SE-AMO, DeHavilland DH.60GIII Gipsy Moth

SE-AMO, DeHavilland DH.60GIII Gipsy Moth

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 08 apr 2011, 17:42

Typ: DeHavilland DH.60 G-III Gipsy Moth
c/n: EAA 834
tillverkningsår 2006, replika,
Vissa delar från bl.a. SE-ABY, några av vingarna kommer från Fox Moth SE-AFL.

(Fd SE-BBT, men ej använt).
Byggtillstånd 1991-10-14, B Blomstrand, Västervik
1999-04-16, registrering reserverad av B Blomstrand, Västervik
Fu 2006-04-24 B Blomstrand, Västervik

Anm: I Flyghistorisk Revy "Svenskt Civilregister" som utkom 2010 anges tillverkningsår 1940. Finns det något underlag för detta eftersom det är en replika som blev klar 2006?
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 7926
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SE-AMO, DeHavilland DH.60 Moth replika

Inläggav Fredric Lagerquist » 18 apr 2011, 17:03

Den motor som sitter i SE-AMO är en Cirrus Hermes IIB tillverkad 1932. Om jag fattat rätt har motorn tidigare varit installerad i ASJA Viking I SE-ACX och därefter i Moth SE-ABY.

M a o, att kalla detta flygplan för en Gispy Moth är fel. Cirrus Moth eller Hermes Moth är inte heller helt korrekt, DH.60 har inte tillverkats med denna (inverterade) Cirrus Hermes. I EAA Sveriges dokument anges SE-AMO kort och gott som en DH 60 Moth replika...

Hade dokumentationen funnits så kunde man kanske tänkt sig att "restaurerat" SE-ABY ;-)
Användarvisningsbild
Fredric Lagerquist
Moderator
 
Inlägg: 1489
Blev medlem: 21 feb 2008, 20:35

Re: SE-AMO De Havilland DH.60 Moth Replica

Inläggav Paul R. Compton » 01 nov 2011, 15:47

SE-AMO
De Havilland DH.60 Moth Replica
C/n 834 (Composite of SE-ABY, SE-AFL and other parts)
YoM 2006
Ex (SE-BBT)
19911014 Bt/Permit to Build EAA #834 G H B Blomstrand, Västervik
19951129 Bt/Permit to Build förl. återtagen
19980305 Bt/Permit to Build förl. återtagen
19990416 Res B Blomstrand, Västervik
20030307 Bt/Permit to Build #2
20040504 Bt/Permit to Build #3
20050503 Bt/Permit to Build #4
20060424 Fu/Permit for test flights #1 B G H Blomstrand, Västervik
20070425 Fu/Permit for test flights #2
20080423 Fu/Permit for test flights #3
20090527 Fu/Permit for test flights #4
20100428 Fu/Permit for test flights #5
20120821 Reg CofR #8291 B G H Blomstrand, Västervik

Source credits: TS & EAA Sverige
Senast redigerad av Paul R. Compton 31 aug 2012, 01:15, redigerad totalt 1 gång.
Paul R. Compton
 
Inlägg: 1258
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

Re: SE-AMO, DeHavilland DH.60GIII Gipsy Moth

Inläggav Roger Andreasson » 30 aug 2012, 18:00

Registrerades 2012-08-21
Fann denna trevliga video på youtube:
http://www.youtube.com/watch?v=s1dzw0JzbfU

/Roger
Roger Andreasson
 
Inlägg: 618
Blev medlem: 21 maj 2009, 12:00

Re: SE-AMO, DeHavilland DH.60GIII Gipsy Moth

Inläggav Sven-Erik Jönsson » 04 sep 2015, 15:59

Cape to Cape.
SAS kaptenen Johan Wiklund startade i slutet på juli 2015 från Nordkap för att flyga till Cape Town i Sydafrika. I början av augusti landade han på Barkarby. I slutet av augusti fortsatte han resan mot Cape Town.
Svensken Gösta Andrée gjorde 1929 en flygning med en Moth av samma typ från Sandviken till Cape Town.
Flygningen kan följas via hemsidan Cape to Cape och på Flight Radar 24.
Önskar Johan lycka till på den långa resan.

Är Johan Wiklund numera också ägare till SE-AMO?

/Sven-Erik
Användarvisningsbild
Sven-Erik Jönsson
Site Admin
 
Inlägg: 7926
Blev medlem: 06 feb 2008, 12:19
Ort: Haverdal, Halmstad

Re: SE-AMO, DeHavilland DH.60GIII Gipsy Moth

Inläggav Paul R. Compton » 07 sep 2015, 21:32

Yes, han är ägare :-)
Paul R. Compton
 
Inlägg: 1258
Blev medlem: 01 mar 2008, 15:47

Re: SE-AMO, DeHavilland DH.60GIII Gipsy Moth

Inläggav Bo Hesselmark » 18 dec 2015, 20:14

En liten rättelse. Gösta Andrees flygplan hette Sandvik, och flygningen var delvis sponsrad av Sandviken AB. detta står i Gösta Andrees egen bok om flygningen.
Boken heter Sandviks flygning till Kap. Här står också att flygningen började i Barkarby.
SE-AMO-s motor är numera utbytt till en original de Havilland motor, en Gipsy 2 eller 3, kommer inte ihåg enligt Johan.
SE-AMO skulle ha varit tillbaka i Eslöv nu, men är troligen ombord på ett fartyg till Sverige.
Bo H
Bo Hesselmark
 
Inlägg: 1
Blev medlem: 04 dec 2015, 13:39


Återgå till SE-AAA -- SE-AZZ

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster