4003, S 12

I tjänst 1941-1949
Antal i Flygvapnet: 12 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

4003, S 12

Inläggav Lars Larsson » 13 feb 2014, 20:49

4003
S 12
Typ: Heinkel He 114
Tillverkad av Ernst Heinkel Flugzeugwerke A.G., Warnemünde, Tyskland
c/n: 2280
Tillverkningsår: 1937 ?

Ex Luftwaffe

1941 Levererad till F2,märkning 2-18
1941-09-30 Godkänd
1942-04-13 Haveri vid Svenska högarnas fyrplats. Iskollision vid dimma. Ff furir Jakobsson skadades allvarligt,fs löjtnant Engelbrekt Bartram omkom.
1942-11-18 Kasserad,totalhaveri.

Gångtid: 73,05
Lars Larsson
 
Inlägg: 3376
Blev medlem: 23 feb 2008, 08:50

Re: 4003, S 12

Inläggav Leif Fredin » 13 aug 2014, 11:11

4003
S 12
Typ: Heinkel He 114B-1
Tillverkare: Ernst Heinkel Flugzeugwerke A.G., Rostock, Tyskland
Tillverkningsnummer: 2380

Till CVV 1941-06-11. Motor typ BMW 132K nr 75063. Vingstöttornas form ”V”
Till F 2 1941-08-06.
Godkänt 1941-09-30

Totalhaveri 1942-04-13 vid Svenska Högarna. Märkning 2-18
Motor: BMW 132K nr 75063
Besättningen ff furir Jakobson skadad, fs löjtnant Engelbert T Bartram omkom
Orsak till haveri: Vikning på låg höjd i dimma.

Bild

Totalhavererade under spaning efter främmande örlogsfartyg 1500 nordnordost Svenska Högarna (50 cm tjock is) varvid föraren furir Jacobsson svårt skadades och flygspanaren löjtnanten vid Flottan K. Engelbrekt T. Barthram omkom. Haveriet direkt förorsakat av felmanöver under flygning i dimma.

Kasserat 1942-11-18. Gångtid 73:05 tim. Med motor typ BMW 132 K nr 75063
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 4003, S 12

Inläggav Bengt Ekbladh » 10 jan 2016, 20:13

S 12 4003 (F2-18) 1942-04-13 Haveri- 1,5 km NNO Svenska Högarna

Haveriet inträffade under spaningsflygning - beordrad av CKF - för spaning efter främmande örlogsfartyg i havsområdet Svenska Högarna - Huvudskär.
Fpl startade fulltankat med bränsle för 2 tim flygning från sjöflygbasen vid Biskopsudden å Kungl. Djurgården. 25 min efter starten har motorljud från fpl uppfattats från Svenska Högarna, som då var insvept i tjocka. Fpl har passerat fyren på No kurs.
Under flygningen har fpl mött en molnbank, och för lösande av spaningsuppdraget har fs (= fplch) beordrat flygning under molnbanken. Då emellertid molnbanken så småningom övergått i markdimma, har fpl pressats ned på lägsta höjd. Härvid har sikten försvårats därigenom, att dimman flutit samman med den snötäckta isen. '
Ff har försökt att komma ur dimman genom att stiga, dock utan att använda instrument. När detta dock har misslyckats, har ff blivit osäker och försökt att få markkänning. Härvid har fpl överstegrats, vikit sig och därefter med stor kraft - under högersväng - kolliderat med den fasta isen, varvid nedslaget förorsakat en 1,5 m x 2 m stor vak i isen.
Vid nedslaget har fs omedelbart omkommit, medan ff har allvarligt skadats. Fpl har totalhavererat.
Orsaken till haveriet har varit vikning på låg höjd under flygning i dimma. Flygningen har varit otillfredsställande förberedd såtillvida, att ff icke erhållit orientering om vare sig uppdraget eller väderleken. I vad mån fs har varit orienterad av vädersituationen är icke klarlagt.
Haveriet har direkt förorsakats av felmanöver under flygning i dimma. Fplch och ff har visat bristande omdöme genom att fortsätta flygningen in i mötande markdimma. Ff har dessutom visat bristande omdöme genom att icke använda flyginstrumenten vid flygning i dimma samt genom sitt försök att nå marksikt genom att gå ned på en plats, där molnhöjden var okänd och markdimma kunde väntas. Ff borde istället ha sökt att - på betryggande höjd - komma fram till god sikt. Härvid hade kännedom om väderleksprognosen varit till hjälp.

Se:
http://www.svfplhist.com/
Under Flygplan // S 12
Bengt Ekbladh
 


Återgå till S 12, Heinkel He 114A

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst