TRADEWIND med sina reggar.
En hette G-TRADE och nästa G-WIND. Kommer tyvärr inte ihåg vad följande flygtyg hette men det var säkert något fyndigt.
Kommer ni ihåg dem
Robban
TRADE är en bokstav för mycket.
G-WIND var Boeing 707-323C med c/n 18689: http://8.5.0.95/photo/Tradewinds/Boeing ... 1333928/M/
-
- Inlägg: 1587
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Re: Trevliga flygplansregistreringar
Men ganska nära ! Den hette G-TRAD och var en B.707-321C med c/n 18717.Fredric Lagerquist skrev: TRADE är en bokstav för mycket.
- Sven-Erik Jönsson
- Site Admin
- Inlägg: 9944
- Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
- Ort: Haverdal, Halmstad
Trevliga flygplanregistreringar - Sponsrad registrering?
För ett par år sedan besökte jag flygklubben i Como, Italien. Staden Como ligger vackert vid sjön Lago di Como. Flygklubben, som enbart har sjöflygplan, finns med sin hangar invid sjön mitt i centrala delarna av staden. En Cessna 172 hade registreringen I-SAAB. Jag vet inte om någon lokal Saab-handlare sponsrade klubben för detta.
/Sven-Erik
Cessna 172N Skyhawk II, I-SAAB inne i hangaren.
En Lake LA-250 Renegade hade den passaden registreringen I-AQUA.
/Sven-Erik
Cessna 172N Skyhawk II, I-SAAB inne i hangaren.
En Lake LA-250 Renegade hade den passaden registreringen I-AQUA.
- Lars Sundin
- Inlägg: 2925
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Trevliga flygplansregistreringar
Hej Robban!Robert Widmark skrev:Hej!
Kom att tänka på Engelaka TRADEWIND med sina reggar.
En hette G-TRADE och nästa G-WIND. Kommer tyvärr inte ihåg vad följande flygtyg hette men det var säkert något fyndigt.
Kommer ni ihåg dem
Robban
Förutom G-TRAD, G-WIND så hade man G-SAIL också samt kanske ytterligare vitsiga namn. Som man såg på G-SAIL så hade föreget en väl vald logotyp (så heter visst emblem numera):
http://www.airliners.net/photo/Tradewin ... 0586142/L/
Jag läste om företaget Tradewinds att: The company grew to be the largest British pure cargo airline during the early 80's, but the Lonrho Group ran into financial trouble and was forced to sell Tradewinds to Homac Aviation. Lack of capital did not allow the 707 aircraft to be replaced when they became subject to new noise regulations and the airline ceased operations September 28, 1990.
Under sökandet efter bolaget och dess flotta fann jag följande påstående kring "Boeing 707 och dess män". Kanske en skröna, kanske inte, men jag kan inte låta bli:In his autobiography, test pilot Tex Johnston described a Dutch Roll incident he experienced as a passenger on an early commercial 707 flight. As the aircraft's movements gradually became more severe, he went to the cockpit and found the crew frantically attempting to resolve the situation. He introduced himself and relieved the ashen-faced captain who immediately left the cockpit feeling ill. Johnston quickly stabilized the plane and later, even landed it for the crew.
"Dutch roll" är en form av gir-roll-koppling som var litet ovanlig för gamla DC-6- och Constellation-piloter och som kunde ställa till det för dem när de nu skulle hantera B 707 och DC-8. Även på J 29 var det ju problem i början.
På http://www.youtube.com/watch?v=vqVQ_s8XL6s kan man se hur det ser ut. Här har man modifierat planets styregenskaper så att det beter sig som ett typiskt pilvingat plan.
Lars S, som inte kan låta bli att vidga ämnet
- Robert Widmark
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
- Ort: Ystad
G-SAIL och annat
Kul att så många reagerade på Tradewinds ".birds".
Har alltid tyckt att engelsmännen har ytterligare en dimension när det gäller fantasi och spiritualitet - det heter väl så? De fick alltid sista ordet. Fast allt snack skedde ju på deras modersmål ...
Robban
a pity that Tradewind had to sail (höhö)
Har alltid tyckt att engelsmännen har ytterligare en dimension när det gäller fantasi och spiritualitet - det heter väl så? De fick alltid sista ordet. Fast allt snack skedde ju på deras modersmål ...
Robban
a pity that Tradewind had to sail (höhö)
- Lars Sundin
- Inlägg: 2925
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: G-SAIL och annat
Jo visst Robban! Och många fler dimensioner har de.Robert Widmark skrev: Har alltid tyckt att engelsmännen har ytterligare en dimension när det gäller fantasi och spiritualitet - det heter väl så? De fick alltid sista ordet.
Men det har funnits kul svenska registreringar som SE-SAM och SE-FYR.
..
Nyss av solens värma väckt
Till en ny högtidlig yra
Eldas vid sefirens fläkt
(Sefyr och sefir är olika stavningar av västanvinden i den grekiska mytologin. Västanvinden gav energi och liv åt allt levande på marken. En bra vind alltså.)
Samt ytterligare några som väl inte alla är så spirituella utan mer kommersiella. No names.
Jag hajade till när jag läste Kaianders Semplers artikel i Ny Teknik om den bok om ASJ som Trafiknostalgiska förlaget nyligen givit ut, och fann passagen: Ett tresitsigt plan konstruerades nu av ASJ. Det fick registreringsnamnet SE-FEL och köptes omgående av Kreuger som reportageplan. Se http://www.nyteknik.se/efter_jobbet/kai ... e45347.ece (Skall förstås vara SE-FYR; "tyrckfel eller om Kaianders inte kunde låta bli.)
Så är det så att registreringarna SE-FEL och SE-GUD faktiskt tilldelats i Sverige. En intressant dimension hos åtminstone hos våra myndigheter må jag säga.
Lars S, som i övrigt upptäckt detta forums osäkerhet i vilken tid vi lever i. Ibland vintertid, ibland sommartid. Det verkar vara så att det beror på om jag är inloggad eller inte
-
- Inlägg: 8
- Blev medlem: 23 feb 2008, 15:42
- Robert Widmark
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
- Ort: Ystad
Betr Svenska registreringar
Ibland undrar jag om det inte är rena slumpen som råder. Om inte så måste jag erkänna att det även finns fyndiga svenskar. Fast i jämförelse är de få.
Här kommer nytt bildförsök
Här kommer nytt bildförsök
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Vad då Air Force One?
När USA:s president ska resa i Europa, tar han ett annat plan än AF1
http://www.airliners.net/photo/British- ... 1305728/L/
http://www.airliners.net/photo/British- ... 1305728/L/
- Lars Sundin
- Inlägg: 2925
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Nästan Robban!
Som du skrev: Ibland undrar jag om det inte är rena slumpen som råder. Om inte så måste jag erkänna att det även finns fyndiga svenskar. Fast i jämförelse är de få. Här kommer nytt bildförsök
Här är den http://baskerville.zoomin.se/I983773W71 ... 3a8677.jpg
Bilden vill inte visa upp sig direkt, utan jag får göra den klickbar. Detta tillhör IT-världens alla besynnerligheter, som oftast har en trivial förklaring. Money.
Min äldste son är min datakonsult och han står ännu lyckligtvis ut med mina sarkasmer och gliringar. Min yngste heter Robert, jag får varje gång jag mailar honom se upp så att mailet inte går till Robert W i stället.
IT-folket är nog duktiga men att sprida kunskaper, det är svårt det.
(Jag såg bolagsförkortningen "OAC" i ditt tidigare försök och misstänkte vad du ville visa.)
Och betänk så många historier det finns om allmogens problem med att hantera telefonen en gång i tiden. Och om nu internet är större än telefonen, så får man väl acceptera en del svårigheter?
Hur som haver, historien upprepar sig
Lars S
Som du skrev: Ibland undrar jag om det inte är rena slumpen som råder. Om inte så måste jag erkänna att det även finns fyndiga svenskar. Fast i jämförelse är de få. Här kommer nytt bildförsök
Här är den http://baskerville.zoomin.se/I983773W71 ... 3a8677.jpg
Bilden vill inte visa upp sig direkt, utan jag får göra den klickbar. Detta tillhör IT-världens alla besynnerligheter, som oftast har en trivial förklaring. Money.
Min äldste son är min datakonsult och han står ännu lyckligtvis ut med mina sarkasmer och gliringar. Min yngste heter Robert, jag får varje gång jag mailar honom se upp så att mailet inte går till Robert W i stället.
IT-folket är nog duktiga men att sprida kunskaper, det är svårt det.
(Jag såg bolagsförkortningen "OAC" i ditt tidigare försök och misstänkte vad du ville visa.)
Och betänk så många historier det finns om allmogens problem med att hantera telefonen en gång i tiden. Och om nu internet är större än telefonen, så får man väl acceptera en del svårigheter?
Hur som haver, historien upprepar sig
Lars S
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Lättare att vitsa till det i England?
Ytterligare:
G-RIDE http://www.abpic.co.uk/images/images/1001391F.j
samt några där man inte kan se registreringen (som väl är?)
G-HURI http://www.airliners.net/photo/Hawker-H ... 1322858/L/
G-MSTG http://www1.airliners.net/photo/North-A ... 1266631/L/
G-SPIT http://www.airliners.net/photo/Supermar ... 1212195/L/
G-RIDE http://www.abpic.co.uk/images/images/1001391F.j
samt några där man inte kan se registreringen (som väl är?)
G-HURI http://www.airliners.net/photo/Hawker-H ... 1322858/L/
G-MSTG http://www1.airliners.net/photo/North-A ... 1266631/L/
G-SPIT http://www.airliners.net/photo/Supermar ... 1212195/L/
- Lars Sundin
- Inlägg: 2925
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Re: Lättare att vitsa till det i England?
http://www.abpic.co.uk/images/images/1001391F.jpg skall det förstås vara. Men det förstår nog alla nu.
Lasse S, lätt beskäftig eller hjälpsam, välj själv
Aerovarvet på Liseberg hade "registreringen" SE-UPP.
- Fredric Lagerquist
- Moderator
- Inlägg: 1763
- Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35
Air Ålands (eller om det är Avion Express?) senaste två Saabar har lite fyndiga reggor
LY-RIK:
http://www.jetphotos.net/news/media/use ... 821715.jpg
...den andra jag tänker på är LY-DIG.
LY-RIK:
http://www.jetphotos.net/news/media/use ... 821715.jpg
...den andra jag tänker på är LY-DIG.
- Robert Widmark
- Inlägg: 216
- Blev medlem: 23 feb 2008, 17:08
- Ort: Ystad
- Stig Kjellman
- Inlägg: 37
- Blev medlem: 23 feb 2008, 09:02
- Ort: Landskrona
- Lars Sundin
- Inlägg: 2925
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Tyvärr Robert, verkligheten är inte så där enkel och rak. Det du skrivit ser helt korrekt ut för mig. Men den firma du anlitat har kanske sina idéer eller betraktas med misstänksamhet.
Och skriver jag http://baskerville.zoomin.se/I983773W71 ... 3a8677.jpg utan några mystiska tecken framför och bakom så går det helt galant om man klickar på det understrukna. Även om jag skriver framför och efter: http://baskerville.zoomin.se/I983773W71 ... 3a8677.jpg så verkar det gå bra, sett så här från min PC åtminstone. (Jag vet att det finns en del lömskheter).
Säkert kan någon IT-kunnig förklarar bättre varför det inte fungerar som man tycker det borde.
Jag antar att din Internet-leverantör Comhem erbjuder dig plats för en egen webbpats där du kan lägga upp bilder som jag tror lätt kan nås.
Lars S
Och skriver jag http://baskerville.zoomin.se/I983773W71 ... 3a8677.jpg utan några mystiska tecken framför och bakom så går det helt galant om man klickar på det understrukna. Även om jag skriver framför och efter: http://baskerville.zoomin.se/I983773W71 ... 3a8677.jpg så verkar det gå bra, sett så här från min PC åtminstone. (Jag vet att det finns en del lömskheter).
Säkert kan någon IT-kunnig förklarar bättre varför det inte fungerar som man tycker det borde.
Jag antar att din Internet-leverantör Comhem erbjuder dig plats för en egen webbpats där du kan lägga upp bilder som jag tror lätt kan nås.
Lars S
-
- Inlägg: 1587
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:33
- Ort: Solna
Och apropå registreringar så kan det också bli fel ibland: SAS DC-9-82 c/n 49728 var från början avsedd att heta SE-DIE men som av förståliga anledningar, av SAS, ansågs olämpligt då den ganska frekvent skulle komma att trafikera bl.a. Heathrow och många, exempelvis flygrädda, skulle reagera på ordet DIE. Ändring beviljades och maskinen blev istället SE-DIK som ju av engelskspråkiga med snuskig fantasi kan utläsas som något helt annat än en vanlig registrering ....
- Lars Sundin
- Inlägg: 2925
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
Skojiga registreringar - SE-APG
En gång fanns en DC-3 SE-APG, som användes för att återuppta kontakterna med de svenska och nordiska missionärer på främmande kontinenter, som varit litet isolerade under världskriget.
Planet döptes till Ansgar, "Nordens apostel" men hade tidigare hetat "Haystack Annie". Registreringen SE-APG kunde tolkas som "se Apostlagärningarna", en bok i Nya Testamentet.
Om en resa med Ansgar då det begav sig kan läsas på http://infoworx.se/torget%5Crfk%5Cfiler ... 006_02.pdf (se sid 8ff)
Lars S
Planet döptes till Ansgar, "Nordens apostel" men hade tidigare hetat "Haystack Annie". Registreringen SE-APG kunde tolkas som "se Apostlagärningarna", en bok i Nya Testamentet.
Om en resa med Ansgar då det begav sig kan läsas på http://infoworx.se/torget%5Crfk%5Cfiler ... 006_02.pdf (se sid 8ff)
Lars S
-
- Inlägg: 278
- Blev medlem: 23 feb 2008, 14:59
- Ort: Backamo
Fler fyndiga registreringar.
En engelsk Cessna Citation som hette G-UESS hade fått en extra text skriven med mindre bokstäver efter: WHO. Alltså G-UESS (WHO), gissa vem.
Det fanns en Falcon 10 som hette SE-DEL och ägdes av SAAB, ett företag som handskas med en del pengar och stora affärer.
Kungsair i Göteborg AB hade en Piper Navajo som hette SE-GBG.
Sedan var det ju SE-AGF, SE-AUR och SE-EUR som hade ägarnas initialer i registreringarna.
Så nog har det väl funnits en del fyndiga registreringar även i Sverige.
Martin Hellberg, Backamo
Det fanns en Falcon 10 som hette SE-DEL och ägdes av SAAB, ett företag som handskas med en del pengar och stora affärer.
Kungsair i Göteborg AB hade en Piper Navajo som hette SE-GBG.
Sedan var det ju SE-AGF, SE-AUR och SE-EUR som hade ägarnas initialer i registreringarna.
Så nog har det väl funnits en del fyndiga registreringar även i Sverige.
Martin Hellberg, Backamo
- Kenneth Göransson
- Moderator
- Inlägg: 441
- Blev medlem: 07 feb 2008, 00:21
- Ort: Jämshög
- Kontakt:
Den riktiga SE-UPP hade anknytning till Göteborg. Det var ett segelflygplan, Rolladen-Schneider LS 7, byggt 1990 och som tillhörde Göteborgs Sfk fr o m juni 1992. Fpl totalhavererade vid utelandning i skog i juni året efter. Resterna såldes till Finland och återuppbyggdes som OH-878 och var registrerad som detta i juni 2007Erik skrev:Aerovarvet på Liseberg hade "registreringen" SE-UPP.
http://www.vaasanlentokerho.fi/.compone ... fix=.cache
-
- Inlägg: 47
- Blev medlem: 27 feb 2008, 13:11
- Lars Sundin
- Inlägg: 2925
- Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
- Ort: Handen
SE-HIT
Jag antar att otaliga små modeller med rörliga roder använts i den mer skolbänksbaserade flygundervisningen, med påmålad registrering SE-HIT.
Så hade vi också en helikopter med denna registrering förstås.
http://www.nordicrotors.com/insant/hit.html
Lars S
Så hade vi också en helikopter med denna registrering förstås.
http://www.nordicrotors.com/insant/hit.html
Lars S
SE-DEL flög för Wallenberg och SEB
Efter att snabbt ha läst genom alla inläggen om diverse finurliga och roliga registreringar så vill jag bara påminna om det mindre privatjetplan som flög åt SEB och hade den mycket lämpliga registreringen SE-DEL. Det måste väl ha varit ett ytterst bra "namn" på ett plan som ofta användes av Marcus Wallenberg på dennes resor världen runt.