61009, Sk 61A
…
Om det "mindre?" haveriet med 61009, Sk 61A, 10 maj 1993 vid Svedje, 9 km söder om flottiljen , med ett flygplan SK 61 ur Jämtlands flygflottilj, F 4/Se NN
….
Haverirapp.
https://www.havkom.se/assets/reports/RM ... 61-F-4.pdfOBServerade att planet betecknas Flygplan
SK 61D nr
614009 tillhörande F 5, utlånat till F 4/Se NN.
Ja skrivfel kunde hända även då...(jag gör det ibland!)
…
""Lite om "nödlandningen" Under insväng till final på ostlig kurs blev farten låg i förhållande till vald sättpunkt och stallvarningslampan flimrade till. Föraren sänkte nosläget något och påbörjade utfällning av klaff på ca 10 m höjd under svag högersväng. Han upplevde att flygplanet ”stallade” ned i marken från ca 2 m höjd med några graders högerbankning och med en fart av 120-130 km/tim. Sättningen skedde av spåren i åkermarken att döma med höger huvudställ och vingspets varefter nosen slog i så hårt att hans huvud slungades framåt och hjälmen åkte ned över ögonbrynen. Landstället vek sig och därefter kanade flygplanet rättvänt på buken 45 m.
…
Efter haveriplatsundersökning demonterades motorn varefter bärgning av det sammanhängande flygplansskrovet skedde med hjälp av en helikopter 3. Flygplanet fördes till ett hangarutrymme på flottiljen för fortsatt undersökning.
…
misstänkt felaktiga bränslemängdregulatorn ….ja läs vidare...