Sida 1 av 1

4005, S 12

InläggPostat: 13 feb 2014, 19:54
av Lars Larsson
4005
S 12
Typ: Heinkel He 114
Tillverkad av Ernst Heinkel Flugzeugwerke A.G., Warnemünde, Tyskland
c/n: 2267
Tillverkningsår: 1937 ?

Ex Luftwaffe

1941 Levererad till F2,märkning 2-20
1941-09-30 Godkänd
1941-09-23 Haveri på F2. Haveriorsak okänd,fpl brann upp.Ff flygingenjör Bengt Gustaf Hjalmar Järrestedt och fs löjtnant Herbert Olsen omkom. Dessutom omkom den värnpliktige vaktsoldaten Nils Erik Karlsson på marken när han träffades av delar av fpl.
1941-12-12 Kasserad,totalhaveri.

Gångtid: 27,5 timmar

Re: 4005, S 12

InläggPostat: 13 aug 2014, 10:13
av Leif Fredin
4005
S 12
Typ: Heinkel He 114B-1
Tillverkare: Ernst Heinkel Flugzeugwerke A.G., Rostock, Tyskland
Tillverkningsnummer: 2267

Till CVV 1941-06-04. Motor typ BMW 132K nr 76045. Vingstöttornas form ”Y”
Till F 2 1941-08-05. Motor typ BMW nr 76233.

Totalhaveri 1941-09-23 vid F 2. Märkning 2-20
Motor: BMW 132K nr 76233
Besättningen ff flygingeniör Bengt G.Hj Järrestedt, fs löjtnant Herbert Olsen omkom

Haveri vid Hägernäs varvid föraren, flygingenjör 2:a graden Bengt G.Hj. Järreestedt samt fs löjtnant Herbert Olsen omkom. På marken brandskadades kasernnvaktposten vpl Nils Erik Karlsson som avled 28/9-41.

Haveriet kan ha orsakats av att flyging Järrestedt vid starten drabbats av sjukdom och på grund därav ej kun-nat manövrera fpl, men också kan det ha förorsakats av ett rent manöverfel.

Godkänt 1941-09-30
Kasserat 1941-12-12. Gångtid 27.35 tim. Med motor typ BMW 132K nr 76233

Re: 4005, S 12

InläggPostat: 10 jan 2016, 19:19
av Bengt Ekbladh
S 12 4005 (F2-20) haveri 1941-09-23 - F 2 flottiljområde, Hägernäs

Haveriet inträffade i samband med start för fotograferingsflygning för Kungl. Luftskyddsinspektionens räkning, varvid med hänsyn till maskeringsförsök i full skala Graham Brothers fabriksanläggningar i Lilla Ursvik skulle ha fotograferats.

- Efter en ovanligt kort startsträcka lättade fpl normalt. Fpl passerade därefter mellan de bägge - 31 m höga - radiomasterna. Omedelbart efter passagen av radiomasterna har fpl skevats över åt höger samt påbörjat en högersväng, vilken hastigt ökat, samtidigt som bankningen har ökat till 90 grader. Omedelbart före nedslaget har fpl, som svängt 180 grader från den ursprungliga färdriktningen, minskat bankningen till 45 grader.

Fpl har vid nedslaget träffat en vägbank med en anslagsvinkel av omkring 45 grader, och vid nedslaget har motorn fungerat normalt. Vid kollisionen mot marken har fpl omedelbart fattat eld och till största delen helt smält ned.

Besättningen - ff och fs - omkom omedelbart vid nedslaget. En vpl vaktpost träffades av delar från det havererade fpl och skadades därvid så svårt, att han senare avled.

Orsaken till haveriet har icke med säkerhet kunnat fastställas. Haveriet kan ha förorsakats av, att ff vid starten drabbats av sjukdom (njurstensanfall med svåra smärtor) och till följd därav icke har kunnat manövrera fpl, men kan också ha förorsakats av ett rent manöverfel eller att ff av misstag kommit åt skevroderlåsningen å övervingen framför ff.

Se:
http://www.svfplhist.com/
Under Flygplan // S 12