3807,S 14A

I tjänst 1938-1961
Antal i Flygvapnet: 2 st S 14, 6 st S 14A och 18 st S 14B.

Moderator: Sven-Erik Jönsson

3807,S 14A

Inläggav Bengt Ekbladh » 23 jan 2016, 16:28

3807,S 14A
Fieseler Fi 156C-3 Storch
Cn 4388
Godkänd 1940-04-16
Flygvapnet sn 3807
CVV
1940-05-08 till F3, märkt F 3-7,....senare F3-17
Haveri 1940-09-12.....Var ? repareras
Totalhaveri 1941-08-16
ARGUS As 10 E med motornummer 4451581 och gångtiden 343,45 tim.

Kasserad 1941-09-23 .(Mk 81:63 )

”Smålänningarna” skriver så här om haveriet::

Den 16 augusti 1941 totalhavererade en av Flygvapnets S 14A, Fiesler Fi. 156 Storch, ur F3 i starten på väg hem till Malmen vid kl 10.50. Man hade tidigare på morgonen kommit från Skillingaryd. "Storken", nr 3807 kodad F 3-17, överstegrades på ca 20 m höjd och turligt nog överlevde de båda ombordvarande - dock kraftigt mörbultade då de inte innan hade spänt fast sig. Piloten, löjtnant Karl-Erik Nittve, ådrog sig p g a detta i kraschen allvarliga ansiktsskador....(Foto: Rosenlöfs Foto, Eksjö. ,Text: Fredric Lagerquist. )

http://sffsmaland.se/Historia/annoF.html

Är osäker på platsen för haveriet , kan någon bekräfta att det var Rännerslätt?

Haveriet 410816 var vid start Ränneslätt på väg till Malmen
..
Om orsaken sägs:::
Orsak: Fpl överstegrades i starten, vilken hade utförts olämpligt. Ff "ryckte" upp fpl vid lättningen och detta medförde en hastig överstegring. Ff:s beslut att med hänsyn till fältets dåliga beskaffenhet söka utföra starten med minsta möjliga rullsträcka för att spara fpl, borde ha påkallat de noggrannaste förberedelser.
Bengt Ekbladh
 

Re: 3807,S 14A

Inläggav Bengt Ekbladh » 23 nov 2019, 19:40

3807,S 14A
Totalhaveri 1941-08-16
Har ni kollat bilden?
http://sffsmaland.se/Historia/annoF.html

Sök på haverirdatumet 1941-08-16
eller
https://www.bing.com/images/search?view ... t=2&sim=11
Bengt Ekbladh
 


Återgå till S 14, Fieseler Fi 156C Storch

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst