334, S 6, Fokker C.V-E

I tjänst 1927-1946
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

334, S 6, Fokker C.V-E

Inläggav Klas Andersson » 11 dec 2013, 18:44

334

S 6 ,Fokker C.V-E

Totalhaveri Utanför Hästholmen i Vättern 37-07-23

Vraket med piloten kvar ombord återfunnet Hösten 2013



skanna0002.jpg


Mina anteckningar ur Haverirapporten på Krigsarkivet :

Sköt mot mål 150 m från land.
Slog ner 75 m från land .
På 30 meters sträcka ökar djupet från 30 till 60 meter.
Motorn ligger sannolikt djupare.
Draggat men över 50 m djupt.
Motorn störtat ca 50 m från målet ut från land räknat.??
Carlsson ej hittad,sjönk med planet,endast delar av vinge bärgat,flöt på ytan
Klas Andersson
 
Inlägg: 72
Blev medlem: 21 jun 2018, 17:30

Re: 334, S 6, Fokker C.V-E

Inläggav Bengt Ekbladh » 23 dec 2013, 17:57

Motorn vid tillfället S 6 334 havererade 1937-07-23 var nr. 6318

Bengt
Bengt Ekbladh
 

Re: 334, S 6, Fokker C.V-E

Inläggav Leif Fredin » 29 maj 2014, 09:13

Typ: Fokker C.V-E
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 166

Levererat till F 3 1929-09-16. Motor typ BJ VI nr 6349
Numrerat 334
Godkänt 1929-10-11
CFM 1929-10-19. Översyn
Formation 1929-10-24
CFM 1929-11-01 (?)
Formation 1929-11-05
Haveri 1929-11-21 vid Malmen,. Kapottering pga punktering.
Besättningen ff furir Gottfrid Lundberg, lärare. vpl furir T. Modén elev oskadad

Flygplanet kapotterade vid planerad landning å flygfältet å Malmen. Primärorsaken till kapotteringen syntes hava varit punktering å ena hjulet. Kostnaderna för materielens reparation c:a 5.000:- kronor.

CFM 1929-11-21. Reparation. Motor typ BJ VI nr 6355 inmonterad. Ny övervinge komplett med skevningsroder och ny undervinge monterade.
Formation 1929-12-05.

Haveri 1929-12-14. Kapottering vid landning vid F 3, Malmen.
Besättningen ff vpl furir P D Wollin, fs furir Allan Norberg oskadad

Flygplanet havererade vid planerad landning å flygfältet å Malmen. Primärorsaken till haveriet syntes hava varit, att landningen skedde med någon sidvind. Kostnaderna för materielens reparation c:a 7.000:- kro-nor.

Förråd 1929-12-18
CFM 1930-02-20. Reparation. Motor typ BJ VI nr 6346 inmonterad.
Formation 1930-06-04
CFM 1930-07-15. Diverse smärre justeringar
Formation 1930-07-19
CFM 1930-09-16. Motor typ BJ VI nr 6352 inmonterad. Diverse smärre justeringar
Formation 1930-09-19
Motor typ BJ VI nr 6346 inmonterad 1930-10-03
CFM 1930-10-17. Diverse smärre justeringar
Formation 1930-10-21
Förråd 1931-03-22
CFM 1931-04-11. Motorbyte och översyn. Motor typ BJ VI nr 6355 inmonterad.
Formation 1931-04-24

Haveri 1931-05-12. Flygplanet kolliderade med vindstruten å lägerhyddan, varvid framkanten å vänster under-vinge skadades.

CFM 1931-05-12. Reparation. Ny undervinge (från fpl nr 333)
Formation 1931-05-14
CFM 1931-06-15. Diverse smärre justeringar
Formation 1931-06-17
CFM 1931-07-30. Motorbyte och översyn. Motor typ BJ VI nr 6446 inmonterad
Formation 1931-08-12
CFM 1931-09-10. Diverse smärre justeringar
Formation 1931-09-12
CFM 1931-09-24. Diverse målning.
Formation 1931-09-25
CFM 1931-10-16. Diverse smärre justeringar.
Förråd 1931-10-24
Formation 1931-12-01
CFM 1931-12-16. Omnumrering
Numrerat 3334 enligt skrivelse FS, TB nr H.120 daterad 1931-11-18
Formation 1931-12-17
Motor typ BJ VI nr 6352 inmonterad 1931-01-27
CFM 1932-02-12. Diverse smärre justeringar
Formation 1932-02-17
CFM 1932-07-27. Motorbyte och översyn. Motor typ BJ VI nr 6318 inmonterad
Formation 1932-08-27
Förråd 1932-10-07
CFM 1933-02-11. Grundöversyn. Motor typ BJ VI nr 6318 inmonterad. Ny flygkropp förstärkt för hydromonte-ring. Radiomontage m/27/32 inmonterat
CVV 1933-07-11. Vingarna varit nedmonterade. Hjullandningsstället utbytt mot hydroställ.
Formation 1933-07-11

Bild

CVV 1933-10-03. Flottörlandningsstället utbytt mot hjullandningsställ
Formation 1933-10-07
Förråd 1933-10-08
CVM 1933-11-23. Motorbyte och mindre översyn. Motor typ BJ VI nr 6317 inmonterad
Formation 1933-12-04
CVM 1934-04-05. Till CVM:s förfogande för vissa prov.
CVM. Översyn efter användning för dimbildningsprov.
Formation 1934-06-12
CVV 1934-07-19. Hjullandningsstället utbytt mot flottörlandningsställ.
Formation 1934-07-25
CVV 1934-10-05. Flottörlandningsstället utbytt mot hjullandningsställ.
Formation 1934-10-11
Förråd 1935-02-06
CVM 1935-02-18. Motorbyte och mindre översyn. Motor typ BJ VI nr 6314 inmonterad
Förråd 1935-04-24
Formation 1935-06-01
Förråd 1935-10-19
Formation 1935-11-01
CVM 1935-11-08. Sufflett monterad för förarsits. Blindflygningsinstrument i spanarsits.
Formation 1935-11-18.
CVM 1935-11-19. Liten översyn och motorbyte. Motor typ BJ VI nr 6351 inmonterad. Avdriftsmärken å vinge och stabilisator enligt Flyg nr 31.
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 3-4
Registreringsnummer 334 enligt TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Formation 1936-03-07
CVM 1936-05-15. Reparation
Formation 1936-05-19

Nordiska Flygtävlingen 1936-05-22 till -23 Tävlingsnummer 21, förare löjtnant N G Wigarth

CVM 1936-06-19. Reparation av startpistol
Formation 1936-07-01
Förråd 1936-10-15
Formation 1936-11-01
Förråd 1937-01-18.
CVM 1937-02-08; liten översyn, motorbyte. Motor typ BJ VI nr 6318 inmonterad
Förråd 1937-04-12
Formation 1937-04-21

Haveri 1937-07-23 i Vättern vid Hästholmen.
Motor: BJ VI nr 6318
Besättningen, ff furir Stig O Carlsson, fs löjtnant Gösta W Lilja omkom
Orsak till haveri: Under kspskjutning mot fast mål på vattnet störtade fpl.
Skador flygplan: Flygplanet sjunket.
Skador motor: Ej återfunnen.

Kasserat 1937-10-12. Flygtid 1389 tim
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Re: 334, S 6, Fokker C.V-E

Inläggav Bengt Ekbladh » 03 jun 2019, 15:42

334, S 6, Fokker C.V-E

Om haveriet 1937-07-23

Kolla även:
http://www.flyghistoria.org/flyghistori ... tergotland
Bengt Ekbladh
 


Återgå till S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst

cron