Sida 1 av 1

SE-ARF, Auster J/1 Autocrat

InläggPostat: 03 jan 2012, 11:04
av Sven-Erik Jönsson
SE-ARF
Typ: Auster J/1 Autocrat
c/n: 1869
Tillverkad år 1946

1946-01-29 Brittiskt LvB som SE-ARF, AB Hans Osterman, Stockholm
Registrerad 1946-05-29 (448) AB Aeroservice, Stockholm
1948-01-22 AB Ostermans Aero, Stockholm (namnändring)
Lu 1948-10-11 tom 1949-04-11
1949-06-30 Varbergs Flygklubb, Varberg
Lu 1949-10-11 tom 950-04-26
Interrimregistrering 1951-05-10 tom 1951-05-25
1955-11-23 F:a Aerofoto, Sjöqvist & Fyhrlund, Vetlanda (uthyrt till Aeroklubben i Göteborg 1956)
Haveri 1957-07-02 Rådasjön
Lu 1967-06-30
Avreg 1971-12-07 Ej luftvärdigt sedan mer än tre år


002-1109414.jpg
SE-ARF på en åker strax norr om Delsbo den 30 juli 1959.
Vid flygplanet står Henry Hellberg, anställd vid Aerofoto
från slutet 1950-talet och några år in på 1960-talet.
Foto genom Henry Hellberg/Martin Hellberg

Re: SE-ARF, Auster J/1 Autocrat

InläggPostat: 19 sep 2012, 21:22
av Martin Hellberg
Hej!

Finns något kvar av detta flygplan i dag?

Martin Hellberg, Backamo

Re: SE-ARF, Auster J/1 Autocrat

InläggPostat: 19 sep 2012, 22:26
av Paul R. Compton
Hej Martin!

tveksamt att något av SE-ARF återstår. Jag har en anteckning att kroppen fanns kvar på Norrköping/Kungsängen 1990 men utan vingar, motor och i 'uselt skick'. Troligen någon annan som kan ge ett bättre svar.
....och historiken från min databas.

SE-ARF
Auster J/1 Autocrat
C/n 1869
YoM 1946
19460129 British CofA #7403 as SE-ARF, Owner, AB Hans Osterman, Stockholm
19460302 Receipt BofS Taylorcraft Aeroplanes (England) Ltd, Thurmanston/AB Hans Osterman, Stockholm, 7 aircraft = SEK 98,922:56 (SE-ARB,C,D,E, F, G & H)
19460320 Appl for Reg AB Aero Service, Stockholm
19460323 BofS AB Hans Osterman, Stockholm/AB Aero Service, Stockholm
19460523 Ir CofA/CofR
19460528 CofA #539
19460528 Reg CofR #448 AB Aero Service, Stockholm
19470118 Glider tug installation fitted and approved (based Bulltofta)
19480122 AB Ostermans Aero, Stockholm
19480402 CofA lapsed until 0411
19480506 Incident, Bromma airport, propstrike during engine runs
19480822 Incident, Aspa Bruk, forced landing due to poor weather, sustaining damage to prop
19480912 Accident, Skå-Edeby, LH gear, prop and exhaust seriously damaged and RH gear partially damaged following heavy landing
19481011 CofA lapsed until 19490411
19490610 BofS AB Ostermans Aero, Stockholm/Pilotforeningen, Varberg (SEK 14,250)
19490630 Varbergs Flygklubb, Varberg
19490812 Accident, Nordbjerg airstrip, Anholt, Denmark, prop broken and damage to gear and strut fastenings following landing on uneven section of r/w
19491029 CofA lapsed until 19500426
19510426 CofA lapsed until 0518
19510510 Ir CofA until 0525
19550518 CofA lapsed until 0709
19550919 BofS Varbergs Flygklubb, Varberg/F:a Aerofoto, Sjöqvist & Fyhrlund, Vetlanda (SEK 12,000)
19551123 F:a Aerofoto, Sjöqvist & Fyhrlund, Vetlanda
1956xxxx enl. LEL uthyrt till Aeroklubben i Göteborg
19570702 Accident, invid Rådasjön ca 3,5 km NO om Mölndal (mellan Råda o. Boråsvägarna) nödlanding efter minskad motor effekt, sönder bruten vinge och landställ, kroppen deformerad, ansågs vara totalhaveri. (TAT 2531:35)(see photos)
19580418 Repair carried out by Bröd. Fredericsons Flyg-Service, Torslanda
19600320 CofA lapsed until 0413
19620217 CofA lapsed until 0507
19670630 CofA lapsed
19680131 F:a Aerofoto, Sjöqvist & Fyhrlund, Vetlanda (address change within Vetlanda)
19711207 Canx as Unairworthy since at least three years>(Fuselage extant in 'bad shape' and stripped of useful components, Norrköping/Kungsängen 1990)

TAT
19460930 60
19470314 285
19480331 542
19490429 789
19530429 1099:40
19540528 1158:15
19550707 1225:30
19551214 1340:10
19560509 1429:30
19570427 1696:15
19590320 1973:25
19601030 2282:10
19620507 2745:30
19630418 2959:05
19640511 3201:25
19650526 3376
19660518 3586

Reference credits: Riksarkivet, LFV, TS, Lars Lundin (Aeroklubben i Göteborg info) & Benny Karlsson (extra haveri/tillbud detaljer)

Re: SE-ARF, Auster J/1 Autocrat

InläggPostat: 19 sep 2012, 23:21
av Martin Hellberg
Hej Paul!

SE-ARF reparerades efter haveriet 1957-07-02 men det var sannolikt inte i luften på ett tag efteråt.
Jag har tittat i min fars flygdagböcker från slutet av 1950-talet.
Pappa flög SE-ARF från Backamo till Torslanda 1957-05-19. Flygtiden var 30 minuter.
Det vill säga ungefär en och en halv månad innan haveriet.
Nästa gång jag ser SE-ARF i hans flygdagbok är 1958-04-22 då han flög 20 minuter med start och landning på Torslanda.
Sedan flög han SE-ARF en hel del under sommaren 1958. Jag tror att det då var fråga om fotoflygningar för Aerofoto.
Datumet 1959-07-30 och Delsbo som angavs som information till bilden kom från pappas fotoalbum men jag kan även styrka med uppgifter från flygdagboken.
Så visst blev SE-ARF reparerad efter 1957-07-02.

Martin Hellberg, Backamo

Re: SE-ARF, Auster J/1 Autocrat

InläggPostat: 22 sep 2012, 11:30
av Paul R. Compton
Hej Martin!

tack för dina inlägg och bilder. I de fall där jag har ganska utförliga historik är det inte lätt att välja vilka information som ska var med eller plockas bort för få till ett slutfärdigt SFF inlägg. Visst kan det var 'för mycket' om man bara klistra in 'allt' med sådana detaljer som är av mindre intresse/betydelse för de flesta medlemmar. Som du ser, är det undantaget att vi får resonans och svar på trådetsinlägg, så visst blir man glad när medlemmar reagerar och blir engagerad. Jag har lagt till några fler uppgifter tillsammans med flygtider i mitt första svar ovan. Som du skriver, SE-ARF blev reparerad efter haveri 1957 och arbetet utfördes av Fredericsons Flyg-Service på Torslanda. Synd att ingen har hört av sig ang frågan om flygplanets öde :-(

+paul+

Re: SE-ARF, Auster J/1 Autocrat

InläggPostat: 22 sep 2012, 11:45
av Paul R. Compton
...och foto.

SE-ARF1.jpg
Haveri 19570702 Rådasjön

Re: SE-ARF, Auster J/1 Autocrat

InläggPostat: 12 jan 2013, 12:03
av Sven-Erik Jönsson
Från Nils Olof Andersson har vi erhållit detta foto som Bengt Antonsson tagit på Torslanda ca 1947-1948.

002-1112452.jpg
SE-ARF på Torslanda ca 1947-1948. Foto Bengt Antonsson.

Re: SE-ARF, Auster J/1 Autocrat

InläggPostat: 08 okt 2013, 19:23
av Paul R. Compton
tidningsklipp från GT 19570702

GT 2 juli 1957 1.jpg

GT 2 juli 1957 2.jpg

Re: SE-ARF, Auster J/1 Autocrat

InläggPostat: 08 okt 2013, 19:27
av Paul R. Compton
... och ett till från Ny Tid 19570703

ny tid juli 1957 1.jpg


ny tid juli 1957 2.jpg

Re: SE-ARF, Auster J/1 Autocrat

InläggPostat: 09 okt 2013, 20:33
av Paul R. Compton
... och ett till från GP 19570703
GP  3 1957.jpg

Re: SE-ARF, Auster J/1 Autocrat

InläggPostat: 12 feb 2017, 22:12
av Sven-Erik Jönsson
002-1154067.jpg
SE-ARF, troligen på Getterön, Varberg i början av 1950-talet.

Re: SE-ARF, Auster J/1 Autocrat

InläggPostat: 21 aug 2018, 02:02
av Martin Hellberg
Paul R. Compton skrev:Hej Martin!

tveksamt att något av SE-ARF återstår. Jag har en anteckning att kroppen fanns kvar på Norrköping/Kungsängen 1990 men utan vingar, motor och i 'uselt skick'. Troligen någon annan som kan ge ett bättre svar.
....och historiken från min databas.

+paul+

SE-ARF
Auster J/1 Autocrat
C/n 1869
YoM 1946
19460129 British CofA #7403 as SE-ARF, Owner, AB Hans Osterman, Stockholm
19460302 Receipt BofS Taylorcraft Aeroplanes (England) Ltd, Thurmanston/AB Hans Osterman, Stockholm, 7 aircraft = SEK 98,922:56 (SE-ARB,C,D,E, F, G & H)
19460320 Appl for Reg AB Aero Service, Stockholm
19460323 BofS AB Hans Osterman, Stockholm/AB Aero Service, Stockholm
19460523 Ir CofA/CofR
19460528 CofA #539
19460528 Reg CofR #448 AB Aero Service, Stockholm
19470118 Glider tug installation fitted and approved (based Bulltofta)
19480122 AB Ostermans Aero, Stockholm
19480402 CofA lapsed until 0411
19480506 Incident, Bromma airport, propstrike during engine runs
19480822 Incident, Aspa Bruk, forced landing due to poor weather, sustaining damage to prop
19480912 Accident, Skå-Edeby, LH gear, prop and exhaust seriously damaged and RH gear partially damaged following heavy landing
19481011 CofA lapsed until 19490411
19490610 BofS AB Ostermans Aero, Stockholm/Pilotforeningen, Varberg (SEK 14,250)
19490630 Varbergs Flygklubb, Varberg
19490812 Accident, Nordbjerg airstrip, Anholt, Denmark, prop broken and damage to gear and strut fastenings following landing on uneven section of r/w
19491029 CofA lapsed until 19500426
19510426 CofA lapsed until 0518
19510510 Ir CofA until 0525
19550518 CofA lapsed until 0709
19550919 BofS Varbergs Flygklubb, Varberg/F:a Aerofoto, Sjöqvist & Fyhrlund, Vetlanda (SEK 12,000)
19551123 F:a Aerofoto, Sjöqvist & Fyhrlund, Vetlanda
1956xxxx enl. LEL uthyrt till Aeroklubben i Göteborg
19570702 Accident, invid Rådasjön ca 3,5 km NO om Mölndal (mellan Råda o. Boråsvägarna) nödlanding efter minskad motor effekt, sönder bruten vinge och landställ, kroppen deformerad, ansågs vara totalhaveri. (TAT 2531:35)(see photos)
19580418 Repair carried out by Bröd. Fredericsons Flyg-Service, Torslanda
19600320 CofA lapsed until 0413
19620217 CofA lapsed until 0507
19670630 CofA lapsed
19680131 F:a Aerofoto, Sjöqvist & Fyhrlund, Vetlanda (address change within Vetlanda)
19711207 Canx as Unairworthy since at least three years>(Fuselage extant in 'bad shape' and stripped of useful components, Norrköping/Kungsängen 1990)

TAT
19460930 60
19470314 285
19480331 542
19490429 789
19530429 1099:40
19540528 1158:15
19550707 1225:30
19551214 1340:10
19560509 1429:30
19570427 1696:15
19590320 1973:25
19601030 2282:10
19620507 2745:30
19630418 2959:05
19640511 3201:25
19650526 3376
19660518 3586

Reference credits: Riksarkivet, LFV, TS, Lars Lundin (Aeroklubben i Göteborg info) & Benny Karlsson (extra haveri/tillbud detaljer)



Då kanske det kan vara SE-ARF som syns i bakgrunden...?
viewtopic.php?f=11&t=3721&p=37802&hilit=cbt#p37802