Sida 1 av 1

SE-AGM (2), Monocoupe 90A

InläggPostat: 02 nov 2011, 08:56
av Sven-Erik Jönsson
SE-AGM ( 2 )
Typ: Monocoupe 90A
c/n: A-777
Tillverkad år 1937

Fd NX19421 (använt för rekordflygning över amerikanska kontinenten, försett med stora extratankar)
Eo 1939- - Svensk registrering SE-AGM påmålat men ej officiellt. Fpl avsett för Atlantflygning av svensk-amerikanen Carl Backman, startade
från Gander 1939-05-16, men försvann över Atlanten (C B kom från Leksand, lånade Aeroncans reg, se ovan, Atlantflygningar förbjudna efter Björkvalls misslyckande)

Re: SE-AGM [2], Monocoupe 90A

InläggPostat: 21 maj 2019, 19:55
av Sven-Erik Jönsson
Ett unikt foto på SE-AGM [2] Monocoupe 90A.

002-1184048.jpg
Monocoupe 90A med SE-AGM påmålad, men ej officiellt registrerad. Carl Backman står längst till vänster. Han förekommer
även med namnet Charlie Backman och Back Karl Andersson. Det är ej känt vilka de två andra männen är.
Foto ur Stig Kernells samling.

Re: SE-AGM (2), Monocoupe 90A

InläggPostat: 21 maj 2019, 20:56
av Lars Sundin
Här litet bredvidläsning. Tidningsklippet kommer från en klippsamling från C. Arthur Warensce, som Lars Henriksson i Ljungskile skannat till vissa deler, för SFF:s räkning. Här har jag dock med med kamera plåtat av kilppet hemma hos Lars H.

https://larsan13.files.wordpress.com/20 ... ocoupe.jpg
https://larsan13.wordpress.com/2015/03/ ... -atlanten/

Man kan misstänka att gissa att bilderna av planet är tagna på samma fält i USA.

Att minnas, i dagarna för 80 år sedan var det.

Re: SE-AGM (2), Monocoupe 90A

InläggPostat: 22 apr 2024, 10:42
av Fredric Lagerquist
Bild
Monocoupe 90A NX19421 (målad som SE-AGM) startar Bangor, Maine, den 15 maj 1939.