Nu är SFT nr 5/2009 på gång

I denna kategori diskuterar eller kommenterar vi artiklar om flyg i tidningar och flygtidskrifter. Om Du anser att Din text skall publiceras i ett kommande nummer av Svensk Flyghistorisk Tidskrift, så skall Du sända Din text till vår tidskriftsredaktör. Sedan avgör Du själv om texten också kan läggas in här.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

Nu är SFT nr 5/2009 på gång

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 15 okt 2009, 13:16

SFT nr 5/2009 har kanske redan kommit i Din brevlåda.
Efter önskemål från medlemmar har jag nu skapat upp en ny del, där vi samlar frågor och kommentarer till artiklar i SFT, lika väl som i andra tidningar och tidskrifter. Tycker Du att en artikel var bra, så skriv det här. Har Du mer att tillföra, så kan Du också skriva det här, eller om det är något som Du anser är fel och vill rätta. Om Du önskar att Din text skall införas i SFT, så skall Du sända den till vår redaktör Sven Stridsberg.
Vi hoppas också att denna kategori av vårt forum kan bidra till att fler väljer att bli medlemmar i SFF för att få möjlighet att läsa vår förnämliga tidskrift.
/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 9839
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: Nu är SFT nr 5/2009 på gång

Inläggav Lars Sundin » 15 okt 2009, 13:37

Fin idé Sven-Erik!

Kul att du har tid till denna fina nyhet, jag vet att du har fullt sjå att få fason på vår nya webbplats.

Ögnade senaste SFT 5/09 och blev glad att se att Kenneth Nilsson på sid 54-55 i "Brevlådan" något korrigerade Ulf Wibergs artikel i SFT 3/09 om Kälvesta-kraschen. Jag hade observerat Ulfs felaktiga förklaring men orkade inte bry mig. Piloter flyger i flera decennier men lär sig ändå aldrig hur ett flygplan funkar... - eller om han nu råkade tänka/skriva fel bara. Men det är väl litet som med humlan; egentligen skall den inte kunna flyga, men det vet den inte om, så den flyger ändå. (Naturligtvis finns i den flyghistoriska litteraturen - och även på webben - en förklaring till hur denna historia uppstod. Var visst på en middag i Göttingen ca 1910 som Prandtl höll eller så....)

Sedan förstår jag ju förstås inte allt vad den gode Kenneth skrev. Får väl tänka vidare.

Äntligen har vi fått en erkänd koppling mellan tidningen SFT och SFF webbsajt! De flesta som läser detta vet att SFT finns - men min erfarenhet är att det omvända inte gäller. Tänk så mycket tidningsläsarna missar! Jag hjälpte nyligen Sven-Erik med korrekturläsning av "Aktuell och senaste nytt" för 2008 i samband med övergång till en ny webbsajt (det är ett verkligt drygt jobb att göra denna överföring genom att den nuvarande sajten tydligen använder en mycket gammal programvara) och det var väldigt mycket som finns i dessa notiser. Stora insatser från de olika författarna samt förstås från Sven-Erik som ser till att det blir något!

Lars S
Användarvisningsbild
Lars Sundin
 
Inlägg: 2898
Blev medlem: 23 feb 2008, 07:17
Ort: Handen

Re: Nu är SFT nr 5/2009 på gång

Inläggav Seve Ungermark » 16 okt 2009, 10:44

Instämmer i vad Lars skriver. Och väntar mej nu en motsvarande hörna i SFT "som kan bidra till att fler tidningsläsare väljer att bli forumdeltagare för att få möjlighet att läsa vår förnämliga webbplats".

Seve U
Seve Ungermark
 
Inlägg: 105
Blev medlem: 08 mar 2008, 00:20
Ort: Stockholm


Återgå till Artiklar om flyg i tidskrifter och kommentarer till notiser på SFF hemsida

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst