S 6B nr 3382, 38

I tjänst 1927-1946
Antal i Flygvapnet: S 6 30 st, S 6A 9 st och S 6B 10 st

Moderator: Sven-Erik Jönsson

S 6B nr 3382, 38

Inläggav Leif Fredin » 07 dec 2015, 09:27

S 6B nr 3382, 38
Typ: Fokker C.V-E
Tillverkare: Centrala Flygverkstaden, Malmen
Tillverkningsnummer 202

Första provflygning 1934-04-09
Godkänt 1934-05-04
Levererat till F 3 1934-05-05 med motor typ My VI nr 11 jämlikt FS MB nr H.15/1933.
Numrerat 3382

Haveri 1934-07-25 vid Ripa
Motor: My VI nr 11
Ff löjtnant Nils Åhmansson oskadad
Orsak till haveri: Felbedömd höjd i sättningsögonblicket.
Skador flygplan: Stagbocken knäckt. Ett flertal rör i flygkroppen knäckta. Vingarnas fanérbeklädnad delvis söndrad. Landningsställ och propeller kassabla.
Skador motor: Bakaxeln böjd.
Beräknad reparationskostnad: 5.000:- kr

Till CVM 1934-08-01 för reparation efter haveri. Motor typ My VI nr 23 inmonterad.
F 3 formation 1934-09-12
Förråd 1934-10-10
Till CVM 1935-01-25. Bombfällningsanordning inmonterad.
F 3 formation 1935-02-01

Haveri 1935-03-28 vid F 4 på Hammardalsjön vid landning
Motor: My VI nr 23
Ff lLöjtnant S. Åhblom oskadad
Orsak till haveri: Felbedömning av höjden vid sättningen, som verkställdes under snötjocka
Skador flygplan: Motorfundament, landningsställ och propeller sönderslagna. Kropp, stagbock, över- och undervinge skadade.
Skador motor: Två cylindrar och propellerväxeln skadade.
Beräknad reparationskostnad: 15.000:- kr

Till CVM 1935-04-03 för reparation efter haveri. Motor typ My VI nr 16 inmonterad.
F 3 formation 1935-09-04
Förråd 1935-10-10.
Märkning enligt fo nr 74/1935 daterad 1935-10-11
Märkning 3-20
Registreringsnummer 382 enligt skrivelse FS, TB nr 624:2 daterad 1935-10-15
Överlämnat till F 5 1936-01-08 jämlikt fo 82/1935

Nödlandning 1936-02-06
Motor: My VI nr 16
Besättningen elev fänrik Gustafsson oskadad, lärare fänrik Strokirk lindrig hjärnskakning.
Orsak till nödlandning: Motorstopp
Orsak till haveri: Landning i svår terräng.
Skador flygplan: Landningsställ och propeller kassabla. Stagbock, motorfundament, fena och sidoroder deformerade. Brott å undervingens högra vingspets.
Skador motor: Avgassamlaren deformerad.
Beräknad reparationskostnad: 6.000:- kr

Till CVM 1936-02-17 per järnväg.
CVM 1936-02-22. Översyn efter haveri. Motor typ My VI nr 17 inmonterad.
F 3 formation 1936-08-11
Förråd 1936-12-01.
Till F 5 formation 1936-12-16 jämlikt fo nr 79/1936

Haveri 1937-01-13
Motor: -
Besättningen lärare underlöjtnant Smith, elev furir Johansson oskadad
Orsak till haveri: Felmanöver. Bidragande orsak: hård och byig vind.
Skador flygplan: Vänster undervinge bruten vid stöttorna.
Beräknad reparationskostnad: 750:- kr

Till F 5 verkstad 1937-01-13. Montering av ny undervinge.
F 5 formation 1937-01-20.

Nödlandning 1937-02-04
Motor: My VI nr 17
Besättningen lärare underlöjtnant Smith, elev underlöjtnant Verneman oskadad.
Orsak till nödlandning: Motorstopp.

Nödlandning 1937-02-26
Ff löjtnant Peyron oskadad
Orsak till nödlandning: Motorstopp.
Skador flygplan: En innerskida splittrad.

Återlämnat till F 3 1937-02-18.
F 3 förråd 1937-02-27 med motor typ My VI nr 17
Till CVM 1937-03-01 för liten översyn, motorbyte
F 3 formation 1937-05-21

Haveri 1937-06-28. Fpl påkört på marken av annat fpl (380)

Till CVM per järnväg 1937-06-29
F 3 förråd 1937-07-01
Märkning enligt fo nr 47/1937 daterad 1937-05-18
Till CVM 1937-07-26 för haverireparation
F 3 förråd 1937-10-19
Formation 1937-10-29

Bild

Nödlandning 1938-03-17 i Älgsjön, Kolmården. Märkning 3-20
Motor: My VI nr 23
Besättningen ff fanjunkare Helge Pihl, fs löjtnant Nils Jansson
Orsak till nödlandning: Motorstopp (bränslebrist).
Orsak till haveri: Landningen företogs på isbelagd sjö, varvid isen brast.
Skador flygplan: Över- och undervinge, landningsställ, sidoroder, 1 vingtank, 1 hjul kassabla. Större skador å: Flygkropp, fena, 1 vingtank, instrument.
Skador motor: Propellerväxeln troligen skadad. Motorn måste fullständigt nedmonteras, då den legat i vatten.
Beräknad reparationskostnad: 16.000:- kr

F 3 förråd 1938-03-18
Till CVM 1939-04-25 Översyn efter haveri. Förlängda avgasrör monterade. Motor typ My VI nr 13 inmonterad.
Till Fc 1939-09-22
F 3 förråd 1939-10-19
F 3 formation 1939-12-19
Märkning 3-82 (1939-12)
Märkning enligt fo nr 50/1940 daterad 1940-06-11 gällande från och med 1940-06-25
Märkning 3-82
F 3 förråd 1940-10-25
F 3 verkstad 1940-10-25 för liten översyn
Förråd 1940-12-05
Formation 1941-01-22

Haveri 1941-03-14. Vid körning på marken har flygkroppen tagit i en hård snövall. Undre ramrören deformerade.

F 3 verkstad 1941-03-28 för reparation av flygkroppen
Formation 1941-04-05
Förråd 1941-04-19
Formation 1941-04-28

Totalhaveri 1941-12-19 vid Sturefors. Märkning 3-82
Motor: My VI nr 23
Besättningen ff aspirant. A. Hallmén oskadad, fs löjtnant A 2 res Bengt O. Salomon avled 1941-12-20
Orsak till haveri: Kollision med elektrisk kraftledning.

Kollision med kraftledning över Kinda kanal 800 m väster Sturefors slott under övning i spaning på lägsta höjd.

Beslut 11/2 1942:
Ff, resoffasp Hallmén, har brustit i den aktsamhet, som vid flygning på lägsta höjd ovillkorligen måste iakttagas.

F 3 förråd 1941-12-22
Kasserat 1942-04-14. Gångtid total 950 tim.
Leif Fredin
 
Inlägg: 3919
Blev medlem: 23 feb 2008, 11:58

Återgå till S 6, Fokker CV.D, Fokker CV.E

Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 1 gäst